صدای فعالین بخش خصوصی را بشنوید

در طی چند ماه گذشته و با توجه به رویه تعامل‌گرایی بیش از پیش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، شاهد تصویب و ابلاغ قوانینی در مناطق آزاد بوده‌ایم که بی‌شک روند این جریان باعث بروز مشکلات بسیار زیاد و بعضا جبران‌ناپذیر در مناطق آزاد کشور و حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری آن خواهد شد. شاید امروز خرسند […]

در طی چند ماه گذشته و با توجه به رویه تعامل‌گرایی بیش از پیش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، شاهد تصویب و ابلاغ قوانینی در مناطق آزاد بوده‌ایم که بی‌شک روند این جریان باعث بروز مشکلات بسیار زیاد و بعضا جبران‌ناپذیر در مناطق آزاد کشور و حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری آن خواهد شد.
شاید امروز خرسند باشید از عدم رای به طرح تابعیت مناطق آزاد تجاری از سرزمین اصلی که در کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح شد و به آن رای مخالف داده شد و آن را جزء دستاوردهای مثبت خود قلمداد می‌کنید، اما بدانید که هیچ جا از سطر به سطر قانون مناطق آزاد، این اجازه را نداده که مناطق آزاد را تابع قوانین و مقررات سرزمین اصلی کنند. شاید ماهیت مناطق آزاد را فراموش کرده‌اید که اجازه حتی طرح این دست موضوعات را در کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی می‌دهید.
حرف نگارنده هیچ تضادی به نگاه نظارتی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از مناطق آزاد کشور که در قانون به آن هم اشاره شده است، ندارد؛ اما بحث نظارت کجا و اعمال قوانین محدود کننده کجا؟!
آقایان محترم دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، شما مسئول دفاع از حقوق تمامی سرمایه‌گذاران و فعالینی هستید که در دهه‌های گذشته با قوانین و مقررات تصویب شده در مجلس شورای اسلامی به شما اعتماد کرده‌ و در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری نموده و باعث ایجاد توسعه در نقاط بسیار محروم کشور شده‌اند.
آقایان محترم، اگر قرار بود که حاکمیت، نگاه و عملکرد دولتی در مناطق آزاد کشور حاکم شود، چه لزومی به شکل‌گیری این مناطق در کشور بود؟
همانگونه که در دهه‌های گذشته در حوزه‌های اقتصادی شاهد بوده‌ایم که مجموعه‌های دولتی و شبه‌دولتی، جز هزینه‌تراشی و ایجاد بوروکراسی‌های پیچیده در مسیر بخش خصوصی عملکردی نداشته‌اند، پس چرا اصرار به دور باطل دارید؟
جناب دکتر بانک، مشاور محترم رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد، لطفا صدای اعتراضات فعالین اقتصادی در مناطق آزاد را بشنوید. به جای شنیدن صحبت‌های تکراری و بعضا اغراق‌آمیز دستاوردهای مناطق آزاد از جانب مدیران خود، به صحبت‌های فعالین اقتصادی گوش فرا دهید.
آقای بانک، همه ما با شما هم قسم در مسیر توسعه و آبادانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور هستیم. همه فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران اگر بیشتر از مدیران شما دلسوز مناطق آزاد نباشند، حتم بدانید که کمتر نیستند؛ لذا باید به صحبت‌ها، راهکارها و پیشنهادات فعالین در گود اقتصاد مناطق آزاد گوش دهید.
تردید نداشته باشید که طبیعت مناطق آزاد خارج از دایره قوانین عمومی دولتی است و ایجاد محدودیت در این خصوص تنفس مناطق آزاد را مشکل خواهد کرد. همه به این نکته اذعان دارند که نقش مناطق آزاد با حفظ ماهیت واقعی آن که بر محور آزادی اقتصاد در تعاملات تجاری، بازرگانی و تولیدی در حوزه بین‌المللی است، می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری نیز در اقتصاد کلان کشور داشته باشد، چرا ما باید تصمیماتی بگیریم که امتحان خود را در گذشته پس داده‌ و به هیچ عنوان موفق نبوده‌ و دوباره انرژی زیادی صرف برگشت آن تصمیمات کنیم؟!
به عنوان مثال طرح ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد کشور که در دوره‌ای با توجه به قوانین، با استقبال خوبی از طرف بانک‌های بین‌المللی روبه‌رو بود و در اثر یک تصمیم یک شبه باعث عقب گرد همان بانک‌ها از حضور در مناطق آزاد کشور شد!!!
و مجددا خوشحالیم از قول مساعدت مدیرکل بانک مرکزی در خصوص تسهیل در جهت ایجاد شعب بانک‌های خارجی در مناطق آزاد!
سوال نگارنده از شما این است که آیا می‌توان با قول مساعدت مدیرکل بانک مرکزی، شعب بانک‌های خارجی را مجدد تشویق به حضور در مناطق آزاد کرد؟
بی‌شک سیطره نگاه دولتی بزرگترین آفت در مناطق آزاد کشور است، این نگاه باعث افول قدرت عملکرد و تصمیم‌گیری مدیران این مناطق شده و این رویه باعث تنزل مناطق آزاد گردیده است؛ تا زمانی که ما نتوانیم با یک برنامه‌ریزی درست و بلندمدت (هیچ تجربه موفقی در طرح‌های کوتاه مدت اقتصادی در هیچ کجایی ثبت نگردیده است) و ترویج نگاه مستقل به مناطق آزاد (هیچگاه مدیران دولتی مستقر در پایتخت نمی‌توانند مشکلات و خلاء‌های مناطق آزاد کشور را درک کنند) و بازگرداندن توان و قدرت تصمیم‌گیری به مدیران مناطق آزاد کشور نمی‌توانیم شاهد پویایی این مناطق باشیم. این رویه، مناطق آزاد جدید آماده طرح در مجلس را نیز به بحرانی در کشور بدل خواهد کرد.