گزارشی از برگزاری نخستین جشنواره زمستانی منطقه آزاد ماکو:

فستیوال گرم زمستانی منطقه آزاد ماکو در دمای منفی‌۱۵ درجه

فستیوال زمستانی منطقه آزاد ماکو با وجود دمای منفی‌۱۵ درجه در ارتفاعات «توریان»، این سرزمین گمشده در تاریخ و جغرافیا، برگزار و با استقبال بی‌نظیر ماکووندان و مهمانانی از سراسر کشور مواجه شد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این فستیوال دو روزه فرصتی برای معرفی شگفتی‌های طبیعی و تاریخی این منطقه بود؛ منطقه‌ای با دشت‌های وسیع و حاصلخیز، مراتع سرسبز، چشم‌اندازهای کوهستانی و دیواره‌های سنگی عظیم؛ سرزمینی که چشمه‌های آب گرم و رودخانه‌های دائمی و فصلی و دریاچه‌های گوناگون با طبیعتی افسونگرش، هر گردشگری را به‌وجد می‌آورد.

 

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو:

برگزاری جشنواره‌های فصلی به میزبانی منطقه آزاد ماکو

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در مراسم اختتامیه این جشنواره، ضمن تقدیر از استقبال بی‌نظیر هم‌میهنان و ورزش‌دوستان از سراسر کشور و شهروندان مقیم منطقه آزاد ماکو، این رویداد را نقطه آغازین برگزاری دیگر جشنواره‌های فصلی به میزبانی منطقه آزاد ماکو عنوان کرد.

حسین گروسی با بیان اینکه هم‌اکنون ۵هزار و ۴۰۰منطقه آزاد در سرتاسر جهان درحال فعالیت هستند، افزود: بررسی‌های انجام شده حکایت از آن دارد که ایجاد مناطق آزاد تجربه آزموده شده موفقی در نیل به اهداف مختلف توسعه‌ای در کشورهای مختلف جهان بوده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان اینکه ماکو به‌واسطه قرار گرفتن بزرگترین مرز زمینی کشور در این منطقه، از دیرباز یک منطقه تجاری بوده است، اظهار کرد: زیرساخت و شرایط برای پذیرش مسافر در این منطقه فراهم گردیده است، به نحوی که طبق برنامه‌ریزی انجام شده می‌توان مقصد گردشگری مسافران به خارج از کشور را به سوی منطقه آزاد ماکو تغییر داد.

گروسی از افزایش پروازهای فرودگاه بین‌المللی ماکو خبر داد و افزود: این فرودگاه، تنها فرودگاه بخش خصوصی در شمالغرب کشور است و برای تردد مسافرین از این مسیر هوایی برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای انجام شده است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان، برگزاری جشنواره و فستیوال‌های گردشگری،‌ ورزشی و فصلی را عاملی برای شناساندن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه برای جذب توریست همچنین معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش و گردشگری ماکو عنوان کرد.

 

معاون فرهنگی، ‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو:

توسعه پایدار گردشگری به عنوان محور توسعه اقتصادی منطقه آزاد ماکو

همچنین، معاون فرهنگی، ‌اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: به همت این سازمان، اولین دوره مسابقات کشوری سافاری «با مختصات» در منطقه آزاد ماکو در دومین روز از جشنواره زمستانی برگزار شد.

بهنام امیریان با بیان این‌که این مسابقات از کاخ سردار ماکو آغاز شد، افزود: در این دوره از مسابقات سافاری «با مختصات» که برای اولین بار در کشور در منطقه آزاد ماکو برگزار گردید، تعداد ۲۰۰ورزشکار از استان‌های مختلف کشور ازجمله استان‌های قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، البرز، زنجان، کردستان، خوزستان، لرستان و… شرکت داشتند که در نهایت از ۱۰نفر برتر تجلیل شد‌.

وی همچنین اذعان نمود: برای جذب گردشگران داخلی و خارجی متناسب با ظرفیت‌های بی‌نظیر و گسترده این خطه پرگهر، برنامه‌ریزی کرده‌ایم و زمینه افزایش حضور گردشگران در منطقه به‌واسطه همین برنامه‌ریزی‌ها فراهم می‌شود.

معاون فرهنگی،‌ اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو با بیان این‌که منطقه آزاد ماکو از تمامی شاخصه‌های لازم برای جذب گردشگر اعم از داخلی و خارجی برخوردار است، افزود: توسعه پایدار گردشگری به عنوان محور توسعه اقتصادی منطقه باید باشد.

امیریان از استقبال بی‌نظیر مردم با وجود کولاک و برودت هوا از جشنواره زمستانی ماکو قدردانی کرد و گفت: همزمان با برگزاری این جشنواره، مدیران آژانس‌های معتبر گردشگری کشور نیز با دعوت سازمان منطقه آزاد ماکو در این منطقه حضور داشتند تا ضمن آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری منطقه، از نزدیک از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری دیدن کنند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان‌های ماکو، شوط و پلدشت از جاذبه‌های متنوع و بسیاری اعم از طبیعی و تاریخی برخوردار است، اظهار کرد: فرهنگ غنی و آداب و رسوم این مردمان اصیل می‌تواند فرصتی ارزشمند برای ایجاد جاذبه‌های فرهنگی در برگزاری جشنواره‌ها، آیین‌ها و مسابقات ورزشی باشد.

معاون فرهنگی،‌ اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ماکو در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا زمینه حضور گردشگران طی تمامی فصول سال در منطقه آزاد ماکو فراهم گردد.

 

دبیرجشنواره زمستانی منطقه آزاد ماکو:

از سافاری و داژبال تا اسکی و کوهنوردی

در ادامه، دبیر جشنواره زمستانی منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به به بخش‌های مختلف این فستیوال گفت: در نخستین روز از این جشنواره، شرکت‌کنندگان در مسابقات دو کوهستان، مسابقات داژبال، اسکی و کوهنوردی در ارتفاعات توریان به رقابت پرداختند.

مهدی عبداله‌زاده افزود: همچنین مسابقه ساخت آدم‌برفی و بازی‌های هیجانی تیوب‌سواری به همراه برنامه‌های متنوع دیگر ازجمله هنرنمایی گروه حرکات موزون آذری نیز در حاشیه این جشنواره برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه حضور هیات پاراگلایدر به دلیل نامساعدت بودن شرایط جوی میسر نشد، اظهار داشت: در روز دوم این جشنواره مسابقات ملی سافاری در مسیرهای مشخص برگزار شد؛ همچنین جشنواره خرید با تخفیف از بازارچه‌های مرزی و نیز برنامه‌هایی همچون کنسرت موسیقی، مسابقه عکاسی و ساخت تیزر نیز ازجمله برنامه‌های فرهنگی این جشنواره بود.

 

رئیس هیات اسکی آذربایجان غربی:

ظرفیت منطقه آزاد ماکو برای برگزاری ورزش‌های زمستانی در سطح ملی و بین‌المللی

همچنین، رئیس هیات اسکی آذربایجان غربی نیز گفت: سرمایه‌گذاری‌های خوبی در حوزه گردشگری ورزشی منطقه آزاد ماکو درحال انجام است و با احداث تله‌کابین و پیست اسکلی در این منطقه، می‌توانیم شاهد میزبانی منطقه آزاد ماکو برای مسابقات ملی وجهانی باشیم.

مسعود قهرمانلو از تداوم عملیات اجرایی پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری یکهزار و ۷۲۰میلیارد ریال در منطقه آزاد ماکو خبر داد و عنوان کرد: عملیات اجرایی پروژه تفریحی،‌ گردشگری و ورزشی سام با حجم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی یکهزار و ۷۲۰میلیارد ریالی در منطقه آزاد ماکو درحال اجرا است و پس از اتمام می‌تواند منشاء اثرات خوب در منطقه باشد.

 

رئیس هیات فوتسال بانوان و مسئول تیم داژبال شهرستان ماکو:

حضور پرنشاط و حداکثری مردم در جشنواره زمستانی ماکو

در ادامه، رئیس هیات فوتسال بانوان و مسئول تیم داژبال شهرستان ماکو گفت: در این جشنواره شاهد حضور پرنشاط و حداکثری مردم اعم از پیر و جوان بودیم و این نشان دهنده ظرفیت منطقه آزاد ماکو برای برگزاری رویدادهای ورزشی و گردشگری است.

سحرمحمدقلی‌زاده با اشاره به حضور تیم داژبال دختران در این جشنواره افزود: مهم‌ترین مزیت و مهارت‌های این رشته ورزشی را می‌توان در بالا بردن حرکات انتقالی (پرتاب، دریافت و پاس)، تقویت روحیه، دقت، افزایش سطح هوشیاری، ارتقای آمادگی جسمانی و ایجاد هماهنگی در اعضای بدن برشمرد.

وی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های ورزشی فصلی خاطرنشان کرد: باتوجه به ظرفیت بالا در بخش بانوان، نگاه ویژه به ورزش این قشر در رشته‌های ورزشی فوتسال، ‌داژبال و دو و میدانی موجب پیشرفت ورزشکاران می‌شود.

 

جذب گردشگری با برگزاری جشنواره ورزش‌های زمستانی در ماکو

برادران امیری، اعضای تیم اسکی استان نیز در حاشیه برگزاری این جشنواره از ورزش‌های زمستانی منطقه آزاد ماکو به عنوان جاذبه‌ای بی‌نظیر برای جذب گردشگری یاد کردند.

معروف، فخرالدین و دلاور امیری به عنوان اعضای تیم اسکی استان، سرمایه‌گذاری در حوزه ورزش‌های زمستانی را پرسود دانستند و گفتند: لوژسواری و تماشای بارش برف کوهستان در اقامتگاه‌های برفی در این منطقه می‌تواند از دیگر جاذبه‌های پیست گردشگری منطقه آزاد ماکو باشد. صنعت گردشگری به دلیل اقبال زیادی که بدان می‌شود، تنوع یافته و برای فصول مختلف در اشکال‌ و قالب‌های گوناگون برنامه دارد، که ورزش‌های زمستانی از انواع جذاب آن است.

 

توریان، نقطه بکر گردشگری بازی‌های زمستانی

رضا مقدم کوهنورد شبستری حاضر در این جشنواره نیز با بیان این‌که منطقه گردشگری توریان، نقطه بکر گردشگری بازی‌های زمستانی منطقه آزاد ماکو است، گفت: ماکو دارای مناطق کوهستانی، تالاب وآبی و کویری فراوانی است که هر یک زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد؛ ولی به دلیل عدم معرفی کافی برای هم‌میهنان، بسیاری از جاذبه‌های آن مغفول مانده است.

وی افزود: ورزشکاران و علاقه‌مندان به گردشگری در تمام فصول حتی در روزهای سرد سال نیز با سفر به منطقه آزاد ماکو می‌توانند از ظرفیت‌های پنهان گردشگری این منطقه در زمستان بهره ببرند.

 

ماکو؛ مقصد پروازی پاراگلایدرسواران ایران

عضو تیم پاراگلایدر آذربایجان غربی از شهرستان خوی نیز گفت: جاذبه‌های گردشگری، طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مساعد و ارتفاعات مناسب منطقه آزاد ماکو در کنار اشتیاق ورزشکاران، موجب شده است تا در تمام فصول سال پاراگلایدرسواران زیادی از سراسر ایران، ماکو را به عنوان مقصد پروازی خود انتخاب و لذت پرواز را تجربه کنند.

سعیده حاجی‌لاری افزود:‌ ورزش پاراگلایدر یک تفریح جذاب، هیجان‌انگیز و ماجراجویانه است و افرادی که زمانی رویای خلبانی و پرواز را در سر داشتند، اکنون می‌توانند با استفاده از این وسیله ورزشی، تجربه شیرین و دلچسبی از پرواز داشته باشند.

همچنین، شیما محمدعلیزاده عضو دیگر هیات پاراگلایدر از شهرستان ماکو نیز گفت:‌ یکی از مهم‌ترین نکات برای انجام ورزش پاراگلایدر، انتخاب سایت مناسب پرواز است که از امکانات کافی و امنیت کامل برخوردار باشد؛ خصوصیاتی همچون شدت باد مناسب، وجود دشت و مکان امن برای فرود آمدن را داشته باشد. شکل دیواره کوه و وجود یک دشت یا فضای باز برای فرود و فضایی مسطح در روی قله با شیب ملایم برای باز کردن وسیله پروازی، از دیگر ملاک‌های یک پرواز خوب است که تمام این ویژگی‌ها در سایت‌های پروازی توریان منطقه آزاد ماکو وجود دارد.

 

میهمان‌نوازی مردم محلی، فرصتی برای رونق گردشگری ماکو

و اما، دهقانی‌اصل که به همراه خانواده برای جشنواره زمستانی ماکو در محل برگزاری حضور یافته بود، اظهار داشت: میهمان‌نوازی، نماد فرهنگ مردمان منطقه آزاد ماکو است و این مهم باید با برگزاری جشنواره و بهره‌گیری از رسانه‌ها به گوش تمام هم‌میهنان عزیز و علاقه‌مندان به گردشگری برسد.

وی اظهار داشت: میهمان‌نوازی، جزو سبک زندگی ما ایرانی‌ها است و اهالی منطقه آزاد ماکو نیز از آن مستثنی نیستند؛ لذا منتظر حضور هم‌میهنان عزیز خصوصا در ایام تعطیلات نوروز هستیم.