با حضور مسئولان منطقه آزاد چابهار و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی:

طرح جامع لجستیک شرق کشور رونمایی شد

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار دلیل عمده توسعه نیافتگی شرق را کمبود راه‌های اتصال می‌داند و معتقد است که طرح جامع لجستیک شرق می‌تواند به این منطقه قواره بین‌المللی داده و موجب تحول و اتفاق‌های بزرگ شود.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در روز ملی حمل و نقل، طرح جامع لجستیک شرق کشور با حضور مسئولان منطقه آزاد چابهار و همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی رونمایی شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این رابطه با اشاره به اینکه شاخص‌های توسعه‌ای در شرق در مقایسه با سایر مناطق به خصوص غرب و شمال غرب فاصله تاریخی معناداری به لحاظ زیرساختی قرار دارد، اظهار کرد: بخش عمده این شاخص‌ها را می‌توان در اتصالات و راه‌ها جست‌وجو کرد؛ به طوری که پراکندگی آن به هر شیوه‌ای در منطقه شرق نسبت به سایر مناطق بسیار کمتر است که این ازجمله دلایل عمده توسعه نیافتگی منطقه شرق است.

عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه براساس اسناد بالادستی باید زیرساخت‌های این منطقه جغرافیایی ارزشمند و استراتژیک که نقش بسیار مهمی در حوزه بین‌الملل و منطقه دارد فراهم شده و به جایگاه اصلی خود برگردد، افزود: سند توسعه شرق اولین سند منطقه‌ای بعد از پیروزی انقلاب است که به طور ویژه ماموریت اصلی شرق را تجارت و حمل و نقل ترانزیت تعیین کرده و برای آن پیش‌بینی‌هایی انجام شده است و به طور ویژه شکل‌گیری منطقه آزاد چابهار را مورد توجه قرار می‌دهد که منشا توسعه شرق کشور باشد.

وی ادامه داد: چابهار یکی از چهار شهر لجستیک ایران است و در کنار تمام ماموریت‌هایی که برای آن مطرح است، باید به ماموریت اصلی آن به عنوان موتور متحرکه شرق در حمل و نقل و ترانزیت توجه کرد که بر این اساس همواره به دنبال تکمیل زیرساخت‌های این منطقه بوده‌ایم که حاصل برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌های انجام شده طرح جامع  لجستیک شرق است.

کردی گفت: امیدواریم به زودی بتوان طرح جامع لجستیک شرق را آغاز و اجرایی کرد. به هر صورت اجرایی شدن این طرح می‌تواند به منطقه شرق قواره بین‌المللی بخشیده و از سویی اتصالات از آسیای میانه و افغانستان از طریق چابهار به آب‌های آزاد نه تنها موجب تحول و اتفاق‌های بزرگ برای اقتصاد کشورهاست، بلکه برای مردم منطقه، شرق کشور و متوازن کردن پهنه‌های آمایشی کشورمان بسیار مورد توجه است.

به گفته رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، طرح جامع لجستیک شرق با همکاری شرکت گسترش لجستیک مکران منطقه آزاد چابهار توسعه‌گر طرح جامع لجستیک شرق کشور و شرکت توسعه بار لیپار هلدینگ حمل و نقل جاده‌ای شرق و با همراهی منطقه آزاد چابهار انجام خواهد شد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ضرورت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار

همچنین در مراسم رونمایی از طرح جامع لجستیک  شرق، معاون وزیر راه و شهرسازی، بر اهمیت منطقه آزاد چابهار و مرکز لجستیک آن تاکید کرد و افزود: چابهار بندر صلح و رونق کشورهای منطقه است و هر کاری که لازم باشد برای توسعه آن انجام می‌دهیم.

شهرام آدم‌نژاد با تاکید بر ضرورت رعایت قواعد بین‌المللی در منطقه آزاد چابهار گفت: این شهر لجستیکی نیازمند یک فرودگاه بین‌المللی مناسب برای کارگو است و گرچه مشکلاتی در فرآیند ساخت این فرودگاه وجود داشت، اما امیدواریم که طی مذاکرات صورت گرفته برطرف و شهر فرودگاهی چابهار به مرحله بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان به اهمیت راه‌های اتصالی نیز اشاره کرد و افزود: یکی از زیرساخت‌های بسیار مهم، راه‌های ریلی است که ازجمله آن در کشور می‌توان به راه‌آهن چابهار- زاهدان و همچنین قزوین-‌رشت-‌آستارا اشاره کرد که اهمیت ویژه‌ای داشته و باید بیش از اینها در اولویت قرار می‌گرفته است.