مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید منطقه آزاد قشم اعلام کرد:

صادرات بیش از ۳۰میلیون دلار کالای تولیدی در منطقه آزاد قشم در سال‌۹۸

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم گفت: میزان ارزش صادرات 194واحد تولیدی فعال در این منطقه به خارج از کشور در سال‌98 بالغ بر 30میلیون و 797هزار دلار بوده که این میزان نسبت به سال‌97 حدود 2درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمدمهدی برنجی در تشریح عملکرد سال‌۹۸ این مدیریت با بیان این مطلب که ارزش کالاهای تولید و ارسال شده از جزیره قشم به داخل کشور هم در سال‌۹۸ نسبت به سال‌۹۷ بیش از ۳۰درصد افزایش داشته است، افزود: این رقم، حاصل افزایش میزان ارزش کالاهای ارسالی از این جزیره به داخل کشور از ۱۷میلیون و ۹۷۲هزار دلار در سال‌۹۷ به ۲۳میلیون و ۴۴۹هزار دلار در سال‌۹۸ است.

وی کاهش ۲درصدی میزان واردات مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالاهای مصرفی مربوط به این واحدها را به منطقه آزاد قشم در سال‌۹۸ نسبت به سال‌۹۷ ناشی از نوسان قیمت ارز و پاندمی کووید۱۹ ارزیابی کرد و گفت: میزان این واردات در سال‌۹۷ افزون بر ۷۲میلیون و ۹۹۱هزار دلار بود که با ۲درصد کاهش به ۷۱میلیون و ۶۵۷هزار دلار در سال‌۹۸ رسید.

برنجی میزان سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی ۱۹۴واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال‌۹۸ را به ترتیب ۲۴،۶۴۴میلیارد ریال و ۶۰۸میلیون دلار اعلام کرد.

مدیر صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم به میزان اشتغال در واحدهای تحت حمایت این مدیریت  در سال‌۹۸  نیز اشاره کرد و گفت: تعداد کل اشتغال دراین واحدها در این سال، افزون بر چهار هزار و ۸۰۱نفر بوده است..

وی درخصوص میزان برداشت از معادن قشم در سال گذشته هم از کاهش ۱۶درصدی نسبت به سال‌۹۷ خبر داد و گفت: در سال‌۹۷ افزون بر ۲۷۷هزار و ۳۵۳تن مواد معدنی از معادن جزیره قشم برداشت شده بود که این میزان به ۲۳۸هزار و ۵۶۷تن در سال‌۹۸ کاهش یافت.

به گفته وی میزان حقوق دولتی اخذ شده از این برداشت‌ها در سال‌۹۸ بالغ بر یک میلیارد و ۶۶۴میلیون و ۳۸۰هزار ریال بوده است که در مقایسه با رقم مشابه سال‌۹۷ با ۱۴درصد کاهش به یک میلیارد و ۹۸۳میلیون و ۹۰هزار ریال رسیده است.

برنجی با اشاره به اینکه مجموعه عملکرد این مدیریت در سال گذشته در راستای سیاست‌ها و حمایت‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم از مجموعه بخش صنعت و معدن جزیره امکان‌پذیر شده، گفت: امیدواریم در سال‌۹۹ که از سوی مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده، افزایش تولیدات واحدهای تولیدی منطقه آزاد قشم با جهش قابل ملاحظه‌ای همراه باشد.

گفتنی است، رشته‌های فعالیت واحدهای تولیدی تحت پوشش مدیریت صنعت، معدن و تسهیل تولید سازمان منطقه آزاد قشم در ۱۶گروه شامل صنایع فرآورده‌های نفتی(%۱)، فلزی(%۱۴)، لاستیک و پلاستیک(%۴)، کاغذ(%۱)، غذایی و آشامیدنی(%۲۶)، ماشین‌آلات و تجهیزات جابجایی(%۱۶)، منسوجات(%۴)، کانی غیرفلزی(%۹)، کشاورزی(%۲)، بازیافت(%۵)، تجهیزات پزشکی(%۲)، چوب(%۶)، شیمیایی(%۳)، صنایع شیلات(%۲)، تحقیق و توسعه(%۲)، و سایر(%۵) قرار می‌گیرند.