سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس: سهمیه کالای همراه مسافر ارس تا اواسط شهریور اعلام می‌شود

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس از تعیین و اعلام سهمیه کالای همراه مسافر ارس تا اواسط شهریورماه خبر داد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، احد نصرتی با اعلام این خبر، گفت: حضور اعضای کمیته تعیین سهمیه کالای همراه مسافر با هدف بازدید میدانی از منطقه آزاد ارس در خصوص تعیین میزان […]

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس از تعیین و اعلام سهمیه کالای همراه مسافر ارس تا اواسط شهریورماه خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، احد نصرتی با اعلام این خبر، گفت: حضور اعضای کمیته تعیین سهمیه کالای همراه مسافر با هدف بازدید میدانی از منطقه آزاد ارس در خصوص تعیین میزان سهیمه کالای همراه مسافر برای نیمه دوم سال‌۱۳۹۷ اتفاق افتاده است و اعضای این کمیته ظرف ۳روز از بخش‌های مختلف منطقه آزاد ارس بازدید کردند.

وی خاطرنشان کرد: امسال سهمیه واردات کالای همراه مسافر ارس کاهش نخواهد داشت، چراکه سهمیه نیم‌سال اول نیز مصرف نشده است و این سهمیه نیز به طور کامل به سهمیه نیم‌سال دوم اضافه خواهد شد تا بازار ارس با مشکل خاصی در سال‌۹۷ مواجه نشود.

نصرتی در مورد نگرانی‌ها در زمینه لیست کالاهای ممنوعه وارداتی، افزود: مقرر شده است تا کالاهای ممنوعه وارداتی نیز در هیات دولت مورد بررسی مجدد قرار گیرد و اصناف شاغل در ارس بتوانند با ارز آزاد اقلام مورد نیاز خود را وارد کنند.

وی در ادامه گفت: سهمیه نیم‌سال دوم منطقه آزاد ارس برای کالای مسافر حداکثر تا اواسط شهریورماه تعیین و اعلام خواهد شد.

نصرتی تاکید کرد: در زمینه کالای همراه مسافر و اقتصاد فروشگاهی ارس هیچگونه عقب‌نشینی نخواهیم داشت و تاکید مدیرعامل بر رفع مشکلات اصناف باعث خواهد شد تا مشکلی در نیم‌سال دوم نداشته باشیم.

وی ادامه داد: به طوری که نوردوز و خداآفرین را نیز در زمینه کالای همراه مسافر به جلفا اضافه کرده‌ایم تا این بخش‌های منطقه آزاد ارس نیز بتوانند از این امکان استفاده کنند.

نصرتی تصریح کرد: نماینده‌های اصناف ارس نیز به عنوان مشاورین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس با اعضای کمیته تعیین سهمیه کالای همراه مسافر دیدار کرده و مشکلات خود را با اعضای کمیته درمیان گذاشتند.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سیاست انقباضی برای واردات و مدیریت هدفمند واردات از سیاست‌های کلی کشور محسوب می‌شود و سهمیه‌بندی ورود کالای همراه مسافر نیز براساس این سیاست‌ها اعمال می‌شود.

نصرتی اظهار کرد: منطقه آزاد ارس از سال‌۱۳۹۵ سیاست کاهش را اعمال کرده است، به طوری که ۱۷۲میلیون دلار کالای وارداتی همراه مسافر در سال‌۹۵ به حدود ۱۲۲میلیون دلار در سال۹۶ کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سیاست اصلی سازمان منطقه آزاد ارس برای کاهش واردات، تولید کالاهایی است که قبلا از خارج از کشور تامین می‌شد، گفت: برای نمونه در زمینه البسه، از شرکت‌های داخلی و خارجی برای تولید البسه و تشکیل نمایندگی تولید حمایت می‌شود.

نصرتی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شرکت‌هایی مانند دنیلی، جلفاکاران و تولیدکننده‌های البسه توانسته‌اند برندهای خارجی و داخلی را در ارس تولید کرده و باعث کاهش واردات این اقلام شوند.

وی افزود: حمایت از تولید تنها به صنعت محدود نیست و تولید محصولات کشاورزی و مواد اولیه نیز جزء سیاست‌های اصلی سازمان منطقه آزاد ارس است.

سرپرست معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد ارس با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس در زمینه راه‌اندازی پنجره کالای گمرکی با درنظر گرفتن کالای همراه مسافر در بین مناطق آزاد کشور، پیشتاز است، گفت: منطقه آزاد ارس از فروردین‌ماه آماده اجرای طرح پنجره جامع گمرکی برای کالای همراه مسافر است و ارس اولین منطقه‌ای است که آماده اجرای این سیستم شده است.

گفتنی است، حضور ۳روزه اعضای کمیته تعیین سهمیه کالای همراه مسافر با هدف بازدید میدانی از منطقه آزاد ارس در خصوص تعیین میزان سهیمه کالای همراه مسافر برای نیمه دوم سال‌۱۳۹۷ صورت گرفت.

در این سفر، محمود رئیسی نماینده گمرک جمهوری اسلامی ایران، سیدجمال مدرسی‌زاده مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای وزارت جهاد کشاورزی، اعظم طالبی نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت، مریم یوسف‌زاده نماینده بانک مرکزی، ناصر خرمالی مدیر توسعه صادرات، امور گمرکی و ارزش افزوده و سیدمحمود عبدی مدیر گسترش و تسهیل و تولید و کارشناسان امور گمرکی و تسهیل و تولید دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور حضور داشتند.

این کمیته علاوه بر بازدید از واحد‌های صنعتی و کشاورزی، از مجتمع‌های تجاری و خدماتی ارس بازدید کردند. آرین دوخت ارس، آذر تجهیز طب، دنیلی و پاراپلاستیک در این سفر مورد بازدید قرار گرفتند. بازدید از انبارهای منطقه، بخش‌های نوردوز و خداآفرین نیز بخش دیگری از برنامه‌های این سفر بود.

اعضای کمیته تعیین سهمیه کالای همراه مسافر را معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری و مدیران معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ارس همراهی کردند.