مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اشاره به واگذاری غیرکارشناسانه زمین در محدوده سایت ژئوپارک قشم تصریح کرد:

مجوزهای بدون تایید ژئوپارک جهانی قشم وجاهت قانونی ندارد

مدیر ژئوپارک جهانی قشم تصریح کرد: مجوزهایی که از سوی مراجع مختلف برای فعالیت‌های شیلاتی در محدوده سایت ژئوپارک جهانی قشم صادر می‌شود، وجاهت قانونی ندارد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، علیرضا امری کاظمی اظهار کرد: تنها مرجع قانونی تائید صدور مجوز برای طرح‌های محدوده ژئوپارک بین‌المللی قشم، مدیریت این مجموعه می‌باشد و بدون تائید این مدیریت، هیچ مجوزی نباید برای سرمایه‌گذاران صادر شود.

وی با اشاره به صدور مجوز ایجاد استخر پرورش میگو در یک هزار و ۲۰۰هکتار زمین در مجاورت غارنمکدان به عنوان یکی از مهم‌ترین ژئوسایت‌های ژئوپارک جهانی قشم، افزود: این اقدام بدون هماهنگی با مدیریت ژئوپارک قشم از سوی مسئولان استان هرمزگان انجام شده که هیچگونه وجاهت قانونی ندارد.

به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم، سازمان یونسکو و شبکه جهانی ژئوپارک‌های جهانی حساسیت دقیقی نسبت به محدوده ژئوپارک‌ها در سرتاسر دنیا دارند و اتفاق غیرکارشناسانه انجام شده در محدوده غارنمکدان قشم، توجه جهانیان را به این موضوع به شدت جلب کرده است.

وی بیان داشت: ژئوپارک جهانی کشورمان در قشم سال‌۱۳۸۵ ثبت جهانی شده بود، اما در سال۱۳۹۱ با دریافت کارت قرمز از جمع کشورهای دارنده ژئوپارک خارج شد.

امری کاظمی ادامه داد: در دوره مدیرعاملی حمیدرضا مومنی به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اقدامات بسیار موثری برای بازگرداندن قشم به جمع ژئوپارک‌های جهانی انجام شد و خوشبختانه اردیبهشت سال‌۱۳۹۶ قشم موفق به دریافت کارت سبز از یونسکو شد.

مدیر ژئوپارک جهانی قشم گفت: متاسفانه بار دیگر با بی‌تدبیری انجام شده در واگذاری اراضی محدوده غار نمکدان، خطر خروج دوباره ژئوپارک قشم از جمع ژئوپارک‌های جهانی، جزیره قشم را تهدید می‌کند.