در دولت تدبیر و امید صورت گرفت:

صدور بیش از یکهزار و ۱۵۱کارت بازرگانی در منطقه آزاد قشم

از سال‌1393 که وظیفه صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی در منطقه آزاد قشم به مجموعه وظایف مدیریت بازرگانی و اصناف این سازمان محول شد، تا پایان سال‌1399 بیش از یکهزار و 151عدد کارت بازرگانی در این منطقه صادر شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام این مطلب گفت: همچنین در این دوره زمانی، درخواست متقاضیان جهت تمدید بیش از ۳هزار و ۶۸۷کارت بازرگانی توسط مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم اجرایی شده است.

هرمز امیری ادامه داد: از ابتدای سال‌۱۳۹۳ تا پایان بهمن‌ماه‌۱۳۹۹ همچنین در مجموع ۷۳عدد از کارت‌های بازرگانی مربوط به فعالین حوزه تجارت در منطقه آزاد قشم ابطال شده است.

به گفته وی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد ابطال کارت‌های بازرگانی در این دوره زمانی مربوط به سال‌۹۹ می‌باشد که مهم‌ترین عامل افزایش این آمار و همچنین کاهش صدور کارت‌های بازرگانی جدید، به تاثیرات اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا و کاهش سطح تجارت بین‌المللی مربوط می‌شود.

مدیر بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: همچنین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته از تیرماه سال‌۱۳۹۹ کارت‌های بازرگانی هوشمند تهیه شده توسط مدیریت بازرگانی و اصناف سازمان منطقه آزاد قشم در اختیار متقاضیان و تمدیدکنندگان کارت‌های بازرگانی و دفترچه‌های قدیمی قرار می‌گیرد.

کارت‌های بازرگانی صادر شده در منطقه آزاد قشم مربوط به سه شاخه تولیدی، خدماتی و تجاری هستند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر بیشترین حجم ثبت سفارش صورت گرفته برای واردات کالا به منطقه آزاد قشم مربوط به مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی است. ورود مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز خطوط تولید و واحدهای صنعتی می‌تواند نشان دهنده حرکت رو‌به جلو در میان تولیدکنندگان حاضر در منطقه آزاد قشم باشد که در صورت عملی شدن فرصت‌های جدید شغلی را در این منطقه ایجاد خواهد کرد. همچنین افزایش میزان تولیدات استاندارد و باکیفیت با نگاهی صادرات‌محور در منطقه آزاد قشم که طی سال‌های دولت تدبیر و امید در دستورکار قرار گرفته است، می‌تواند زمینه‌ساز رشد درآمدهای ارزی گردد.

طی سال‌های گذشته وجود کارت‌های بازرگانی یکبار و یکسال مصرف توسط افراد سودجو حاضر در حوزه تجارت، تبدیل به یکی از مشکلات این بخش شده بود. با این حال برنامه‌ریزی‌های مختلفی جهت ساماندهی و نظارت بر وضعیت صدور، تمدید و ابطال کارت‌های بازرگانی در نقاط مختلف کشور برنامه‌ریزی شده است.

در منطقه آزاد قشم اما به نظر می‌رسد که شرایط متفاوت است. بررسی آمارها و گزارشی مربوط به صدور و تمدید کارت‌های بازرگانی در منطقه آزاد قشم طی سال‌های دولت تدبیر و امید نشان می‌دهد که هیچ کارت بازرگانی یکبار مصرف یا دارای اعتبار یکساله در این منطقه آزاد وجود ندارد.

ارائه خدمات به فعالین اقتصادی و بازرگانان و راهنمایی آنها جهت استفاده از سامانه‌های جامع پیش‌بینی شده مربوط به حوزه صادرات و واردات نیز ازجمله فعالیت‌هایی است که می‌تواند موجب تسهیل و تسریع انجام فرآیندها شود.

در چنین شرایطی با پیش‌بینی‌های صورت گرفته تمامی بازرگانان دارای کارت بازرگانی در منطقه آزاد قشم برای ثبت سفارش واردات کالاهای خود می‌توانند به مدیریت اصناف و بازرگانی مراجعه کنند.