طرح نماد، فرصتی برای توسعه سرمایه‌های انسانی در قشم

قائم مقام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از اجرای طرح نماد به عنوان فرصتی برای توسعه و تقویت سرمایه‌های انسانی در منطقه آزاد قشم یاد کرد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌اجاق در آیین افتتاح طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) اظهار داشت: با توجه به منویات مقام […]

قائم مقام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از اجرای طرح نماد به عنوان فرصتی برای توسعه و تقویت سرمایه‌های انسانی در منطقه آزاد قشم یاد کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌اجاق در آیین افتتاح طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) اظهار داشت: با توجه به منویات مقام معظم رهبری در راستای کم کردن آسیب‌های اجتماعی به دانش‌آموزان کشور و با حمایت همه‌جانبه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، طرح نماد در مدارس جزیره به نمایندگی از کل استان هرمزگان آغاز به کار می‌کند.

وی با تاکید بر اهداف سازمان منطقه آزاد قشم برای توسعه زیرساخت‌ها و دستیابی به اقتصاد پایدار افزود: سرمایه‌های انسانی جزیره با آموزش و پرورش شایسته می‌توانند زمینه رسیدن به این اهداف را تسهیل کنند.

قائم مقام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: هدف کلی این طرح، توانمندسازی دانش‌آموزان و مقابله با آسیب‌های اجتماعی از طریق مداخله به موقع و موثر است.

موسوی اجاق در توضیح بیشتر عنوان کرد: طبق آمار، دانش‌آموزان زیادی دچار افسردگی، بی‌توجهی، مشکلات خانوادگی همچون اعتیاد یا طلاق بوده یا کودک کار محسوب می‌شوند و اجرایی شدن این طرح می‌تواند برای رفع این آسیب‌ها در جامعه کمک ارزنده‌ای باشد.

به گفته وی، پیشگیری به عنوان یک ضرورت عقلی و مدیریتی، جایگزینی برای هزینه‌های سنگین درمان است. مقدمه پیشگیری، پیش‌نگری است بدین معنا که با شناخت آینده و آینده‌پژوهی باید برنامه‌ای متناسب طراحی شود.

قائم مقام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، پیشگیری‌های رشدمدار را نیز بخشی از برنامه‌های آینده‌نگرانه دانست و گفت: این پیشگیری‌ها روی افرادی سرمایه‌گذاری می‌کند که در آینده باید نوع بشر را مدیریت کنند. ارتقاء آگاهی بخشی در سه حوزه خانواده، مدرسه و گروه همسالان مورد توجه پیشگیری‌های رشدمدار است، چراکه بعد از ورود در این سه حوزه است که کودک وارد جامعه می‌شود.

موسوی‌اجاق عنوان کرد: از این رو ارتقاء آگاهی‌های عمومی و آموزش مهارت‌های لازم و خودکنترلی باید مورد توجه قرار گیرد و با آموزش این مهارت‌ها است که می‌توان به داشتن نسلی مسئولیت‌پذیر امیدوار بود.

وی با تاکید بر چالش‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در جامعه ادامه داد: لازم است با استفاده از تعلیم، تربیت و تزکیه که وظیفه اساسی معلمان و مدرسان است، به مقابله با این چالش‌ها پرداخت.

قائم مقام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به اثرات فضای مجازی اشاره کرد و افزود: با وجود الزامات دینی، اخلاقی و قراردادی که در دنیای واقعی وجود دارد، همچنان دچار ناهنجاری‌های مختلفی هستیم، دنیای مجازی هیچ یک از این الزامات را ندارد و از این رو نحوه استفاده از دنیای مجازی به شیوه صحیح، بسیار پراهمیت است.

به گفته موسوی‌اجاق، در عصر حاضر و با توجه به سرعت رشد فناوری، نمی‌توان استفاده از فضای مجازی را نادیده گرفت و می‌توانیم با جهت‌دهی و استفاده مناسب در این زمینه رسالت اصلی خود را در نظام اسلامی انجام دهیم.

وی اذعان داشت: طرح نماد به معلمان آموزش‌های لازم را می‌دهد تا با کشف نشانه‌های افسردگی در دانش‌آموز با ارائه راهکارهای مشاوره‌ای در رفع آسیب کمک نمایند و به فراخور درجه آسیب روحی دانش‌آموز، از طریق نرم‌افزار ویژه این طرح مورد بررسی قرار بگیرد یا در حالت پیشرفته‌تر وی را به مددجویان اجتماعی برای درمان‌های تخصصی‌تر ارجاع می‌دهند.

قائم مقام معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ابراز امیدواری کرد با همکاری و تعامل تمامی نهادهای مجری، طرح نماد به طور کامل اجرا شده و سرمایه انسانی جزیره و در بُعد گسترده‌تر کشور، آسیب‌های اجتماعی کمتری را تجربه کنند.

گفتنی است، آیین افتتاح طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان(نماد) روز یکشنبه ۲۹مهرماه با حضور مسئولین و مدیران سازمان منطقه آزاد قشم، استان و شهرستان در مرکز رشد قشم برگزار شد.