مشاور رئیس‌جمهور بیان کرد: منطقه ویژه اقتصادی شیراز، منطقه‌ای فعال در حوزه صنعت کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه به منظور بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شیراز و حضور در «نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» به این منطقه ویژه اقتصادی سفر کرد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در این بازدید، منطقه ویژه اقتصادی شیراز را از مناطق […]

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و هیات همراه به منظور بازدید از منطقه ویژه اقتصادی شیراز و حضور در «نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید» به این منطقه ویژه اقتصادی سفر کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک در این بازدید، منطقه ویژه اقتصادی شیراز را از مناطق فعال در حوزه صنعت در کشور عنوان کرد و گفت: بسیار خوشحالم فرصتی فراهم شد که به منطقه ویژه شیراز سفر کنم؛ این منطقه ویژه اقتصادی با ۵۳واحد تولیدی کوچک و متوسط ازجمله مناطق فعال در حوزه صنعتی در کشور است.

وی در خصوص عملکرد این منطقه نیز افزود: عملکرد منطقه ویژه اقتصادی شیراز در حوزه صنعت خوب بوده و می‌تواند یک مجموعه صنعتی مهم در استان تلقی شود.

مشاور رئیس‌جمهور به واحد تولیدکننده ورق آلومینیوم و شرکت تولیدکننده لوازم آرایشی و بهداشتی در منطقه اشاره کرد و گفت: این بازدید فرصت خوبی بود که از نزدیک با فعالیت‌ها و پیشرفت‌های واحدهای تولیدی در این منطقه آشنا شویم. در این مجموعه منطقه ویژه ۳هزار نفر اشتغال ایجاد شده که با فعال شدن  واحدهای در حال ساخت، این رقم افزایش خواهد داشت.

مرتضی بانک در مورد ثبت سفارش کالاهای اولیه و کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی در منطقه افزود: با مصوبه اخیر دولت برای رونق تولید در مناطق آزاد و سرزمین اصلی، ورود کالاهای مواد اولیه و قطعات یدکی بدون ثبت سفارش انجام می‌شود.

وی در ادامه درخصوص تامین ارز مورد نیاز فعالین واحدهای صنعتی در مناطق نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه روند ثبت سفارش برای تامین ارز هم باید تسهیل شود سامانه‌ای در مناطق آزاد برای سرعت بخشیدن آن دسته از واحدهایی که نیاز به تامین ارز در شبکه ارزی کشور دارند فراهم شده که با هماهنگی‌های صورت گرفته با وزارت صمت و بانک مرکزی، مناطق ویژه اقتصادی در کشور هم بتوانند ارز مورد نیازشان را تامین کنند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مجموع کل صادرات یکساله در مناطق ویژه اقتصادی کشور را بالغ بر ۲۲میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در مجموع ۱۸۵هزار نفر در مناطق ویژه اقتصادی مشغول به کار هستند. هم‌چنین تعداد ۵۳۰واحد تولیدی فعال، ۴۹۸واحد خدماتی و ۳۵۰واحد تولیدی در حال ساخت با ۲.۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داخلی در مناطق ویژه اقتصادی کشور وجود دارد.

گفتنی است، در ادامه این سفر یک روزه، بازدیدی از شهر سلامت و نشستی نیز با فعالین اقتصادی و مجموعه مدیران تولیدی و صنعتی به منظور رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران استان برگزار می‌شود.