مشاور رئیس‌جمهور در آیین افتتاح دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان تاکید کرد:

لزوم تدوین طرح جامع در منطقه آزاد سیستان

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: تهیه و تدوین طرح جامع در منطقه آزاد سیستان بسیار موردنیاز است؛ چراکه باید ظرفیت‌های منطقه و همسایگانمان را در نظر گرفته و تمامی صنایع کوچک و متوسط که می‌خواهد راه‌اندازی شود متناسب با زندگی و فعالیت مردم باشد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد در آیین افتتاح دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان اظهار داشت: بهره‌برداری هرچه سریع‌تر منطقه آزاد سیستان دارای اهمیت است زیرا کشور افغانستان نیازمند استفاده از ظرفیت‌های منطقه خواهد بود و اتصال این کشور به آب‌های گرم جنوب از مسیر این منطقه برقرار خواهد شد.

وی افزود: نخستین منطقه آزادی که از بین هفت منطقه مصوبه جدید آمده‌ایم، منطقه آزاد سیستان است.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: اخیرا با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت هفت منطقه جدید مصوب شد و منطقه آزاد سیستان یکی از مناطق بسیار مهمی است که برای توسعه تجارت با همسایگان شرقی برنامه‌ریزی شده است‌‌.

سعید محمد افزود: ظرفیت بسیار بالایی در شرق کشور و در همسایگی با افغانستان و پاکستان برای تجارت وجود دارد؛ منتهی از این ظرفیت استفاده نشده کمااینکه از سایر ظرفیت‌ها و دیپلماسی‌های اقتصادی کشور استفاده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: ۱۵کشور همسایه داریم که سال گذشته این ۱۵کشور حدود یکهزار و ۱۸۰میلیارد دلار واردات داشتند و سهم جمهوری اسلامی ایران فقط ۲۴میلیارد دلار بوده؛ یعنی ظرفیت‌های صادراتی را متاسفانه استفاده نمی‌کنیم، در صورتی که این ظرفیت‌ها به شکستن تحریم‌ها کمک خواهد کرد‌‌.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مبادلات تجاری ما با همسایگان شرقی یک‌و‌نیم میلیارد دلار بوده که این هدف‌گذاری به پنج میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

سعید محمد با تاکید بر اینکه تجار افغانستانی بخش عمده‌شان در محدوده نزدیک مرزهای سیستان قرار دارند و ما باید ظرفیت منطقه آزاد سیستان را فعال کنیم اظهار کرد: اکثر مناطق آزاد هنوز به سطح سرویس‌دهی و زیرساختی لازم نرسیدند که با یاری خدا بودجه‌ای برای سال‌۱۴۰۱ پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: خوشبختانه منطقه آزاد سیستان از جهت زیرساخت‌ها بسیار جلو بوده این مهم کمک می‌کند تا ما بتوانیم در فاصله زمانی کوتاهی فعالیتمان را انجام دهیم.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: توسعه اقتصادی همراه با توسعه فرهنگی و اجتماعی دیده می‌شود و تلاش می‌شود که اینها در کنار هم معنا پیدا کند نه اینکه فرهنگ مردم بخواهد در زیر چرخ‌های توسعه له شود.

گفتنی است؛ صبح دوشنبه (یکم‌آذرماه) با حضور «سعید محمد» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، دفتر اجرایی منطقه آزاد سیستان افتتاح شد.