محمدرضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان در نشست با فعالین اقتصادی چابهار:

مزیت‌های سرمایه‌گذاری در چابهار بیش از سایر مناطق کشور است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان بیان کرد: بندر چابهار به هیچ وجه قصد رقابت با هیچ نقطه‌ای را ندارد، چراکه ما نمی‌خواهیم این بندر را درگیر موضوعات سیاسی منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای نماییم.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمدرضا بهرامی در نشست سرمایه‌گذاران و مدیران عامل شرکت‌های فعال در منطقه آزاد چابهار با ابراز خوشحالی به جهت حضور در جمع تجار و سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی غیرایرانی خصوصا دوستان افغانستانی در چابهار اظهار امیدواری کرد که مجموعه گفت‌و‌گوهای این نشست بتواند تصویر روشن از وضعیت موجود در چابهار، مشکلات و موضوعاتی که می‌تواند به هر دو طرف کمک کند تا مسیر همکاری‌های اقتصادی و تجاری را تسهیل کند را فراهم نماید.

وی ادامه داد: در سفر اخیر به قندهار، هم با اتاق قندهار و هم با اتحادیه تجار قندهار ملاقات داشتم. به نظرم آمد پیشنهادهای خوب و قابل توجهی در حوزه قندهار وجود داشت تا بخش خصوصی و تجار قندهار بتوانند از منطقه آزاد چابهار استفاده نمایند.

بهرامی تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین امتیازها و ویژگی‌هایی که فعالیت در چابهار را دارای اهمیت بیشتری می‌کند، بحث استثناء شدن آن از تحریم‌ها است و همین طور موضوع ترانزیت کالا به افغانستان و از آن طریق به کشورهای دیگری می‌باشد. طبیعتا این موضوع می‌تواند به اندازه کافی جاذبه لازم را ایجاد کند، به دلیل این که صرفا موضوع ترانزیت مطرح نیست، چراکه مسائل مختلف دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند بخشی از آنها به عنوان مشکلاتی باشد که مطرح شد ازجمله ضرورت راه‌اندازی یک خط منظم کشتیرانی بین بندر چابهار با برخی بنادر خلیج فارس و دهلی در هند که می‌تواند بسیار کمک کننده باشد، زیرا تسهیلاتی مانند ترانزیت میوه تازه و خشک را از طریق بندر چابهار فراهم خواهد شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان اظهار داشت: کار در چابهار را از دو منظر نگاه می‌کنیم، یک منظر سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط تجار و منظر دیگر مستثناء بودن آن در بحث ترانزیت می‌تواند ظرفیت مضاعفی را ایجاد نماید و قاعدتا می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و فرصت‌ها و مزیت‌های بیشتری در مقایسه با برخی مناطق دیگر در جهت سرمایه‌گذاری و تجارت در چابهار برای تجار فراهم کند.

بهرامی اذعان کرد: نگاهی که در سطوح بالا در جمهوری اسلامی نسبت به این مسئله وجود دارد، مبتنی بر اصل برد-‌برد است؛ ما معتقدیم تاجر باید سود خود را ببرد، چراکه اگر نتواند سود کند، طبیعتا انگیزه‌ای برای کار کردن در این منطقه نخواهد داشت. متقابلا ما هم به عنوان کشور پذیرنده به طور طبیعی می‌بایست از مزیت سرمایه‌گذاری خارجی در این منطقه بهره‌مند شویم، در این مسیری که ما می‌خواهیم حرکت کنیم این یک یک معادله روشن برای هر دو طرف می‌تواند باشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در پایان تاکید کرد: بندر چابهار به هیچ وجه قصد رقابت با هیچ نقطه‌ای را ندارد، چراکه ما نمی‌خواهیم این بندر را درگیر موضوعات سیاسی منطقه‌ای و غیرمنطقه‌ای نماییم؛ زیرا علاقه‌مندیم به عنوان یک نقطه اقتصادی از آن استفاده نماییم و این در واقع عدم درگیری در سایر موضوعات و به نوعی اطمینان و امنیت لازم برای سرمایه‌گذاری را در آن ایجاد می‌نماید.