معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

شتاب‌بخشی به پروژه‌های عمرانی اروند با ورود قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) 

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: ورود قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیاء‌(ص)  در شتاب‌بخشی به پروژه‌های عمرانی منطقه آزاد اروند موثر است و ورود این قرارگاه به پروژه‌های عمرانی اتفاقی مبارک به شمار می‌رود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، موعود شمخانی افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) برای توسعه فضاهای شهری دارد، تفاهم‌نامه همکاری بین این قرارگاه و سازمان منطقه آزاد اروند جهت ورود این قرارگاه به پروژه‌های عمرانی منطقه امضاء شد.

وی با اشاره به کمبود اعتبارات برای اجرای طرح‌های عمرانی و زیرساختی در منطقه آزاد اروند اظهار داشت: طبق تفاهم‌نامه سازمان منطقه آزاد اروند و قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیاء‌(ص)، تعدادی قطعه زمین در شهرستان آبادان در ازای اجرای طرح‌های عمرانی، زیرساختی و خدماتی به قرارگاه واگذار می‌شود.

شمخانی با بیان اینکه اجرای این طرح امری مرسوم و قانونی است، ادامه داد: این تهاتر در سایر نقاط کشور ازجمله منطقه آزاد کیش و سایر استان‌ها اجرا شده است و نتیجه آن را پیشرفت و آبادی مناطق یاد شده بوده است.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اذعان داشت: طبق تفاهم‌نامه این سازمان با قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص)، در فاز نخست اعتباری بالغ بر هزار و‌ ۶۲۰میلیارد ریال برای بازسازی و اصلاح طرح‌های در دست اجرای آبادان در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: فاز اول این پروژه شامل: زیرسازی و روسازی آسفالت در فاز یک و چهار کوی ذوالفقاری؛ اصلاح شبکه فاضلاب، احداث پیاده‌رو و اجرای زیرسازی و روسازی آسفالت در مناطق دو و چهار امیرآباد و علوانیه؛ ارتقاء سطح کیفی معابر شهری و فضای عمومی؛ تامین دسترسی‌های مطلوب پیاده‌رو و سواره‌رو در معابر مناطق امیرآباد، ذوالفقاری و علوانیه و ترمیم و بهسازی آسفالت‌های آسیب دیده معابر شهری آبادان می‌شود.

شمخانی گفت: پس از اجرای زیرساخت‌های لازم ازجمله تاسیسات آبرسانی، فاضلاب، گازکشی و آسفالت خیابان‌ها و معابر، هیچ اداره‌ای حق حفاری در مدت پنج تا ۱۰سال را در آن مناطق نخواهند داشت.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منقطه آزاد اروند اظهار کرد: برای نوسازی و احداث شبکه آب و فاضلاب در منطقه به ۲۵هزار میلیارد ریال و برای نوسازی و احداث معابر نیز ۲۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است؛ ضمن اینکه برای توسعه صنعتی و همچنین توسعه در شلمچه نیازمند اعتبارات هنگفت است؛ نیاز بود دولت بودجه مورد نظر آبادان و خرمشهر را در کنار اعتبارات منطقه آزاد اروند تصویب می‌کرد، ولی اینچنین نشد.

وی ادامه داد: دست نیاز را به سوی همه دراز کردیم، اما کسی دستمان را نگرفت، ولی قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) اعلام آمادگی کرد و وارد منطقه شد.

شمخانی افزود: متاسفانه در فضای مجازی تعداد کمی از شهروندان نوع قرارداد با قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) را مورد نقد قرار داده‌اند، در صورتی که اراضی تحویل داده شده به این قرارگاه سرمایه‌ای برای شهر خواهد بود.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در هیچ دوره‌ای اندازه نیازهایمان درآمد وجود نداشت، مجبور هستیم برای انجام پروژه‌های عمرانی تهاتر را انجام دهیم، همانگونه که سایر شهرهای دیگر روی به تهاتر آورده‌اند.

وی اضافه کرد: به طور مثال ما بخشی از تانکفارم که اکنون نخاله‌دانی است را با قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) تهاتر خواهیم کرد، این زمین بعد از ارزش افزوده در اختیار قرارگاه و با قیمت روز واگذار خواهیم کرد، زمین‌های واگذاری نیز اولویت‌بندی شده‌اند، زمین‌های ریز و متفرقه در شهر نیز تهاتر می شوند.

شمخانی ادامه داد: ما با عراق یا یک اجنبی معامله نکرده‌ایم، با سپاه که آبروی نظام مقدس جمهوری اسلامی است معامله کرده‌ایم، قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) در هر نقطه از کشور که کار کرده، سربلند بوده، این قرارگاه بهره‌برداری مفیدی برای زمین‌های تهاتر شده خواهد داشت، این قرارگاه محبت کرد که در ازای کار انجام شده ۷۰درصد قرارداد خود را زمین تهاتر کند.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: حضور قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) در منطقه اتفاق بسیار مبارکی است که متاسفانه نوع قرارداد بی‌جهت مورد نقد قرار گرفته است. اگر منتقدین مشکلی با سازمان منطقه آزاد اروند دارند، به این موضوع مهم ورود غیرمنصفانه نداشته باشند.

وی بیان کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر باید به نقطه صفر زیرساختی برسند، در بحث زیرساخت معابر، فاضلاب، بهداشت و درمان و حوزه‌های دیگر هدف سازمان منطقه آزاد اروند اصلاح و نوسازی است.

شمخانی اظهار داشت: به طور مثال در پروژه فعلی قرارگاه سازندگی خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) قرار نیست خیابان یا منطقه جدیدی احداث شود، بلکه در این پروژه‌ها معابر ایجاد نشده و در حال بهره‌برداری به سرانجام می‌رسد.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند افزود: متاسفانه در هر بارندگی آبادان و خرمشهر دچار آبگرفتگی می‌شوند و این حق مردم دو شهر نیست و برای رهایی از این شرایط می‌بایست زیرساخت‌ها را اصلاح کنیم.

وی گفت: اولویت‌ها و نیازها در پروژه‌ها مشخص است و این اولویت‌ها در طرح جامع نیز گنجانده شده است و توسط وزارت راه و شهرسازی نیز به تصویب رسید.

شمخانی ادامه داد: طرح جامع سازمان منطقه آزاد اروند در سایت این سازمان قرار دارد و شهروندان می‌توانند در هر حوزه اطلاعات را مطالعه کنند.

معاون فنی و امور زیر بنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اجرایی شدن پروژه آب و فاضلاب در منطقه اذعان نمود: از چهار سال پیش اصلاح و احداث شبکه فاضلاب را در منطقه آغاز کردیم، در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان آب و فاضلاب استان خوزستان داشتیم، پنج هزار میلیارد ریال پروژه تعریف شده است که در مناطق مختلف شهری آبادان و خرمشهر اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: البته برای اصلاح، نوسازی و احداث شبکه آب فاضلاب در شهرهای آبادان و خرمشهر نیاز به ۲۵هزار میلیارد ریال اعتبار است که فعلا پنج هزار میلیارد آن در تفاهم‌نامه مشترک سازمان منطقه آزاد اروند و آب و فاضلاب استان خوزستان قرارداد شده است.

شمخانی گفت: هر نقطه از شهرهای آبادان و خرمشهر که زیرساختی مانند فاضلاب آن تکمیل نباشد، زیر آسفالت نخواهد رفت و تا زمانی که تمامی زیرساخت‌ها تامین نشود، به مرحله نهایی و روسازی نخواهیم رسید.

معاون فنی و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: در مناطقی که اکنون پروژه‌های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند در احال اجراست، زیرساخت‌های آن مانند فاضلاب و گاز انجام شده و اکنون به مرحله نهایی که روسازی می‌باشد، رسیده است.

وی گفت: طبق قراردادی که با قرارگاه خاتم‌‌الانبیاء‌(ص) داریم، تمامی زیرساخت‌ها مانند فاضلاب، گاز و آسفالت در مدت ۱۸ الی ۲۴ماه اجرایی می‌شوند و هر منطقه‌ای که کار عمرانی آن به پایان برسد، به مدت پنج الی ۱۰سال دچار کنده‌کاری نخواهند شد.

شمخانی با اشاره به احداث ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی(ره) آبادان بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها، تجهیزات و امکانات رفاهی به عنوان اصلی‌ترین دغدغه سازمان منطقه آزاد اروند در فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی(ره) آبادان مورد توجه قرار گرفت که در همین راستا همزمان با انجام سایر طرح‌های عمرانی در این فرودگاه، به صورت مشارکتی نیز ترمینال جدید مسافری احداث و ترمینال قبلی نیز نوسازی شد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اختصاص هزار و ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار برای احداث سالن شماره‌۲ فرودگاه آبادان گفت: پیش‌بینی‌های اولیه در ساخت فرودگاه آبادان براساس کاربری فرامنطقه‌ای بود که در همین راستا انعقاد تفاهم‌نامه مشارکتی ۵۰درصدی بین سازمان منطقه آزاد اروند و شرکت فرودگاهی کشور، ترمینال جدید مسافری این فرودگاه به شکل کاملا مدرن احداث و آماده بهره‌برداری شد.

وی با اشاره به اختصاص اعتبار ۳۰میلیارد ریالی جهت خرید دستگاه ILS در فرودگاه آبادان اظهار داشت: در سال‌۹۲ هیات مدیره سازمان منطقه آزاد اروند در بدو ورود، نخستین چک خود را جهت تجهیز فرودگاه آبادان و خرید دستگاه ILS برای پیشگیری از لغو پروازها در هنگام گرد و خاک و دیگر شرایط نامساعد جوی صادر کرد؛ زیرا یکی از نقص‌های اساسی فرودگاه آبادان به شمار می‌رفت.

شمخانی، مساحت ترمینال دوم فرودگاه آبادان را هفت هزار و ۲۰۰متر عنوان کرد و گفت: با توجه به انجام تعهدات سازمان منطقه آزاد اروند و تکمیل عملیات ساختمانی، این سالن هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است تا به ظرفیت فرودگاه اضافه شود.

وی تصریح کرد: با جداسازی پروازهای خارجی در ترمینال قدیم، علاوه بر افزایش کارآیی و تسهیل خدمات به مسافران، امکان ارائه خدمات کارگو و پروازهای همزمان بیشتر نیز فراهم می‌شود و این فرودگاه نقش بارزی در صنعت حمل و نقل هوایی کشور ایفا خواهد کرد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند در پایان با اشاره به نیاز ترمینال باری در فرودگاه آبادان اظهار داشت: با توجه به نیاز مبرم فرودگاه بین‌المللی آیت‌الله جمی(ره) آبادان، ترمینال باری با اعتبار ۶۰میلیارد ریال به صورت مشارکتی با شرکت فرودگاهی کشور در این فرودگاه احداث شد.