مشاور رئیس‌جمهور در چهارمین رویداد افتتاح پروژه‌های مناطق آزاد و ویژه مطرح کرد:

سهم ۹۹درصدی بخش خصوصی در پروژه‌‌های سرمایه‌گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در چهارمین رویداد افتتاح پروژه‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری سهمی 99درصدی داشته است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در شصت و هفتمین برنامه افتتاح «تدبیر و امید برای جهش تولید»، اظهار داشت: امروز ۹۴پروژه به ارزش ۶هزار و ۲۰۰میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۳هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که سهم بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری این رویداد ۹۹درصد است.

وی افزود: طی چهار رویداد افتتاح در مجموع تعداد ۲۵۷پروژه با سرمایه‌گذاری بیش از ۳۸هزار و ۴۰۰میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۱۶هزار نفر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بهره‌برداری رسیده است که ۹۱درصد ارزش این طرح‌ها از سوی بخش خصوصی تامین شده است که سهم مناطق بر آماده‌سازی زیرساخت‌ها متمرکز بود.

مومنی با بیان اینکه اینکه مطابق قوانین بالادستی و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تمرکز مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بر تسهیل تولید و توسعه تجارت است، خاطرنشان کرد: بر همین اساس طرح‌های قابل افتتاح شامل ۵۸درصد این مناطق چندمنظوره، ۲۳درصد قاب لجستیکی، ۱۸درصد تخصصی و ۳درصد نوآوری محور است.

مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری درخصوص توسعه زیرساخت‌های لجستیکی و استفاده از ظرفیت‌های ژئواکونومیک کشور، تصریح نمود: در حال حاضر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دو خط راه‌آهن، پنج فرودگاه، ۹۹اسکله، ۵۰بارانداز، ۳پایانه صادرات، هزار انبار مسقف و ۱۳۷سردخانه و مخزن و سیلوی غلات فعال هستند که آماده نقش‌آفرینی به عنوان پشتیبان کشور در تامین کالاهای استراتژیک و مبادلات تجاری است.

وی تاکید کرد: با تمرکز بر سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات، تراز تجاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی دو سال اخیر مثبت شد که یکی از دستاوردهای مهم و اساسی دولت دوازدهم محسوب می‌شود.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه اصلاح ساختار سازمان‌های مناطق آزاد و دبیرخانه شورایعالی به منظور چابک‌سازی و بهبود فرآیندها از برنامه‌های سال‌۱۴۰۰ است، خاطرنشان نمود: بهره‌گیری از مدل نوین تامین مالی جهت پروژه‌های کلیدی مناطق و افزایش توان مالی بخش خصوصی و استفاده آنها به عنوان لنگرهای توسعه اقتصادی، از اصلی‌ترین رویکردهای دبیرخانه و سازمان‌های مناطق است.

مومنی افزود: در همین راستا شورای تامین مالی و سرمایه‌گذاری در کنار پنج شورای تخصصی دیگر تشکیل شد و ایجاد بورس بین‌الملل، صندوق پژوهش و فناوری جامع، صندوق سرمایه‌گذاری، بانک‌های خصوصی و آفشور و اصلاح اساسنامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری مناطق جهت بهره‌مندی از بازارهای پولی و مالی و بازار سرمایه براساس قوانین موجود در دست اقدام است.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با بیان اینکه با تشکیل کارگروه تخصصی اقدامات لازم تطبیق اهداف و ماموریت‌ها از طریق برنامه هفتم و اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد صورت گرفته است، تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین اقدامات سال جاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تحقق شعار سال با هدف پشتیبانی مالی و فرآیندی و مانع‌زدایی تولید خواهد بود، به طوری که با حضور فعالان تمام مشکلات موجود توسعه اقتصادی مشخص شده است تا نهادهای مربوطه تا به فوریت در راستای رفع مشکلات گام برداریم.

گفتنی است، امروز پنجشنبه (۲۳اردیبهشت‌ماه)، طرح‌هایی در استان‌های آذربایجان شرقی، خوزستان، هرمزگان، البرز و سیستان و بلوچستان با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری افتتاح شد که مربوط به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی قشم، چابهار، اروند، ارس و مناطق ویژه اقتصادی پیام و سلفچگان بوده است.

لازم به ذکر است، در منطقه آزاد ارس ۳۸پروژه زیربنایی و صنعتی با ارزش سرمایه‌گذاری یکهزار و ۷۸۴میلیارد تومان و ۳٫۷میلیون دلار و اشتغال‌زایی برای ۴۹۸نفر؛ در منطقه آزاد اروند ۸طرح تولیدی و زیربنایی به ارزش سرمایه‌گذاری یکهزار و ۴۴۲میلیارد تومان و ۱٫۶میلیون یورو؛ در منطقه آزاد چابهار ۳۱پروژه تولیدی، تجاری و خدماتی با ارزش سرمایه‌گذاری یکهزار و ۴۱۳میلیارد تومان است و اشتغال ۶۵۷نفر؛ در منطقه آزاد قشم نیز افتتاح ۱۰طرح شیلاتی، بهداشتی، گردشگری و زیربنایی با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۱۸میلیارد تومان و ۲۱میلیون دلار و اشتغال ۶۰۶نفر؛ در منطقه ویژه اقتصادی پیام ۴طرح تولیدی و نیروگاهی با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۹۵میلیارد تومان و ۱٫۵میلیون دلار و ۷میلیون یورو و اشتغال‌زایی ۱۲۵نفر و در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان سه طرح تولیدی و نوآوری با حجم سرمایه‌گذاری ۹۵میلیارد تومان و ۷۰۰هزار یورو با اشتغال‌زایی ۱۶۵نفر به بهره‌برداری رسید.