سواحل مکران؛ نگین دریای عمان

مشاور دبیر شورایعالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی و مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک بر تهیه طرح جامع توسعه سواحل مکران تاکید کرد. به گزارش مناطق آزاد، دریادار محمدحسین ملک زادگان با حضور در برنامه زنده رادیویی با موضوع توسعه سواحل مکران گفت: توسعه سواحل مکران مورد توجه همه به ویژه مقام معظم رهبری بوده است، […]

مشاور دبیر شورایعالی مناطق آزاد ویژه اقتصادی و مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک بر تهیه طرح جامع توسعه سواحل مکران تاکید کرد.

به گزارش مناطق آزاد، دریادار محمدحسین ملک زادگان با حضور در برنامه زنده رادیویی با موضوع توسعه سواحل مکران گفت: توسعه سواحل مکران مورد توجه همه به ویژه مقام معظم رهبری بوده است، ایشان سواحل مکران به عنوان نگین دریای عمان نام برده اند و فرمودند ما در مورد سواحل مکران غفلت کردیم و این سواحل باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دریادار ملک زادگان افزود: طبق دستور فرمانده کل قوا، نیروی دریایی در سواحل مکران مستقر شدند و در حال احداث ۴  پایگاه دریایی در این منطقه هستند که بزرگترین بندر نیروی دریایی در جاسک قرار دارد.

وی بر تهیه طرح جامع سواحل مکران اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی برای توسعه سواحل مکران بسیار گسترده و استراتژیک است که در مقدمه طراحی است و پروژه ها باید بر مبنای آن تعریف شوند.

مدیر پروژه منطقه آزاد جاسک بر عدم سطحی نگری در تهیه طرح جامع در این منطقه استراتژیک اشاره کرد و افزود: در ابتدا لازم است طرح جامع تهیه و مصوب شده و قابل ارائه به سرمایه گذاران داخلی و خارجی باشد که بر مبنای آن طرح های توجیهی مختلف تدوین شود.

دریادار ملک زادگان ادامه داد: در طرح جامع سواحل مکران پیش بینی صادرات ۲ میلیون بشکه نفت و ذخیره ۳۰ تا ۴۰ میلیون بشکه در مخازن نفتی در این منطقه شده است و وزارت صنعت نیز طرح جامعی به صورت جداگانه برای شهرک صنعتی این منطقه تهیه کرده است.

وی افزود: در سواحل مکران پروژه ها را باید با سرعت بیشتری تعریف کنیم، هرچه این زمان طولانی تر شود در توسعه نیافتگی منطقه مقصر خواهیم بود.

مشاور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه داد: به دستور مقام معظم رهبری، دکتر جهانگیری ریاست کارگروه سواحل مکران را برعهده دارد. ۳۸ حوزه در این سواحل فعالیت خواهند داشت و باید با طرح جامع و طرح توجیهی مورد تایید همه وزارتخانه ها و سرمایه گذاران داخلی و خارجی توسعه منطقه انجام شود. ضروریست از یک مشاور قوی کمک بگیریم و از شرکت هایی که در دنیا هستند و می توانند به ما کمک کنند استفاده کنیم.

دریادار ملک زادگان گفت: وزارت نفت و وزارت صنعت خودشان طرح جامع تعریف کردند و طبق آن در حال انجام کار هستند و بخشی نگری انجام شده است. این طرح باید به صورت یک طرح جامع برای تمامی حوزه ها تعریف شود با طرح های توجیهی متفاوت برای هر بخش.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه سواحل مکران اشاره کرد و افزود: برای توسعه سواحل مکران نیازمند جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم پس بنابراین باید طرح توجیهی برای ارائه داشته باشیم.