مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خبر داد:

سرمایه‌گذاری یک شرکت آلمانی در پتروشیمی مکران چابهار

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: یک شرکت آلمانی با پتروشیمی مکران قرارداد بسته و در حال سرمایه‌گذاری برای تامین تجهیزات در این پروژه است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عبدالرحیم کردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در چابهار اظهار داشت: پتروشیمی محرک پیشرویی است که در سواحل مکران و چابهار هدفگذاری شده و در حال ساخت است.

وی افزود: ۳۰میلیون تن تولید مواد پتروشیمی بالادستی و پایین‌دستی در سواحل مکران پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده و شهرک پتروشیمی مکران از اواخر سال‌۹۱ درحال ساخت است.

کردی گفت: در این شهرک که تاکنون بیش ‌از ۴۰۰میلیارد تومان برای تامین زیرساخت هزینه شده، قرار است ۱۸واحد پتروشیمی ساخته شود؛ یکی از این واحدها مراحل پایانی ساخت را می‌گذارند و پیش‌بینی می‌شود سال آینده با ظرفیت ۸میلیون تن متانول وارد مدار تولید شود.

وی اظهار داشت: قرار بوده این مجموعه شهریور‌۹۹ وارد مدار تولید شود اما مشکلات ارزی و همچنین مشکلاتی که در خط لوله انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار به وجود آمد، موجب شد پروژه عقب بیفتد؛ در حال حاضر مشکلات ارزی تا حدودی برطرف و پروژه خط گاز به ‌عنوان خوراک اصلی پتروشیمی تا بهار‌۱۴۰۰ به چابهار می‌رسد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: همچنین قرارداد با یک شرکت آلمانی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه انجام شده است و این شرکت آلمانی قرار است در بحث تجهیزات در این مجموعه سرمایه‌گذاری و در خروجی هم محصول پتروشیمی دریافت کند؛ میزان کل سرمایه‌گذاری این شرکت در این پروژه حدود ۴۵۰میلیون یورو است.

گفتنی است، ساخت شهرک پتروشیمی مکران در چابهار با سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تامین ‌اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) از اواخر سال‌۹۱ شروع شده است؛ ساتا با تاسیس شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران و جذب سرمایه‌گذار اقدام به توسعه و استقرار صنایع پتروشیمی کرد؛ براساس برآورد ساتا ۱۸واحد پتروشیمی بالادستی در سه فاز و با ظرفیت تولید ۲۰میلیون تن مواد پتروشیمی شامل متانول، اوره، آمونیاک، الفین‌ها و محصولات آروماتیک در طول ۱۰سال در چابهار مستقر می‌شوند.