مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد:

لزوم تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی و لجستیکی چابهار جهت توسعه سواحل مکُران

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در نشست حسین دهقان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران با مدیران منطقه گفت: تکمیل زنجیره زیرساخت‌های ارتباطی چابهار اعم از حمل‌و‌نقل و لجستیک در راستای پیشرفت سواحل مکُران که همواره مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده، برای كشور حائز اهمیت است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، نصرالله ابراهیمی در نشست با حسین دهقان مشاور مقام معظم رهبری و دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکُران اظهار داشت: اگر زنجیره زیرساخت‌های ارتباطی چابهار اعم از حمل‌و‌نقل و لجستیک به مرحله تکمیل برسد، مسلما سیاست‌های راهبردی نظام جمهوری اسلامی و خاستگاه ارکان سه‌قوه در حوزه توسعه سواحل مکُران محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: بعد از گذشت ۲۷سال از تصویب منطقه آزاد چابهار متاسفانه توزیع عادلانه زیرساخت‌ها را در حوزه انرژی و ارتباطات و حمل‌ونقل به‌طور کامل نداریم و تمام تلاش دولت در راستای تحقق این مهم به‌ویژه تامین گاز طبیعی، آب شیرین موردنیاز در محدوده شهری، سکونتگاهی و صنایع است.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در طی یک شبانه‌روز حدود ۴۰هزار مترمکعب آب شیرین در این شهرستان وجود دارد، گفت: ۱۰۰هزار مترمکعب کسری آب برای مصارف شهر چابهار و حومه وجود دارد و در برخی محدوده سکونتگاهی روستایی لوله‌کشی آب شهری نداریم و پروژه آبرسانی به روستای تیس با پوشش حدود ۱۴هزار خانواری با اعتبار اولیه ۸۸هزار میلیارد تومان توسط منطقه آزاد چابهار در حال اجرا است و بیش از ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ابراهیمی تصریح کرد: برنامه اجرایی منطقه آزاد چابهار درحال حاضر برای تامین آب شیرین را در دستورکار دارد، یک مورد طرح آب‌شیرین‌کن شرکت نگین مکُران است که عملیات اجرایی آن چهارماه قبل با ظرفیت ۱۴۰هزار مترمکعب آب تولیدی در شبانه‌روز هم برای تامین آب شهری و صنعتی آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته است.

وی افزود: دومین مورد انعقاد تفاهم‌نامه ۸۰۰هزار مترمکعب تولید و انتقال آب به استان‌ سیستان و بلوچستان و سایر استان‌های همجوار توسط شرکت ایمواسکو بوده که تخصیص زمین برای اجرای این طرح اتفاق افتاده و در شرف آغاز عملیات اجرایی است.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: عملیات درحال اجرای پروژه انتقال گاز طبیعی هم با همت و نظارت جدی وزارت نفت، می‌تواند تا پایان سال به مرحله انتقال شبکه داخل شهری و صنعتی چابهار بی‌انجامد.

ابراهیمی ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل نیز فرودگاه بین‌المللی و شهر فرودگاهی در منطقه آزاد چابهار یکی از برزگترین زیرساخت‌های ارتباطات اتصال حوزه کشتیرانی، زمینی، ریلی در منطقه بوده و هم می‌تواند در بحث گردشگری مورد استفاده قرار گیرد؛ اما به‌دلیل محدویت‌های اعلامی توسط مراکز ذی‌صلاح، درحال رفع مشکل و سرعت‌بخشی به تداوم اجرای پروژه از طریق سازمان هواپیمایی کشوری می‌باشیم.

وی تاکید کرد: با اجرای پروژه شهر فرودگاهی منطقه آزاد چابهار و تجهیز آن برای ایجاد ارتباط با کشورهای جهان از این مسیر هوای استراتژیک به لحاط تعدد خطوط هوایی از مرز هوایی چابهار می‌توان علاوه‌بر تحقق اهداف اقتصادی، ارزآوری بسیار بالایی برای کشور به دنبال داشت.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: در موضوع تجهیزات بندری، ۷۰هکتار قرارداد بستیم و یکی دیگر از برنامه‌های راهبردی ما ۶هزار و ۲۰۰هکتار زمین نقطه منفصل در مرز ریمدان به عنوان یک محدوده اتصال به پاکستان که نقطه مرزی چابهار است، در فاز نخست ۱۶۲هکتار در فرایند عملیات اجرایی با ۳۵۰میلیارد تومان مبلغ اولیه برای آن اعتبار پیش‌بینی شده است.

ابراهیمی ادامه داد: از این ۳۵۰میلیارد تومانی که پیش‌بینی شده است، حدود ۱۴۵ و نیم میلیارد تومان آن از محل خط انتقال پروژه آبرسانی پیشین و از سه‌راهی ریمدان به‌طول ۵۲کیلومتر تا موقعیت ریمدان با پوشش آبرسانی ۱۴روستا هم‌اکنون درحال اجرا است.

وی اضافه کرد: با انجام این اقدامات، همه برنامه‌های راهبردی ما در حوزه لجستیک و حمل‌ونقل دریایی، زمینی و هوایی کامل می‌شود.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: شرکت نگین مکُران هم یکی از پشتیبان‌هایی خواهد بود که مصرف برق انتقالی را به مجموعه پتروشیمی از داخل منطقه آزاد با هزار مگاوات کاهش خواهد داد.

ابراهیمی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سازمان منطقه آزاد چابهار، نیروگاه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰مگاواتی بوده که توافقات اولیه با سازمان انرژی اتمی انجام شده و در این منطقه احداث می‌شود، احداث نیروگاه سیکل ترکیبی نیز جزو برنامه‌های سازمان است که اعلام کردیم هر کسی آمادگی داشته باشد می‌تواند در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.

وی اظهار کرد: حدود سه هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در دست اجرا داریم که ۱۶پروژه اصلی مربوط به معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری است و در بخش گردشگری ۷۲۴میلیارد تومان، مشارکت منطقه آزاد است.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: یکی از برنامه‌های بسیار مهمی که درحال اجرا داریم، بیش از ۲۰۵هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه‌های پتروشیمی فولاد و سایر صنایع، گردشگری، عمرانی، ساختمان‌های اداری، بهداشت و درمان و فرهنگی وجود دارد که تقریبا همه حوزه‌ها را پوشش می‌دهد و پیش‌بینی می‌کنیم که اگر این زنجیره‌ها تکمیل شود تا پنج سال آینده بیش از ۳۰۰هزار نفر به جمعیت منطقه آزاد چابهار اضافه خواهد شد.

ابراهیمی تصریح کرد: دو موضوع مهم دیگر جزو برنامه‌های منطقه آزاد چابهار است که برای آنها برنامه‌ریزی شده و بسیار حائز اهمیت است؛ اگر موضوع ساماندهی و حاشیه نشینی شهری-‌روستایی را بتوانیم به طور دقیق اجرایی کنیم، می‌تواند در توسعه منطقه موثر واقع شود و در کنار این، تامین مسکن بومیان منطقه هم علاوه‌بر برنامه‌های قبلی که توسط وزارت راه و شهرسازی است که حدود هزار واحد به‌وسیله بازآفرینی شهری درحال احداث و تکمیل بوده و بخشی از آن تمام شده و بخش دیگر آن هم درحال انجام است.

وی گفت: حدود هشت مجموعه احداث مسکن در حوزه منطقه آزاد به صورت مشارکتی با بخش خصوصی وجود دارد که یک مرحله آن در حال احداث است.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: چندین پروژه گردشگری نیز اعم از شناگاه، اسکله تفریحی، دریاچه مصنوعی و موارد مشابه در محدوده ۱۱۰۰هکتاری طرح جامع در مرحله ایجاد زیرساخت و سرمایه‌گذاری قرار دارد و اتمام مجموعه پروژه‌های گردشگردی و ساحلی و شناگاه می‌تواند برای رفاه حال گردشگران جذابیت داشته باشد، البته جذب سرمایه‌گذار و افزایش میزان سرمایه‌گذاری در این بخش را دنبال می‌کنیم.

ابراهیمی اذعان داشت: در حوزه حفاظت از اراضی هم مهم‌ترین بخش، جلوگیری از زمین‌خواری‌هایی است که توسط گروه‌های خاصی با برنامه‌ریزی اقدام به تصرفات غیر‌مجاز می‌کنند و این موضوع بسیار مهمی است که باید تمامی دستگاه‌های متولی با اهتمام جدی با محوریت شورای حفاظت از اراضی به آن بپردازند؛ چراکه مشاهده این صحنه‌ها مانع ورود سرمایه‌گذاران می‌شود.

وی ادامه داد: مراکز سکونتگاهی به محدوده منطقه اضافه شده است و عملا با این اقدام در محدوده ۸۲هزار هکتار با دو فرمانداری و چندین بخشداری و ۶۸روستا در حجم هزینه‌های زیرساختی را افزایش می‌دهد.

ابراهیمی بر لزوم ایجاد مدیریت یکپارچه تاکید کرد و گفت: طبق ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور باید شرایط کامل حکمرانی و مدیریت واحد و یکپارچه در مناطق آزاد توسط دولت با تدابیر لازم برای تحقق کامل اهداف اقتصادی مقرر در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد فراهم شود مدیرعامل سازمان منطقه آزاد به نمایندگی از دولت اشراف کامل به حوزه سواحل مکران در محدوده منطقه ازاد را دارد و روند اجرای امور را در حوزه سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید را پیگیری و دنبال می‌کند.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار در پایان خاطرنشن کرد: سطوح مدیریتی و تصمیم‌گیری چابهار باید سطح راهبردی بالایی داشته باشد، تمامی ادارات مستقر بایستی از سطح فعلی، یک مرحله بالا ارتقاء یابند، وقتی ساختار الحاق شکل می‌گیرد می‌طلبد ساختار قانون هم شکل بگیرد و تمامی مدیران ادارات مستقر در محدوده ۸۲هزار هکتاری منطقه آزاد چابهار باید به نمایندگی از وزیر با اختیار کامل در منطقه ازاد حضور داشته باشند.