مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد مطرح کرد:

عدم استقرار مناطق آزاد جدید در محدوده‌های مسکونی

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مهم‌ترین وجه تمایز مناطق آزاد جدید این است که خارج از محدوده‌های مسکونی مستقر شده‌اند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، جواد عباسپور با حضور در برنامه رادیویی «گفتگوی اقتصادی» با موضوع «افزایش تعداد مناطق آزاد» با بیان اینکه جانمایی و مدل مناطق آزاد جدید از ابتدای کار کاملا متفاوت از مناطق آزاد نسل اول و دوم خواهد بود، اظهار داشت: مهم‌ترین وجه تمایز مناطق آزاد جدید این است که خارج از محدوده‌های مسکونی مستقر شده‌اند.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد به‌ جای اینکه به اهداف اصلی خود بپردازد مجبور است به اهالی و ساکنان این مناطق خدمات شهری و روستایی ارائه دهد و به‌ جای سازمان منطقه آزاد عملا به سازمان عمران منطقه تبدیل شده، اما در مناطق آزاد جدید محدوده‌های مسکونی کاملا حذف شده‌اند.

عباسپور در ادامه به تفاوت‌های دیگر مناطق آزاد جدید با مناطق آزاد فعلی اشاره کرد و گفت: تفاوت دیگر اینکه مناطق آزاد جدید در محدوده‌های کوچک مستقر شده‌اند و میانگین هفت منطقه آزاد جدید عددی معقول و زیر ۱۲هکتار است.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ممنوعیت تردد خودرو خارج از محدوده مناطق آزاد و فروش کالای همراه مسافر خارجی در داخل محدوده را ازجمله شروط اصلی برای مناطق آزاد جدید برشمرد و افزود: این مناطق تا زمانی که طرح جامع نداشته باشند امکان واگذاری اراضی را نخواهند داشت.

وی، احداث مناطق آزاد جدید را به‌شرط انجام اصلاحات، ضروری دانست و اذعان نمود: پاک‌ کردن صورت‌مسئله و عدم ایجاد مناطق آزاد جدید به‌خاطر ایراداتی که در مناطق آزاد قبلی وجود دارد، مشکلی را حل نمی‌کند.

عباسپور با اشاره به اینکه کل هفت منطقه آزاد جدید در گذشته محدوده منطقه ویژه اقتصادی بودند و زیرساخت‌های حداقلی را دارند، اظهار داشت: به ‌عنوان ‌مثال منطقه آزاد بوشهر همه زیرساخت‌های حمل‌ و نقلی و صنعتی را دارد و به ‌محض اینکه اساسنامه آن تکمیل شود و سازمان منطقه شکل بگیرد می‌تواند در محدوده ۳۰۰ هکتاری منطقه ویژه سرمایه‌گذاران را جذب کند.

وی همچنین در مورد وضعیت محدوده منطقه آزاد مهران با مساحت ۷هزار هکتار گفت: با توجه ‌به اینکه دولت طرح جامع این منطقه را تصویب کرده، لذا در فاز اول می‌تواند کارش را در ۸۰۰هکتار شروع کند و در ادامه هم ۷هزار هکتار را پر کند.

مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان با اشاره به اینکه در منطقه آزاد اردبیل فعلا زیرساخت مناسبی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: محدوده منطقه آزاد اردبیل هنوز هم مشخص نیست و از بین ۴نقطه هنوز نقطه‌ای انتخاب نشده است.