صنایع دستی ظرفیت و میراثی ارزشمند جهت معرفی جزیره قشم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از اشتغال ۷۳۲ هنرمند قشمی به صورت مستقیم درحوزه صنایع دستی در سال ۹۶ خبر داد. به گزارش مناطق آزاد، سید محمد امین جعفری حسینی توسعه صنایع دستی را  یک مزیت مهم در گسترش مشاغل خانگی در روستاهای جزیره دانسته و گفت: با توجه […]

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از اشتغال ۷۳۲ هنرمند قشمی به صورت مستقیم درحوزه صنایع دستی در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش مناطق آزاد، سید محمد امین جعفری حسینی توسعه صنایع دستی را  یک مزیت مهم در گسترش مشاغل خانگی در روستاهای جزیره دانسته و گفت: با توجه به نقش عمده زنان در توسعه این صنعت، زمینه خوبی برای افزایش اشتغال زنان و روستاییان فراهم شده است.

وی از آموزش ۱۷۱ نفر در حوزه صنایع دستی در سال ۹۶ خبر داده و بیان کرد: واحد صنایع دستی با برگزاری ۱۱ دوره آموزشی با تمرکز بر غرب جزیره در زمینه گلابتون دوزی پیشرفته و مقدماتی، کیف دوزی با پارچه مقدماتی و پیشرفته، مبانی رنگ شناسی و حصیر بافی، همگام با هنرمندان در تولید و معرفی محصول به بازار کار در توسعه اقتصاد پایدار این منطقه نقش عمده ای داشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: همچنین  برگزاری دوره های آموزشی روابط عمومی، برخورد با مشتری، مدیریت فروش و بازاریابی برای صنعتگران هنر بومی جزیره، به معرفی هنر ایرانی و کالای ملی به سایر مناطق کشور و فراسوی مرزها کمک کرده است.

جعفری با اشاره به  برگزاری اولین کارگاه تخصصی حصیر بافی در سال ۹۶ با حضور ۵۰ هنرمند منتخب از ۹ استان کشور افزود: این کارگاه با مربیگری استاد یانگ جینبانگ از کشور چین با حمایت شورای جهانی صنایع دستی به مدت چهار روز در قشم برگزار شد.

 

مُهر اصالت ملی بر عود و مُوچَک قشمی

سید محمد امین جعفری حسینی افزود: انتخاب دو اثر هنری عود و مُوچَک(قفس حصیری پرندگان) از جزیره قشم در سال گذشته جهت دریافت مُهر اصالت ملی بیانگر غنای هنر بومی درجزیره قشم است.

به گفته وی، مُهر اصالت، گواهینامه ای است که به صورت مشترک از طرف یونسکو و دفاتر فرهنگی – هنری منطقه ای به منظور حفظ و تداوم فعالیت حرفه ها و ارزش های بومی و سُنتی به مصنوعات صنایع دستی اصیل و با کیفیت هنرمندان اعطا می گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین به تدوین طرح جامع صنایع دستی برای اولین بار در قشم اشاره کرده، بیان داشت:  این طرح به عنوان نقشه راهی جهت توسعه و ترویج صنایع دستی، آموزش، بسته بندی، بازاریابی، صادرات و فروش صنایع دستی در سال ۹۶ به اجرا درآمده است.

 

بسته بندی، حلقه رابط محصول و خریدار

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم بسته بندی صنایع دستی را حلقه رابط بین محصول و خریدار دانست و اظهار کرد: محصولات صنایع دستی عمدتا به قصد هدیه دادن خریداری می شوند و یکی از عناصر اصلی اهداء یک کالا، داشتن بسته بندی شایسته و متناسب با سلایق جهانی است.

وی ادامه داد:  اطلاع از شناسنامه محصول و داشتن  برند می تواند به عامل مهمی در خرید محصول تبدیل شده، در معرفی هنر بومی جزیره بین مصرف کنندگان داخلی و خارجی تاثیرگذار باشد.

به گفته جعفری به همین منظور در سال گذشته  برای اولین بار صنایع دستی قشم از طراحی و چاپ بسته بندی در این صنعت برای تعدادی از اقلام استفاده کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین عنوان کرد:  فاز دوم این طرح در سال ۹۷   برای دیگر اقلام صنایع دستی در حال طراحی و چاپ است.

وی از حضور جزیره قشم در ۱۸ نمایشگاه ملی و بین المللی صنایع دستی در سال ۹۶ خبر داده و گفت: همایش روز جهانی زنان روستایی با محوریت مشاغل خانگی و هنر بومی نیز برای اولین بار در این جزیره برگزار شد.

جعفری همچنین از انعقاد تفاهم نامه ای در زمینه آموزش صنایع دستی، ایجاد کارگاه و فروشگاه صنایع دستی با کمیته امداد امام خمینی(ر ه) در راستای ایجاد اشتغال پایدار برای خانواده های تحت پوشش کمیته در سال ۹۶ خبر داد.

 

خانه های صنایع دستی روستایی، ویترینی از تاریخ و هنر

سید محمد امین جعفری حسینی از راه اندازی خانه های صنایع دستی در روستاهای قشم در سال ۹۷ خبر داده و بیان داشت: در این طرح با همکاری دهیاران، خانه هایی که قدمت تاریخی دارند شناسایی و بازسازی شده، با تبدیل شدن به مراکز نمایشگاهی، فروشگاهی و کارگاه های آموزشی صنایع دستی، ویترینی برای معرفی هنر اصیل قشم می شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر روستاهای دیرستان و چاهوی شرقی در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند.

به گفته  مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، ساخت کارگاه و فروشگاه صنایع دستی به صورت مشارکتی در چندین روستای جزیره از دیگر برنامه های سال ۹۷ در حوزه صنایع دستی می باشد.

جعفری بر برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی در سال جدید تاکید کرده و افزود: توسعه صنایع دستی منطبق بر نیازهای کشوربوده، با تولید کالای ایرانی با کمترین هزینه، ارزآور  و معرف تاریخ پرافتخار ایران به جهانیان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم همچنین از برگزاری نمایشگاه صنایع دستی مناطق آزاد کشور در قشم به عنوان بخشی دیگر از برنامه های سال ۹۷ اشاره کرده و گفت: امید است برپایی این نمایشگاه درگاهی برای ورود صنایع دستی قشم به سبد کالای خرید مردم ایران و جهان شود.

شایان ذکر است امسال، استقبال گردشگران نوروزی از غرفه های صنایع دستی حاکی از ارتقا جذابیت صنایع هنری-بومی بوده تا جایی که رقم فروش این محصولات در نوروز ۹۷ جزیره قشم بالغ بر دو میلیارد و ۹۳۲ میلیون و ۴۷۰ هزار ریال شد.

براساس آمارهای موجود، ایران سومین کشور تولید کننده و سی امین صادرکننده صنایع دستی در جهان است.