دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اظهار داشت:

مثبت شدن تراز تجاری و ایجاد ۱۲۰هزار فرصت شغلی در مناطق آزاد کشور

دبير شورايعالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، با استناد به شاخص گزارش‌های هشت ساله ارائه شده، از مثبت شدن تراز تجاری مناطق آزاد کشور و ایجاد 120هزار فرصت شغلی در این مناطق خبر داد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی و روسای جوامع صنفی کیش که در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد؛ بر اهمیت مثبت شدن تراز تجاری و ایجاد ۱۲۰هزار فرصت شغلی در مناطق آزاد، گفت: اجرای طرح‌های عمرانی و اقتصادی در مناطق آزاد با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰۷میلیارد تومان، ۵۲درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی بر نقش موثر بخش خصوصی در اجرای طرح‌های مناطق آزاد کشور تاکید کرد و اظهار داشت: بخش خصوصی فعال با یک نیروی مضاعف، اندیشه و وظایف جدید می‌تواند در توسعه، پیشرفت و تحول منطقه نقش‌آفرینی کند.

به گفته مومنی، براساس شاخص‌های به دست آمده از گزارش‌های ارائه شده نقش مناطق آزاد در ایجاد زیرساخت‌ها ۸درصد است و سرمایه‌گذاران نیز از این سهم ۹۲درصد را به خود اختصاص دادند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده از پیش‌بینی فعالیت‌های سه سال آینده مناطق آزاد خبر داد و افزود: ارائه گزارش‌ها بیانگر این مهم است که در ۸سال گذشته چه اقداماتی در این مناطق محقق شده و برنامه سه سال آینده مناطق آزاد بر چه مبنایی تدوین شده است‌‌.

وی درخصوص بازدیدهای دوره‌ای با هدف رسیدگی و مرتفع کردن مشکلات مناطق آزاد، گفت: در نخستین بازدیدهای دوره‌ای تعداد ۱۲۸مشکل و موانع در این مناطق شناسایی شد که با پیگیری‌های مستمر و تلاش مضاعف برای حل مشکلات اقدام شده است؛ خوشبختانه امروز تعداد ۱۲۸مشکل شناسایی شده به دو مورد کاهش یافته است.

مومنی یکی از مشکلات مناطق آزاد را ارزش افزوده عنوان کرد و بیان داشت: این موضوع باید در سران سه قوه حل شود و یا با پیگیری پیشنهاد ارائه شده به کمیسیون اقتصادی مجلس که پس از شش ماه طبق قانون قابل مطرح شدن است با تمام توان برای حل آن تلاش خواهیم کرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، یکی از شاخص‌های مهم انتخاب مدیران عامل مناطق آزاد کشور را آشنایی به منطقه و داشتن تخصص لازم در حوزه مالی عنوان کرد و افزود: با شفاف‌سازی و اصلاح ساختار سازمانی می‌توانیم گام‌های موثری در این زمینه برداشت.

وی با بیان این که در حال حاضر مناطق آزاد هیچی مزیتی ندارند و ۹۸درصد از ۵هزار و ۴۰۰منطقه آزادی که در جهان وجود دارد اعتقاد بر بخشش مالیاتی و ۹۴درصد نیز در حوزه گمرک است، اظهار داشت: با خودداری از ایجاد مناطق آزاد جدید ویژه تجاری و اقتصادی این مهم در قانون برنامه هفتم مصوب شود.

مومنی بر لزوم اهمیت رونق مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: این مناطق باید محور صادرات، انتقال دانش فنی و تکنولوژی، مرکز سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، مرکز اشتغال و تولید نیروی متخصص باشند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، درخصوص ادغام معاونت گردشگری، فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: سازمان‌های مناطق آزاد در حوزه گردشگری نقش  سیاستگذار را برعهده دارند.

وی فعالیت های «بورس بین‌الملل و بورس‌های مختلف، بانک اختصاصی، بازار مالی و سرمایه» را از اقدامات مهم مناطق آزاد کشور برشمرد و افزود: در این مدت گردش مالی مناطق آزاد گردش مطلوب بوده و عواید آن باید به مناطق آزاد بازگردد و موضوع دیگر بازار مالی و سرمایه است که در این حوزه نیز تلاش می‌کنیم راه‌هایی پیش رو هموار کنیم تا بتوانیم در حوزه اقتصادی از نظر مالی از  بخش خصوصی حمایت کنیم و در این خصوص نیز اقدامات خوبی انجام شده است.

مومنی اظهار داشت: طبق آخرین گزارش‌های دریافتی این مبلغ معادل ۶هزار میلیارد تومان بوده و جزیره کیش آن را پایه‌گذاری و اجرایی کرده است و تاکنون ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان عملیاتی کرده و سایر مناطق آزاد نیز به پیروی و الگوبرداری از کیش در ۳هزار و ۵۰۰میلیارد تومان فعال شده‌اند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بیان داشت: در یک ماه آینده ساختاری ارائه خواهد شد که نامه‌های ارسال شده به هر منطقه آزاد ثبت و کد رهگیری ارائه شود و تمام مراحل رسیدگی به نامه‌ها قابل پیگیری باشد و تا زمانی که اصلاحات در مناطق آزاد صورت نگیرد، هیچ مشکلی در بیرون حل نخواهد شد.

همچنین، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست گفت: سازمان و دستگاه‌های اجرایی فعال در این منطقه با تلاش مضاعف نسبت به مقابله و مهار بیماری کرونا میان آحاد جامعه اقدام کردند و ضرر و زیان‌های ناشی از بیماری کرونا که متوجه صاحبان کسب و کارها در این منطقه شده است سازمان از آنها حمایت می‌کند.

جعفر آهنگران درخصوص واردات واکسن افزود: در این مورد اقداماتی انجام شده است که بتواند گره از مشکل منطقه آزاد کیش و به خصوص صنعت گردشگری باز کند.

وی با اشاره به قانون طرح جامع درخصوص طرح سواحل کیش عنوان کرد: ما موظف به اجرای تمام کاربری‌های طرح جامع هستیم که قسمتی از آن مربوط به سواحل کیش بوده که باید رعایت حریم‌ها و کاربری‌های مربوط به سواحل بر طبق آن انجام شود در غیر این صورت باید پاسخگوی سازمان‌های نظارتی باشیم.

شایان ذکر است، این نشست با حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور و هیات همراه، مدیرعامل و برخی از معاونان و مدیران سازمان و فعالان اقتصادی و روسای جوامع صنفی کیش برگزار شد.