مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نشست با مسئولان دانشگاه علم و صنعت عنوان كرد:

ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه با پشتوانه علمی در جزیره کیش

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در جلسه امضاء قراردادی فی مابین سازمان منطقه آزد کیش و دانشگاه علم و صنعت، بر افزایش فعالیت‌های نوآورانه در حوزه‌های مختلف این منطقه تاکید کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، جعفر آهنگران در جلسه امضاء قرارداد تخصیص زمین دانشگاهی به دانشگاه علم و صنعت گفت: کیش به عنوان نسل جدید مناطق آزاد و پیشرو در ایجاد مرکز بین‌المللی ارائه خدمات مالی، بانکی، بیمه‌ای و مباحث گردشگری‌، باید فعالیت‌های علمی شرکت‌های دانش‌بنیان را با کمک دانشگاه‌ها در حوزه‌های مختلف ازجمله محیط زیست افزایش دهد.

وی تصریح کرد: محیط زیست جزیره باید به جد مورد توجه قرار گیرد و توسعه اقتصادی موجب مغفول ماندن عوامل موثر غیراقتصادی در روند پیشرفت کیش نشود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش افزود: ما بیش از آموزش به دنبال حضور علم و صنعت و فناوری‌های جدید در کارکردهای منطقه آزاد کیش هستیم و تلاش می‌کنیم تا از پشتوانه علمی و مبنا و چارچوب نظری طرح‌های زیست محیطی اطمینان حاصل کنیم.

آهنگران با اشاره به اینکه کشور به زودی از این تحریم‌ها عبور خواهد کرد، اذعان داشت: کیش باید آمادگی کامل برای معرفی خود در عرصه‌های بین‌المللی را داشته باشد و استقرار ۳۸۰شرکت دانش‌بنیان و دانشگاه علم و صنعت در مرکز نوآوری کیش می‌تواند زمینه این امر مهم را فراهم آورد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از بستر‌سازی برای استقرار بورس بین‌الملل و بانک‌های آفشور در کیش خبر داد و خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دانشگاه علم و صنعت و دیگر دانشگاه‌ها با دارا بودن استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها و بحث‌های نوآوری، سازمان منطقه آزاد کیش را برای دستیابی به اهداف حوزه صنعت و دانشگاه یاری کنند.

همچنین، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این نشست گفت: در تفاهم‌نامه‌ای با وزارت علوم که سال‌های گذشته به امضاء رسیده، مباحث مرتبط با دریا، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و گردشگری کیش مورد تاکید قرار گرفته است.

سعید پورعلی اظهار داشت: اکنون دانشگاه علم و صنعت در پژوهشکده محیط زیست مستقر شده و ما باید با توجه به ابلاغ‌های طرح جامع که بر حفظ محیط زیست جزیره تاکید دارد، به کمک دانشگاه و محیط زیست، مباحث آموزشی، پژوهشی و فرهنگ‌سازی و حفاظت را با محوریت پژوهشکده دنبال کنیم.

وی، جزیره کیش را یک منطقه آزاد دانشگاهی با رویکرد نسل چهارم برشمرد و افزود: استقبال دانشگاه‌ها برای حضور در کیش بسیار زیاد است و ما این مسئولیت را داریم تا حمایت بیشتری از آنها داشته باشیم؛ چرا‌که دانشگاها می‌توانند در ابعاد مختلف بین‌المللی‌سازی و تقویت رویکرد توسعه دریامحور و مسائل مرتبط با آن همچنین تقویت حفظ محیط زیست، برگزاری دوره‌های بین‌المللی، گردشگری علمی و آموزشی و اتصال به بازار جهانی ما را یاری کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش، تبدیل شدن این منطقه به کانون تکاپوهای علمی را یکی از اهداف مهم سازمان منطقه آزاد کیش عنوان کرد و گفت: در این صورت به راحتی می‌توانیم کنفرانس‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی همچنین جشنواره‌های علمی را در کیش برپا کنیم و مرکز همایش‌ها بین‌المللی جزیره نیز با ظرفیت بسیار خوب آمادگی دارد تا از رویدادهای علمی بین‌المللی دانشگاهی میزبانی کند.

همچنین، رئیس دانشگاه علم و صنعت ضمن تبریک دهه کرامت و تشریح برخی اقدامات این مجموعه گفت: این دانشگاه حدود سه سال است که با نگاهی جدید به جزیره کیش، وارد مذاکره با سازمان شده و ما با توجه به تجربیات فعالیت‌های پیشین در جزیره، با دیدگاهی فراتر از بحث‌های آموزشی به فعالیت مشغول هستیم.

جبارعلی ذاکری افزود: با هماهنگی سازمان محیط زیست، وزارت نفت و سازمان بنادر و دریانوردی برای فعال شدن در حوزه پژوهش در مباحث زیست محیطی و محیط زیست دریا تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه امضاء کردیم تا با تجهیز پژوهشکده، تامین نیروی انسانی متخصص و همکاری‌های سازمان منطقه آزاد کیش رفع مشکلات زیست محیطی منطقه به ویژه جزیره را پیگیری کنیم.

وی، ورود لکه‌های نفتی به اطراف جزیره را موضوع مورد بحث دیگری عنوان کرد و اظهار داشت‌: دانشگاه علم و صنعت در دانشکده فناوری‌های نوین با کمک سازمان بنادر و دریانوردی این موضوع را پیگیری و دستگاه اسکیمیر نفت‌روب ساخته و تست شد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت افزود‌: پس از کسب تاییدیه‌، مقرر شد از طریق یکی از شرکت‌های وابسته به دانشگاه، این موضوع عملیاتی شود که این اقدام بسیار خوبی برای جزیره خواهد بود.

ذاکری بیان داشت: دانشگاه علم و صنعت در سال‌های اخیر فعالیت‌های بسیار خوبی در ایجاد مراکز نوآوری داشته و این امر تحرک و پویایی مطلوبی برای دانشگاه به همراه داشته است، در جزیره کیش نیز یکی از فعال‌ترین نهادها و موسسات مستقر در مرکز نوآوری هستیم.

رئیس دانشگاه علم و صنعت در پایان خاطرنشان کرد: مرکز نوآوری کیش که دانشگاه علم و صنعت نیز سهم کوچکی در آن دارد، در حوزه فناوری نوآوری و اثربخشی اجتماعی نقش موثری برای منطقه خواهد داشت و امیدوارم هر روز روند توسعه‌ای خود را طی کند تا جوانان و مردم ساکن در منطقه با یادگیری مباحث مرتبط با فناوری‌های نوظهور، گامی بزرگ در جهت توسعه بردارند.