عضو ناظر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:

ظرفیت منطقه آزاد ارس جهت تبدیل شدن به انبار مواد غذایی کشور

عضو ناظر هیات رئیسه مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در نشست با جانشین مدیرعامل، معاونین و مدیران سازمان منطقه آزاد ارس گفت: حجم تلاش‌های انجام گرفته در منطقه آزاد ارس باعث شده که ارس در چند بعد بتواند به صورت متوازن رشد چشمگیری داشته باشد و این قابل تقدیر است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به اینکه در حوزه‌های مختلف خصوصا در کشاورزی و کشت گلخانه‌ای اقدامات چشمگیری در منطقه آزاد ارس انجام گرفته است، افزود: منطقه آزاد ارس می‌تواند با توسعه کشت گلخانه‌ای به انبار مواد غذایی کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: شرکت‌های دانش‌بنیان، موتور تولید هستند و می‌توانند علم تولیدی را به راحتی در اختیار ما قرار دهند. آمار فعالیت و حضور مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان در ارس بسیار امیدوار کننده است.

عضو ناظر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بازدید از برخی واحدهای تولیدی متوجه شدیم که ارس توانسته است واردکنندگان صرف را به تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبدیل کند و این حرکت بسیار مهم و حائز اهمیتی است که موجب کاهش خروج ارز از کشور و افزایش ارزآوری به کشور می‌گردد.

حجت الاسلام سلیمی در ادامه تاکید کرد: ما از بسیاری از مناطق و نقاط بازدید داشته‌ایم؛ ولی آنچه که در ارس بیشتر به چشم می‌خورد و ویژگی بارز آن سکوی صادرات بودن آن است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خواستار ایجاد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی و گلخانه‌ای و نیز توسع صنایع حمل و نقلی در ارس و فرآوری صنایع معادن در ارس شد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخش عمده معادن اکتشافی کشور در حوزه شمالغرب کشور می‌باشد، بنظر می‌رسد در بحث فرآوری معادن و نیزایحاد صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی ارس می‌تواند اقدامات خوب و شاخصی انجام دهد و سهم بزرگی از بازارهای خارجی و داخلی را به دست آورد.

در ادامه این نشست، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تشکر از فعالین اقتصادی و سازمان منطقه آزاد ارس گفت: اقدامات خوبی در صنایع مختلف کوچک و بزرگ در ارس انجام گرفته است.

حجت الاسلام سیدجواد حسینی‌کیا در ادامه خوستار توجه به صنایع اشباع نشده در کشور شد و افزود: تولید خودروهای میان‌قیمت به جهت رقابت با خودروهای داخلی، نهاده‌های دامی و نیز تولید موبایل، ازجمله ظرفیت‌هایی است که در کشور نادیده گرفته شده و سازمان منطقه آزاد ارس می‌تواند با سوق دادن سرمایه‌گذاران به این‌گونه ظرفیت‌ها، به موقعیت منحصربه‌فردی در بین مناطق آزاد دست یابد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: ضروری است تا مشکلات و موانع حوزه‌های صنایع و معادن در ارس احصاء و به ما ارسال شود تا به جد در مجلس و دیگر حوزه‌های وزارتی مربوطه پیگیر رفع این موانع باشیم.

لازم به ذکر است، در ابتدای این نشست صفر شاسفند عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس گزارشی از عملکرد این سازمان ارائه نمود.

گفتنی است، عضو ناظر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به همراه نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ضمن حضور در منطقه آزاد ارس از واحدهای مختلف تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گلخانه‌ای این منطقه بازدید کردند.