معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد:

ضرورت تقویت نظام‌های ارتباطی و اطلاعاتی در مناطق آزاد کشور

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد برای معرفی ظرفیت‌های خود به جامعه داخل و خارج باید نظام ارتباطی و اطلاعاتی خود را تقویت کنند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمدرضا رستمی در نوزدهمین نشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق سازمان های مناطق آزاد کشور که به مدت ۲روز به میزبانی اروند در حال برگزاری است؛ تقویت نظام ارتباطی مناطق آزاد را در بخش‌هایی همچون جذب گردشگر، دانشجو و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را بسیار مهم و موثر دانست و بر تحول در این زمینه تاکید کرد.

 

اروند در حال تغییر چهره است

رستمی درباره برگزاری نشست معاونین و مدیران فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق سازمان‌های مناطق آزاد کشور در منطقه آزاد اروند گفت: اروند پس از جنگ در حال تغییر چهره و توسعه است که با توجه شرایط ویژه و آسیب‌های وارد شده، این پروسه زمان‌بر خواهد بود. این نشست‌ها به انتقال تجارب و اندیشه‌های جدید کمک خواهد کرد و همکاری و ارتباط مستمر بین مناطق آزاد کشور می‌تواند به شکوفایی تمام مناطق آزاد بیانجامد.

 

مناطق آزاد، محور توسعه صنعت و سرمایه‌گذاری

وی با اشاره به این مهم که هفت منطقه آزاد کشور می‌توانند به هفت محور صنعتی و سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع خلاق تبدیل شوند، اذعان داشت: در حوزه فرهنگی کارهای مختلفی از قبل آغاز شده که در دو سال اخیر در ارزش‌گذاری و ارزش‌های انسانی، زحمات و تلاش‌های زیادی در مناطق آزاد کشیده شده است.

 

ایجاد شرکت توسعه صنایع خلاق و گردشگری در اروند

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد تاکید کرد: اگر دغدغه شکل‌گیری صنایع خلاق در مناطق آزاد را دنبال کنیم، ویژگی‌های خاص یک منطقه آزاد می‌تواند مزیت رقابتی برای محوری شدن آن منطقه در حوزه تخصصی صنایع خلاق باشد.

رستمی همچنین از تاسیس اولین شرکت صنایع خلاق در مناطق آزاد در اروند خبر داد و گفت: چارچوب‌های تعریف شده در این شرکت و ایجاد ساختارهای جدید می‌تواند ما را از چارچوب‌های اداری خارج کند؛ محل ورود به نظام اقتصادی و سرمایه باشد و تمرکز را به سمت جلب و جذب سرمایه گذار هدایت کند.

 

آغاز طرح نظام جامع آموزشی، سرآغاز تحول در حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص

معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه معاونت‌های فرهنگی در مناطق آزاد دارای دو ساحت حاکمیتی -‌خصوصی و اقتصادی هستند و تفکیک آنها از یکدیگر بسیار دشوار است و این می‌تواند یک فرصت طلایی برای کشور باشد، گفت: برای استفاده از این فرصت، باید زیرساخت‌ها فراهم شود.

رستمی به اجرای طرح جامع نظام آموزش در مناطق آزاد هم اشاره کرد و گفت: نظام جامع آموزش در مناطق آزاد پایه‌گذاری شد. منطقه آزاد اروند به عنوان اولین منطقه موافقت‌نامه اجرایی آن را به امضاء رساند و منطقه آزاد ارس هم به عنوان دومین منطقه این موافقت‌نامه را امضا و اجرایی کرد.

وی تاکید کرد: نظام جامع آموزش به عنوان اولین حرکت بین‌المللی خود در نمایشگاه گردشگری فیتور در اسپانیا که بهمن‌ماه سالجاری برگزار می‌شود، اولین کارگاه آموزشی خود به زبان انگلیسی را برگزار خواهد نمود.

گفتنی است؛ منطقه آزاد اروند، روزهای ۱۰ و ۱۱دی‌ماه میزبان نوزدهمین گردهمایی معاونین، مدیران و کارشناسان فرهنگی، اجتماعی و گردشگری دبیرخانه شورایعالی و سازمان‌های مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی کشور است.