ناصر آخوندی، رئیس ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا کیش اظهار داشت:

شناسایی خسارت ناشی از کرونا به کسب‌و‌کارهای کیش‌، پایه تمامی تصمیم‌گیری‌ها

شاید به جرات بتوان گفت جزیره مرجانی کیش، یکی از زیباترین و جذاب‌ترین نقاط کشور عزیزمان است که نه تنها در میان هموطنان، بلکه در بیشتر کشورهای دنیا شهره آفاق است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، کیش را می‌توان به عنوان یک الگو در ایران نام برد، الگوی پاکیزگی شهری، الگوی آرامش، الگو در حوزه گردشگری و ده‌ها مورد دیگر که ذکر تمامی آنها در این متن نمی‌گنجد؛ اما بی‌شک برترین و برجسته‌ترین گزینه‌ای که با شنیدن نام کیش به ذهن متبادر می‌شود، گردشگری و توریسم است. اما باید به این مورد نیز اشاره کرد که این جزیره سراسر آرامش، یکی از نقاط صنعتی و تولیدی در کشور خصوصا در میان مناطق آزاد محسوب می‌شود که با حضور و فعالیت تولیدکنندگان و شرکت‌های برتر، جایگاه خاصی را در اقتصاد ایران به خود اختصاص داده است.

اما این خاک نقره‌فام دوست داشتنی نیز در نوروز امسال، همانند بسیاری از نقاط ایران و دنیا، از پذیرش مهمان اجتناب کرد و آن هم به این سبب که بار دیگر به همگان نشان دهد که در بحث بهداشت و درمان و حفاظت از سلامتی کیشوندان و سایر مردمان، پیشگام و پیشقدم است.

با شیوع ویروس کرونا در ایران که در اوایل اسفندماه رخ‌نمایی کرد، سازمان منطقه آزاد کیش با همراهی فعالان اقتصادی بخش خصوصی این منطقه، تمامی برنامه‌ریزی‌هایی را که برای ایام تعطیلات نوروز درنظر گرفته بودند، تغییر داده و برای جنگ و مقابله با کرونا مجهز شد.

 

پویش بخشش اجاره‌بهای غرف بازارهای کیش از سوی مالکان

یکی از اولین اقداماتی که در این جزیره آرامش صورت گرفت و تحسین همگان را در پی داشت، پویش بخشش اجاره‌بهای غرف بازارهای کیش از سوی مالکان بود. این اقدام، پیرو پیشنهاد و تدابیر مسئولان جامعه بازاریان کیش، درخصوص حذف یک ماه اجاره‌بهای غرف بازارها از سوی مالکان، جزیره کیش را یک بار دیگر در یک حرکت ملی پیشرو کرد.

مدیرعامل جامعه بازاریان جزیره کیش در این خصوص گفت: در شرایطی که به ‌دلیل شیوع ویروس کرونا، مشکلاتی برای اقتصاد و کسب ‌و کارها در کل کشور به ‌وجود آمده است، تدابیر لازم از سوی جامعه بازاریان کیش به‌ منظور رفاه حال غرفه‌داران مستاجر صورت گرفت.

رحمان سادات‌نجفی افزود: پیگیری مدیران بازارها و تماس با مالکان و همچنین تشویق جامعه بازاریان موجب خلق این حرکت پسندیده با مساعدت چند تن از مالکان در بازارها و مراکز خرید شد.

 

راه‌اندازی سامانه‌۴۰۳۰ با هدف بررسی علائم ویروس کرونا در کیش

در همان روزهای ابتدایی شیوع کووید۱۹ در کشور، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از انجام فعالیت‌های جدی و مستمر برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در جزیره کیش با هدف حفظ سلامت کیشوندان و مسافران خبر داد.

غلامحسین مظفری تاکید کرد: در جزیره کیش تمامی تدابیر لازم از سوی مسئولان سازمان و حوزه‌های سلامت اتخاذ شده است و در شورای تامین و همچنین شورای سلامت، گزارشات به ‌صورت مستمر پیگیری می‌شود؛ تلاش‌مان بر این است که با همین جدیت و سرعت تدابیر بیشتری نیز در دستورکار قرار دهیم. افراد در مبادی ورودی با استفاده از روش‌های علمی و عملیاتی کنترل می‌شوند و پاکسازی محیط‌های همگانی در این مبادی موجب جلوگیری از شیوع ویروس خواهد شد.

در همین راستا شورای سلامت کیش با برگزاری جلسات مستمر، دستورالعمل‌هایی را در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ابلاغ نمود و تمامی دستگاه‌ها و بخش‌های سازمان و جزیره موظف به رعایت نکات شدند. به همین منظور، سامانه‌۴۰۳۰ مرکز توسعه سلامت کیش زیر نظر وزارت بهداشت با هدف اطمینان از سلامتی اقشار مختلف جامعه و پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در کیش راه‌اندازی شد.

مرکز توسعه سلامت کیش طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برقراری تماس از طریق سامانه‌۴۰۳۰ با ساکنین جزیره کیش ضمن اینکه جنبه تبلیغاتی نداشته، بلکه این سامانه توسط کارشناس‌های این مرکز به دلیل اهمیت ارزیابی سلامت شهروندان و پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا راه‌اندازی شده است.

 

تغییر خط تولید واحدهای تولیدی جهت مقابله با ویروس کرونا در کیش

واحدهای تولیدی فعال در جزیره کیش همگام با سایر بخش‌ها و در جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا اقدام به تغییر خط تولید خود نموده و اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح را به تولید رساندند تا این جزیره از این حیث با مشکل و کمبودی مواجه نباشد.

یکی از این واحدها، کارخانه تولید عطر و ادکلن شرکت الیزه کیش بود که با تغییر خط تولید با محوریت تامین اسپری ضدعفونی کننده دست و سطوح برای مقابله با شیوع بیماری کرونا وارد خط مقدم مبارزه با این بیماری شده است. این شرکت در راستای تامین اسپری ضد‌عفونی کننده دست و سطوح در قالب ۳۳۰میلی‌گرم که مورد نیاز مردم و ساکنین جزیره کیش است، در یک شیفت کاری مشغول به تولید می‌باشد.

 

تجهیز ۲۰۰تخت برای قرنطینه بیماران کرونا در کیش

همچنین آماده‌سازی و تجهیز ۲۰۰تخت برای قرنطینه بیمارانی که بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص می‌شوند، در دستورکار سازمان منطقه آزاد کیش قرار گرفت.

از دیگر اقدامات سازمان منطقه آزاد کیش برای کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند و بعد از بهبودی از بیمارستان ترخیص و در قرنطینه خانگی به سر می‌برند، اختصاص سه نفر راننده برای ارائه خدمات به آنان بوده است. همچنین تعداد هفت نفر نیرو راننده دیگر نیز از ترابری این سازمان برای کمک‌رسانی به بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی کیش به کار گرفته شدند.

به انضمام اینکه تعداد ۱۰دستگاه خودرو به ‌منظور نظارت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در سطح جزیره کیش در اختیار مرکز توسعه سلامت کیش، بیمارستان تخصصی و فوق ‌تخصصی کیش، معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و فرماندهی نیروی انتظامی ویژه کیش قرار گرفته است.

همچنین تجهیز کلینیک امام علی‌(ع) جزیره کیش با همت معاونت توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، مشغول پذیرش و ارائه خدمات پزشکی به مراجعه‌کنندگان در کیش است.

 

توزیع رایگان محلول و ژل ضدعفونی کننده در جزیره کیش

در این ایام، سازمان منطقه آزاد کیش در جهت عمل به مسئولیت اجتماعی خود و در راستای اقدامات پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا، با دستور غلامحسین مظفری، توزیع رایگان محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح و همچنین ژل ضدعفونی دست را که از اقلام ضروری و مورد نیاز مردم و ساکنین جزیره کیش بود را در دستورکار قرار داد و این اقدام به صورت هفتگی و برای تامین نیازهای مردم با رعایت ضوابط استانداردهای بهداشت جهانی و با برچسب‌های غیرقابل فروش، ادامه دارد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش:

جزیره کیش، پیشگام مبارزه با ویروس کرونا در کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص اقدامات سازمان متبوع در جهت مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: پیش از آن‌ که موضوع پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در کشور مطرح شود، با همت سازمان منطقه آزاد کیش و دستگاه‌های اجرایی مستقر در این جزیره، مجموعه اقدامات پیشگیرانه و مبارزه با کرونا و ضوابط قرنطینه آغاز شده و همچنان با جدیت تمام ادامه دارد.

غلامحسین مظفری با تقدیر و قدردانی از همیاری، همدلی و همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی مستقر در جزیره کیش اظهار داشت: محقق شدن اقدامات مقابله با ویروس کرونا در قالب همیاری، بخشش اجاره‌ها در جزیره کیش توسط فعالان اقتصادی، به‌ عنوان یک الگو و نمونه در کشور مطرح شده است.

وی با اشاره به تهدیدها و فرصت‌های ایجاد شده بر اثر شیوع ویروس کرونا در کیش اذعان داشت: از مهم‌ترین فرصت‌های پیش آمده در چنین شرایط بحرانی که کل جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، می‌توان به کاهش گرفتاری‌های شغلی، ایجاد اتاق فکر، گفت‌وگوها، پیشنهاد راهکارها، بازنگری در سیستم و توجه به رفتارها اشاره داشت و از این فرصت‌ها بهره لازم را برد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: این‌گونه الگوهای رفتاری، اجتماعی و فرهنگی در جزیره کیش ضمن اینکه تاثیر مثبتی دارد، می‌توان این الگو را به سرزمین اصلی نیز تسری بخشید. این درحالی است که براساس نظر ستاد امنیتی در وزارت کشور، جزیره کیش در قرنطینه‌سازی و مقابله با ویروس کرونا پیشرو بوده است. اقدامات صورت گرفته در کیش نشان‌دهنده این است که همه با هم، همدل، همراه و در کنار هم هستیم.

مظفری با اشاره به تقاضای بازگشت کیشوندان به جزیره کیش، تصریح کرد: در این خصوص تدابیر لازم درخصوص ضوابط قرنطینه برای همه ورودی‌های جزیره کیش پیش‌بینی شده است. در حال حاضر با شناسایی آزمایشگاه مرجع، افرادی که از مبدا تهران قصد بازگشت به کیش را دارند، با انجام تست کرونا و در صورت منفی بودن تست، اجازه ورود به جزیره را خواهند داشت.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: ضمن اینکه باید در حفظ پاکی و سلامت جزیره کیش کوشا باشیم، پیش‌بینی‌های یک جشن بزرگ ملی را نیز باید در نظر گرفت تا بتوانیم نشاط، شادابی و امید را به جامعه برگردانیم و نقطه آغاز جدیدی در جزیره کیش داشته باشیم.

 

اهم اقدامات ستاد اقدامات پیشگیرانه ویروس کرونا

اقدامات پیشگیرانه در مقابله ویروس کرونا در جزیره کیش در سه محور اصلی انجام شده است:

۱) سیاست‌گذاری در حوزه پیشگیری و اجرایی

۲) تامین و تجهیز و به‌روزرسانی امکانات

۳) اطلاع‌رسانی و تبلیغات و آموزش توسط شورای سلامت جزیره کیش

 

اجرای مصوبات شورای سلامت در کیش به عنوان اولین نقاط در کشور

– افزایش ۸۶تخت بیمارستانی در بیمارستان کیش‌ که با این اقدام، تخت‌های بیمارستانی از ۶۴تخت به ۱۵۰تخت افزایش یافته است

– تفکیک و ایزوله کردن بخش مربوط به بیماران کرونایی و تنفسی و تریاژ

– انتقال کلینیک‌های تخصصی بیمارستان به فضای خارج از بیمارستان پس از آماده‌سازی مناسب فضای جدید

– تامین بیمارستان پشتیبان جزیره با ۳۳تخت در کنار بیمارستان کیش

– تبدیل یک فروند هواپیما از ناوگان کیش‌ایر به آمبولانس هوایی

– پیگیری در اختیار قرار گرفتن دو فروند شناور جهت آمبولانس دریایی

– رایگان بودن هزینه‌های درمانی بیمارانی که از نظر کرونا مثبت گزارش شده است

– هماهنگی برای تعیین بیمارستان‌های پشتیبان در بندرعباس و بندرلنگه و پیگیری جهت هماهنگی یکی از بیمارستان‌های شیراز

– توزیع ۳۰۰.۰۰۰عدد ژل ضدعفونی در بین اقشار مختلف کیش

– توزیع محلول ضدعفونی در بین اقشار مختلف کیش

– ضدعفونی وسایل حمل و نقل عمومی، تاکسی‌ها، مساجد، سرویس‌های بهداشتی عمومی، مدارس، مراکز ورزشی و تفریحی و دانشگاه‌ها

– راه‌اندازی پویش مردمی خودمراقبتی جهت جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا و ساماندهی افراد داوطلب به منظور کمک در بخش‌های مختلف کیش

– تامین نیروهای داوطلب از طریق هلال احمر و بسیج برای آموزش چهره به چهره، توزیع بروشور و تب‌سنج در سطح فرودگاه، بندرگاه، هتل‌ها، بازارها و اسکله تفریحی

– ممنوعیت خروج خودروی کیش، با پلاک گذر موقت به سرزمین اصلی، تا اطلاع ثانوی

– تشکیل کمیته جمع‌آوری کمک‌های مردمی

– یک شیفته شدن کلیه بازارها و مراکز تجاری کیش از ساعت۱۷:۳۰ لغایت ۲۲ به توصیه جامعه بازاریان و بازرگانان کیش

– تشکیل کمیته ویژه رسیدگی و حمایت از فعالین اقتصادی برای کمک به آسیب‌دیدگان اقتصادی

– تمدید مجوزهای فعالیت اقتصادی که اعتبار آنها تا پایان اسفندماه‌۱۳۹۸ می‌باشد، تا پایان      فروردین‌ماه‌۱۳۹۹

– تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و آموزشگاه‌ها تا پایان فروردین‌ماه‌۹۹

– توصیه به عدم برگزاری نماز جماعت و جمعه به دلیل پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر عدم تجمع

– لغو مراسم اعتکاف به دلیل پروتکل‌های بهداشتی مبنی بر عدم تجمع

– تعطیلی جنگ‌های شبانه، همایش‌ها و نمایشگاه‌ها تا اطلاع ثانوی

– برنامه‌ریزی برای بازپخش و بازنشر کلاس‌های آموزشی مدارس، تولید شده توسط شبکه آموزش سیما، از طریق صدا وسیمای مرکز کیش

– تامین دستگاه تب‌سنج دستی

– تعیین محل قرنطینه در محل فیاک با ظرفیت ۲۰نفر و آماده‌سازی بندرگاه با ظرفیت ۶۰نفر

– اختصاص آمبولانس ویژه برای حمل بیماران مشکوک به کرونا

– تعیین یکی از هتل‌های کیش به عنوان نقاهتگاه بیماران ترخیص شده از بیمارستان

– تامین دستگاه حرارت‌سنج برای فرودگاه و بندرگاه کیش

– انجام ضدعفونی بندرگاه، فرودگاه، ایرلاین‌ها و شناورها

– ضدعفونی کلیه خودروهای ورودی حامل مواد غذایی، سوخت و مواد پروتئینی به کیش در محل بندرگاه

– ضدعفونی کلیه بارهای ورودی به کیش از داخل و خارج از کشور

– ممنوعیت ورود خودروهای سواری شخصی از سرزمین اصلی به کیش از تاریخ ۹/۱۲/۹۸ تا اطلاع ثانوی

– در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش، تبلیغات: چاپ ۳۰۰هزار عدد بروشور آموزشی، تبلیغات محیط شهری، ایجاد کمپین آموزش‌ها را جدی بگیریم، آرامش داشته باشیم، کمپین در خانه بمانیم و تولید ۲۵کلیپ آموزشی و موشن‌گرافی با حضور سلبریتی‌های کشور

– کاهش ساعت کاری سازمان، شرکت‌های تابعه، ادارات، نهادها، بانک‌ها، بیمه‌ها و دانشگاه‌ها از تاریخ‌ ۱۱/۱۲/۹۸ به استثناء مراکز درمانی، بهداشتی و امدادی از ساعت‌۹ الی ۱۳ تا اطلاع ثانوی

– الزام پروژه‌های عمرانی که دارای کارگر بالای ۱۰۰نفر می‌باشند به ازای ۱۰درصد از شاغلین برای ایجاد خدامات بهداشتی و قرنطینه در محل پروژه و در صورت عدم اقدام، معاونت عمرانی و زیربنایی ظرف مدت ۲۴ساعت نسبت به توقف فعالیت پروژه اقدام خواهد کرد.

– عدم صدور مجوز برای پروژهای جدید تا اطلاع ثانوی

– الزام پیمانکاران برای ضدعفونی محیط‌های کارگری

– تخصیص روزانه یک پرواز از مبادی تهران و بندرعباس به کیش تا اطلاع ثانوی

– ممانعت از ورود مسافر دریایی به کیش

– تعیین محلی برای قرنطینه کیشوندانی که علی‌رغم اعلام مبنی بر عدم مسافرت به سفر رفته و قصد بازگشت از سفر را بعد از تعطیلات نوروزی دارند

– راه‌اندازی سامانه ثبت نام کیشوندان برای بازگشت از سفر

 

رئیس ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا سازمان منطقه آزاد کیش:

مصوبات ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا کیش جهت جبران زیان‌های وارده

ناصر آخوندی رئیس ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: در دوران پساکرونا، شرایطی سخت و غیرقابل باور بر جهان و به ویژه بر اقتصاد دنیا حاکم شده است که بر ایران نیز تاثیرپذیری زیادی خواهد داشت.

درست چند ماه پیش، به نظر می‌رسید اقتصاد جهانی در مسیر بهبودی و پیشرفت قرار گرفته است، اما اکنون که این رشد در سراسر جهان متوقف شده است‌، مشخص شد که این ویروس پتانسیل آن را دارد که اقتصاد جهانی را مختل کند.

شوک کرونا از نظر اقتصادی رفتاری متفاوت نسبت به سایر پاندمی‌هایی دارد که تاکنون اتفاق افتاده‌اند. همه‌گیری‌های قبلی در زمانی که رخ دادند، کشورهایی را تحت تاثیر قرار دادند که اثر اقتصادی مهمی بر جامعه بین‌المللی ندا‌شته و البته وسعت کمتری دا‌شتند‌. اما این بار پای کشورهای‌G7 و چین در میان است‌. ۱۰کشوری که به سختی از کووید‌۱۹ ضربه دیده‌اند، تقریبا در لیست ده اقتصاد بزرگ جهان قرار دارند. (که البته ایران و هند استثناء هستند)‌. ایالات متحده، چین، ژاپن، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا در رده‌های بالای کشورهایی قرار دارند که مورد آسیب قرار گرفته‌اند.

رکود تقاضا، اخلال در عرضه، اختلال در زنجیره تامین، نبود برآورد درست از میزان خسارات و منابع مالی ناکافی و… ازجمله مشکلات این روزها است. بنابراین با فراگیری این بیماری و تبعات اقتصادی عالم‌گیر ناشی از آن‌، گام نخست، دریافت آمار و اطلاعات درست از میزان تاثیرپذیری کسب و کارها از این بحران است. این امر با بررسی صورت‌های مالی و مالیاتی کسب و کارها، تا حدی قابل احصاء است.

در این رابطه سازمان منطقه آزاد کیش‌، «ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا» را به دستور مدیرعامل سازمان و به ریاست معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان ایجاد کرد. بر این اساس، ۴کارگروه سرمایه‌گذاری‌، صنعتی‌، مراکز اقامتی و مراکز تجاری با ریاست فعالان بخش خصوصی هر حوزه ایجاد و مقرر شد تمامی داده‌ها در رابطه با حجم زیان ناشی از کرونا به تفکیک هر واحد صنفی و منطبق بر داده‌های پیشین ایشان به مراجعی مانند سازمان امور مالیاتی‌، اخذ و در اختیار ستاد قرار گیرد.

بر این اساس، تصمیم‌گیران حاکمیتی به همراه بخش خصوصی، در جریان واقعیت ضربه اقتصادی ایجاد شده قرار گرفته و برآوردی نسبی از آینده کسب و کارها خواهند داشت. با این حساب می‌توان‌، با کمک بخش خصوصی‌، راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از زیان‌های بعدی یا کاهش آن اتخاذ کرد. اما آنچه تاکنون اتفاق افتاده، زیانی است که تمامی اقتصاد کیش را تحت شعاع قرار داده است. بنابراین ستاد اقتصادی مبارزه با کرونا مصوباتی را در راستای جبران بخشی از زیان‌های رخ داده اتخاد کرد.

بر‌اساس مصوبات این ستاد‌، مقرر گردید کسب ‌و کارهای طرف قرارداد استیجاری با سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت‌های تابعه آن، مشمول مساعدت درخصوص استمهال، تخفیف یا بخشودگی جرائم، دیرکرد و مبلغ اجاره ایجاد شده برای ماه‌های اسفند‌۹۸ و فروردین‌۹۹ شوند.

همچنین مقرر گردید، درخصوص وصول چک‌های سررسید شده مساعدت لازم صورت پذیرد.

جرائم ایجاد شده کلیه پروژه‌های عمرانی برای ماه‌های اسفند‌۹۸ و فروردین‌۹۹ نیز براساس مصوبه این ستاد، در قالب زمان هدر رفت مجاز محاسبه می‌شوند.

با توجه به سایر قرارداد‌های سازمان نیز مقر شد، کلیه درخواست‌های تخفیف یا بخشیدگی جرائم، دیرکرد‌، سایر فعالین اقتصادی بنا به درخواست در جلسات آتی ستاد بررسی شوند.

در عین حال، عوارض متعلق به ورود بر کالا به جزیره کیش برای ماه‌های اسفند‌۹۸ و فروردین‌۹۹ به صورت ۵۰درصد نقد و ۵۰درصد باقی‌مانده به صورت چک ۳ماهه تسویه شد.

طبق مصوبه دیگر این ستاد‌، مقرر گردید کلیه مجوزهای فعالیت‌های اقتصادی فعالان اقتصادی تا پایان فروردین‌ماه‌۱۳۹۹ تمدید شوند.

تمدید کلیه پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی و خدمات صنعتی که نیازمند تمدید تا نیمه خرداد۹۹، از دیگر مصوبات این ستاد است.

این در حالی است که‌، مقرر گردید کارکنان منتخب بخش‌های نظارتی، خدمات شهری، بازرسی و سایر حوزه‌های سازمان و شرکت‌های تابعه به منظور پاسخگویی در ایام نوروز و تعطیلات اعلامی از سوی ستاد مقابله با بحران کرونا، به صورت شیفت‌بندی بنا به تشخیص مدیریت مربوطه اعلام و به همراه شماره تلفن تماس‌، در سازمان حضور دارند.

بر‌اساس این مصوبات، درخصوص فرصت ۳ماهه برای پرداخت قبوض آب و فاضلاب و برق مشترکان خانگی و کسب‌ و کارهای کوچک، با شرکت آب و برق کیش و ماهتاب کیش مذاکرات لازم انجام شده است.

از دیگر مصوبات این ستاد‌، پیگیری اجرای کلیه مصوبات سراسری دولت در زمینه حمایت از فعالین اقتصادی و کسب‌ و کارهای آسیب‌پذیر از شیوع ویروس کرونا بود.

این ستاد در آخرین نشست خود‌ مقرر کرد، در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر ساکن جزیره زیبای کیش، ۲۰تن گوشت و ۲۰تن برنج ویژه تنظیم بازار با مشارکت سازمان و بخش خصوصی تهیه و پس از تایید جامعه هدف، توسط معاونت فرهنگی در اختیار خانوار آسیب‌پذیر کیش قرار گیرد.

در عین حال با شیفت‌بندی بانک‌ها و بیمه‌ها و سایر ارائه‌کنندگان خدمات مالی و ارائه الکترونیکی خدمات توسط ایشان‌، در راستای اجرای طرح فاصله‌گذاری فیزیکی، اقدامات لازم صورت گرفت.

با این اقدامات، اما، استفاده بیشتر از فضای مجازی برای برخی کسب و کارها، اجرای طرح پیش‌فروش خدمات و کالاها، طراحی و اجرای برخی رویدادهای جذاب برای دوران پساکرونا با هدف جذب گردشگران و رونق دوباره کسب و کارها و… ازجمله مواردی است که می‌تواند بار زیان اقتصادی ناشی از کرونا را سبک‌تر کند.