سفر دبیر شورایعالی مناطق آزاد به منطقه آزاد اروند: منطقه آزاد اروند، نبض توسعه آبادان و خرمشهر

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه به منظور به منظور افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های تولیدی و صنعتی و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی به منطقه آزاد اروند سفر کرد.   طرح جامع منطقه آزاد اروند رونمایی شد طرح جامع یکپارچه منطقه آزاد اروند با […]

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه به منظور به منظور افتتاح و کلنگ‌زنی طرح‌های تولیدی و صنعتی و پروژه‌های عمرانی و زیربنایی به منطقه آزاد اروند سفر کرد.

 

طرح جامع منطقه آزاد اروند رونمایی شد

طرح جامع یکپارچه منطقه آزاد اروند با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور رونمایی شد.

این مراسم با حضور مرتضی بانک، فرمانداران آبادان و خرمشهر و نیز شهرداران این ۲شهر همچنین اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در موزه معاصر آبادان برگزار شد.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در این مراسم با بیان اینکه طرح جامع یکپارچه منطقه آزاد اروند با اعتبار ۳۲میلیارد ریال وارد گام اجرایی شده گفت: محدوده منطقه آزاد اروند از سال‌۱۳۸۴ تا سال‌۱۳۹۲ با افزایش مساحتی حدود ۲۰هزار هکتار و وجود شهرهای پرجمعیت آبادان و خرمشهر نیازمند طرح جامع با رویکرد راهبردی است.

موعود شمخانی افزود: هدف از طرح جامع منطقه آزاد اروند، یکپارچه کردن و تلفیق طرح‌های جامع شهرهای آبادان و خرمشهر و محدوده قدیم منطقه آزاد اروند است.

شمخانی گفت: این طرح با ارائه شبکه حمل و نقل پیشنهادی سند اصلی هدایت و کنترل تحولات کالبدی و نظارت بر ساخت و ساز در محدوده است.

وی افزود: در تدوین ضوابط و مقررات طرح جامع منطقه آزاد اروند از تداخل غیرضروری و نامناسب کاربری‌ها جلوگیری شده است؛ ضمن اینکه با ارائه نظام منطقه‌بندی کاربری زمین و فضا در منطقه آزاد اروند، با در نظر گرفتن محدوده‌های شهری و روستایی، کاربری‌های کلان و مگاپروژه‌ها، شهرک‌های صنعتی مستقر در محدوده و مجتمع های مسکونی خارج از شهر در آن دیده شده است.

معاون فنی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: با تهیه این طرح نظام کاربری اراضی این منطقه آزاد و آینده آن دقیق و کارشناسی شده و با مشخص کردن مسیر اصلی تحولات کالبدی، نقش عمده‌ای در توسعه اقتصادی، اجتماعی و کلیت منطقه ایفا خواهد کرد.

 

دبیر شورایعالی مناطق آزاد در مراسم رونمایی از طرح جامع منطقه آزاد اروند:

توسعه اقتصادی بدون پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی، ممکن نیست

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: توسعه اقتصادی بدون پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی، ممکن نیست، باید برای مردمی که ۸سال دفاع مقدس را با تمام مشقت‌ها اداره کردند، آرامش و خدمات فرهنگی اجتماعی ایجاد شود.

مرتضی بانک در مراسم رونمایی از طرح جامع منطقه آزاد اروند در محل موزه هنرهای معاصر آبادان، افزود: آبادان و خرمشهر سرزمین مقاومت، ایثار و شهادت است؛ دو شهری که در ۸سال دفاع مقدس، مقاومت و تلاش‌های اثرگذار در حفظ و حراست از سرزمین ایران و انقلاب اسلامی داشتند.

وی گفت: مردم آبادان و خرمشهر از همه چیزشان گذشتند، مشکلات بسیاری را متحمل شدند و فرزندان و شخصیت‌های بسیاری برای حفظ این خاک خون دادند تا حماسه ارزشمند و بی‌نظیری را خلق کنند و ایثار و جوانمردی به یادگار بگذارند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه مرزداران جنوب ایران الگوی بسیار ارزشمندی هستند، افزود: در واقع مرزداران جنوبی با همبستگی، همدلی، و اتحاد توانستند ۸سال دفاع مقدس را رهبری کنند و پیروز باشند؛ اجازه ندادند دشمن حتی به یک وجب از این خاک تعرضی داشته باشد.

وی گفت: آبادان و خرمشهر سرزمین مقدسی هستند که هر کسی پا به این منطقه می‌گذارد یادآور ایثار و فداکاری و شهادت که در این منطقه  خواهد شد؛ نباید هیچگاه هدف و مسیر دفاع مقدس را فراموش کنیم اگر نمی‌توانیم شهادت داشته باشیم، ایثارگرانه خدمت کنیم.

 

?بسیج از مردم و برای مردم است

مرتضی بانک با اشاره به هفته وحدت و بسیج، گفت: بسیج برای حفظ دستاوردهای انقلاب و دفاع از آنچه شهدا و ایثارگران آن را ساماندهی کردند، تشکیل شده است؛ در واقع بسیج برای مردم، همراه با مردم، با فکر مردم و به مردم خدمت کردن است.

وی با بیان این که پیکر این دو شهر در دفاع مقدس زخم‌های بسیاری خورده، افزود: گام‌های خوبی برای توسعه شهر و اقتصاد آن برداشته شده، ولی ترمیم زخم‌های این دو شهر با این شرایط نیاز به ایثار فداکاری و تامین اعتبار دارد؛ امیدواریم شاهد سرسبزی و شکوفایی آبادان و خرمشهر باشیم.

 

?طرح جامع مانند قانون اساسی شهر است

مشاور رئیس‌جمهور گفت: یکی از زیربنایی‌ترین اقدامات که در منطقه آزاد اروند باید انجام می‌شد به نتیجه رسید و این مبنای کار توسعه شهری و اقتصادی است.

مرتضی بانک با اشاره به اینکه طرح جامع در واقع به مانند قانون اساسی شهر است، افزود: شهر برای جلوگیری از سرگردانی در توسعه شهری و اقتصادی نیاز به طرح جامع است؛ در واقع راه برون‌رفت از مشکلات و بحران در مدیریت شهری داشتن طرح جامع و تفصیلی است که خوشبختانه این منطقه با تدبیر و مدیریت یکپارچه سریعتر به طرح جامع رسید.

وی گفت: توسعه منهای مردم و بدون توجه به توسعه اجتماعی کمتر امکان‌پذیر است؛ به بیان دیگر توسعه اقتصادی همراه با توسعه اجتماعی سریع‌تر شکل می‌گیرد و بدون پیوست فرهنگی اجتماعی، توسعه اقتصادی ایجاد نمی‌شود و باید برای مردمی که ۸سال دفاع مقدس را با تمام مشقت‌ها اداره کردند، آرامش و خدمات فرهنگی اجتماعی ایجاد شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور افزود: درخصوص بحث آب و فاضلاب این دو شهر باید بتوانیم از امکانات دولتی استفاده کنیم و علاوه بر مشارکت منطقه آزاد، دولت و شهرداری‌ها مشارکت قوی‌ترشان بررسی شود.

مرتضی بانک گفت: منطقه آزاد اروند از امکانات بندرگاهی مهم و ظرفیت‌های مانند پالایشگاه نفت، گردشگری، راه‌آهن و امکانات گردشگری بدون ویزا که باعث رونق اقتصادی منطقه می‌شود، برخوردار است.

 

?پروژه‌ها باسرعت و کیفیت مناسبی اجرا شود

وی با بیان اینکه برای پیوند جوامع محلی روستاها و حاشیه اقداماتی صورت گرفته است، افزود: پروژه‌های شهری با کمک بنیاد مسکن در منطقه آزاد اروند با توجه طرح جامع و آیین‌نامه‌ها فرصت خوبی برای فعالیت در منطقه است ولی  نباید تنها کار را زخمی کرد بلکه سریعا پروژه‌ها اجرایی شود و در زمان اجرا بر کیفیت اجرای پروژه نظارت کرد.

گفتنی است؛ طرح جامع یکپارچه (تعرفه عوارض پذیرنده ساخت و ساز) در منطقه آزاد اروند با اعتباری بالغ بر ۳۲میلیارد ریال، اجرا شد و با بهره‌برداری از این سامانه هوشمند، اطلاعات جامع، دقیق و تفکیک شده همه املاک و اراضی منطقه آزاد اروند ثبت رایانه‌ای می‌شود و صدور پروانه ساخت به صورت الکترونیکی خواهد شد.

 

«سالنامه آماری منطقه آزاد اروند» رونمایی شد

با حضور مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از «سالنامه آماری منطقه آزاد اروند» رونمایی شد.

«سالنامه آماری منطقه آزاد اروند» با استفاده از آخرین آمار و اطلاعات کلیه دستگاه های اجرایی براساس تقسیمات منطقه و تعیین دوره زمانی مشخص تهیه شده است.

 

معاونت توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند:

ایجاد بانک اطلاعات یکپارچه و مدیریت هوشمند در منطقه آزاد اروند

معاونت توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند: تحقق بانک اطلاعات یکپارچه و حرکت به سوی مدیریت هوشمند باعث ارتقاء جامعیت داده‌ها و اطلاعات آماری منطقه خواهد شد.

احمد رستمی در مراسم افتتاح مرکز آمار و رونمایی از سالنامه آماری منطقه آزاد اروند که با حضور مرتضی بانک دبیر شورایعالی مناطق آزاد و جمعی از مدیران و معاونان این سازمان برگزار شد، افزود: این مرکز به‌ منظور تهیه سالنامه آماری اروند ایجاد شده است و اقداماتی نظیر طراحی جداول مورد نیاز، مطالعه اسناد بالادستی، مطالعه نتایج تفصیلی و کلی سرشماری سنوات گذشته و مطالعه و بررسی گزارشات و بولتن‌های تهیه‌ شده توسط دستگاه‌های اجرایی را برعهده دارد.

رستمی گفت: ارتقا جامعیت داده‌ها و اطلاعات آماری، ظرفیت‌سازی آماری و کمک به توسعه نظام آماری ثبتی مبنا، ساماندهی و ارتقا کیفیت آماری منطقه، کمک به ارتقای نظام مدیریت و برنامه‌ریزی و تدوین اقلام و شاخص‌های آماری مورد نیاز منطقه نیز از جمله اقداماتی است که مرکز آمار منطقه آزاد اروند در راستای بهبود آنها فعالیت می‌کند.

وی افزود: تحقق بانک اطلاعات یکپارچه و حرکت به سوی مدیریت هوشمند باعث ارتقاء جامعیت داده‌ها و اطلاعات آماری منطقه خواهد شد.

معاونت توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند در پایان گفت: این طرح براساس استانداردها و شاخص‌های آماری استان و کشور و با استفاده از فناوری نوین اطلاعاتی و ارتباطی تدوین شده است.

 

بازدید مرتضی بانک از پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌های شهری در منطقه آزاد اروند

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از پروژه ساماندهی و بهسازی شهری «کوی بهروز» در منطقه آزاد اروند بازدید کرد.

مرتضی در سفر به منطقه آزاد اروند از پروژه عمرانی در حوزه زیرساخت های شهری با محوریت ساماندهی و بهسازی و آسفالت کوی بهروز، ساماندهی و بهسازی معابر شهری، احداث شبکه آبرسانی و فضای سبز در منطقه آزاد اروند بازدید کردند.

این پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰میلیارد تومان از سوی سازمان منطقه آزاد اروند درنظر گرفته شده و در حال احداث است.

 

لزوم مشارکت مردم در جهت توسعه آبادان و خرمشهر

مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور در آیینی که در کوی بهروز خرمشهر برگزار شد گفت: آبادان و خرمشهر در جنگ هشت ساله همه امکانات و زیرساخت‌های خود را از دست دادند و اکنون نیاز به اصلاحات زیرساختی دارند.

وی افزود: این ۲شهر در گذشته جز بهترین شهرهای کشور بودند و اکنون برای توسعه نیاز به طرح جامع و مشارکت مردم دارد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: آبادان و خرمشهر نیاز به رفاه و سهولت زندگی دارد و منطقه آزاد اروند برای ایجاد رفاه شهروندان باید زیرساخت‌های لازم را با مشارکت سایر ارگان‌ها در این شهرها ایجاد کند. خاک این ۲شهر مقدس است و تک‌تک مردم این ۲شهر و شهیدان دفاع مقدس برای کشور الگوی ایثار و پایداری هستند.

مرتضی بانک افزود: امیدواریم اقدامات منطقه آزاد اروند برای رفع مشکلات این منطقه موثر باشند، هر چند که برای ایجاد زیرساخت‌ها باید سرعت عمل بیشتری داشت.

وی با اشاره به اجرای ۲۲پروژه عمرانی در آبادان و خرمشهر گفت: ۲هزار و ۳۴۰میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه‌ها تعریف شده که باید در هشت ماه آینده به بهره‌برداری برسند تا ساکنان منطقه آزاد اروند از مزایای آنها بهره‌مند شوند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: اقدامات زیرساختی باید در سال‌های گذشته صورت می‌گرفت و نباید اکنون مردم این منطقه نیازمند امکانات اولیه زندگی باشند.

مرتضی بانک در ادامه با اشاره تحریم‌های اعمال شده علیه کشور گفت: هر چند این تحریم‌ها نسبت به گذشته بیشتر است و تامین اعتبار طرح‌ها در چنین شرایطی سخت است، اما نهایت تلاش صورت می‌گیرد تا طرح‌های عمرانی در منطقه آزاد اروند طبق برنامه اجرا شوند.

معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند نیز در این مراسم گفت: برای اجرای این طرح‌ها شامل بهسازی معابر ۲هزار و ۳۴۰میلیارد ریال اختصاص یافته و یا هزینه شده است.

موعود شمخانی به اجرای زیرساخت‌ها در آبادان و خرمشهر نیز اشاره کرد و افزود: طی توافق با سازمان خدمات‌رسان انجام شد، مقرر گردید اعتباری از سوی سازمان منطقه آزاد اروند برای تکمیل زیرساخت‌ها در این شهرستان ها پرداخت شود، مشروط بر اینکه این طرح‌ها در مدت پنج سال اجرا شوند و پس از آن شاهد حفاری در منطقه نباشیم.

شمخانی از اجرای ۲۷۵هزار مترمکعب عملیات زیرسازی، ۳۹۳مترمکعب روسازی، ۲۳۱هزار کیلومتر شبکه فاضلاب، ۲۳کیلومتر شبکه توزیع آب در راستای طرح‌های عمران شهری خبر داد.

 

اجرای فاز اول پروژه احداث راه‌آهن بندر امام-‌خرمشهر آغاز شد

با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و هیات همراه، اجرای فاز اول پروژه احداث راه‌آهن بندر امام-‌خرمشهر در منطقه آزاد اروند آغاز شد.

این پروژه تاکنون حدود ۱۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا ۱۸ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و برای آن یکهزار و ۱۷۰میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد اروند درنظر گرفته شده است.

پروژه احداث راه‌آهن بندر امام‌-‌خرمشهر، شهرک‌های صنعتی آبادان و خرمشهر را به خط انتقال راه‌آهن مجهز می‌کند که اتصال دو شرکت فولاد جهان‌آرا و مجتمع فولاد کاوه از مهم‌ترین آنها است.

همچنین با اتصال این پروژه، بندر امام خمینی(ره) به وسیله راه‌آهن به خرمشهر متصل شده و شبکه ریلی راه‌آهن سراسری از طریق شلمچه به کشور عراق متصل می‌شود.

ایجاد این خط ریلی موجب افزایش راه‌های ارتباطی منطقه آزاد اروند می‌شود و تاثیر مثبتی بر اقتصاد کشور و رونق کسب و کار در منطقه را به همراه خواهد داشت.

منطقه آزاد اروند با داشتن مرز خشکی، راه دریایی و هوایی دارای شرایط ارتباطی متنوعی است که با ساخت این خط ریلی امکان ارتباطی جدیدی برای منطقه ایجاد خواهد کرد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند:

راه‌آهن خرمشهر-بندر امام، قسمتی از طرح اتصال کریدور شرق به غرب آسیا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به بندر امام قسمتی از کانال سوئز خشک است و نقش پررنگی در اتصال شرق به غرب خاورمیانه ایفا می‌کند.

اسماعیل زمانی در مراسم کلنگ‌زنی قطعه اول از پروژه راه‌آهن بندر امام به خرمشهر که با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و جمعی از مسئولان این سازمان افتتاح شد، اظهار داشت: این پروژه که قسمتی از طرح بزرگ و استراتژیک اتصال کریدور شرق به غرب آسیا است نقش منطقه آزاد اروند را در این عرصه پررنگ‌تر می‌کند.

وی افزود: این پروژه راه آهن خرمشهر را به طول ۹کیلومتر به جاده آبادان-‌ماهشهر می‌رساند و از آن سو نیز به شلمچه و عراق متصل می‌شود که بخشی از پروژه انجام شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: این اتفاق در واقع یک پروژه بزرگ ملی را سامان می‌دهد و قسمتی از کانال سوئز خشک است و نقش پر رنگی در اتصال شرق به غرب خاورمیانه ایفا می‌کند.

 

بهره‌برداری از سه پروژه زیربنایی در سایت صنعتی خرمشهر با حضور دکتر بانک

با حضور مرتضی و هیات همراه، پروژه فیبر نوری، مرکز خدمات ایمنی و فوریت‌های پزشکی و ایستگاه آتش‌نشانی سایت صنعتی خرمشهر در منطقه آزاد اروند به بهره‌برداری رسید.

پروژه فیبر نوری شهر صنعتی خرمشهر برای اولین بار با تکنولوژی نیروداکت در کشور اجرا شده است. این پروژه به طول ۳۰کیلومتر است و به صورت رایگان تا درب سایت‌های فعال انجام می‌شود.

پروژه فیبر نوری به اعتباری بالغ بر ۴۵میلیارد ریال توسط سازمان منطقه آزاد اروند احداث شده است.

 

بازدید مشاور رئیس‌جمهور از مجموعه تجاری-تفریحی گلکسی‌سنتر آبادان

مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از مجموعه تجاری-تفریحی گلکسی سنتر آبادان در منطقه آزاد اروند بازدید کرد.

این پروژه در زمینی به مساحت ۵۰هزار مترمربع و زیربنای ۳۳هزار مترمربع، توسط سرمایه‌گذار ایرانی با سرمایه‌گذاری ۳هزار و صد میلیارد ریال در حال احداث است. این پروژه تجاری-تفریحی ۳۸۰نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد و در حال حاضر ۹درصد پیشرفت فیزیک داشته است.

مجموعه تجاری-‌تفریحی گلکسی سنتر آبادان در سه بخش اسپیس فرم، باغ راه ایرانی و سالن جانبی در حال ساخت است.

گسترش فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در منطقه آزاد اروند، توسعه صنعت گردشگری، ایجاد اشتغال پایدار و ایجاد محیطی امن و سالم جهت گذراندن زمان تفریح خانواده‌ها از مهم‌ترین مزایای احداث این پروژه است.

 

برگزاری نشست دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اعضای شورای شهر منطقه آزاد اروند

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعضای شورای شهرآبادان، خرمشهر و مینو شهر دیدار کرد.

این دیدار با اعضای شورای شهر آبادان، خرمشهر و مینو شهر و با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در محل مضیف حاج‌عبدالله صورت گرفت.

اعضای شورای شهر در این نشست مشکلات شهری را بیان کردند و راه‌کارهای لازم برای برون‌رفت از این مشکلات موردبررسی قرار گرفت.

یادآور می‌شود؛ علیرضا جعفری هرندی معاون توسعه مدیریت، اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری، محمود منزوی زاده مشاور امور بین‌الملل و ‌مدیر کل حوزه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور مرتضی بانک را در این سفر همراهی کردند.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷هزار و ۴۰۰هکتار در شمال‌غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر (جزیره مینو) می‌باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و کارون واقع است.

این منطقه همجوار کشورهای عراق و کویت بوده و با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.