مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذار و گردشگر، مهم‌ترین رسالت مناطق آزاد

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو یکی از مهم‌ترین مراکز ترانزیتی و استراتژیک کشور است، گفت: این منطقه شریان حیاتی اقتصاد و تجارت ایران است و به عنوان بازوی کمکی اقتصاد کشور نقش ایفاد می کند. مرتضی بانک در سفر به منطقه آزاد […]

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به اینکه منطقه آزاد ماکو یکی از مهم‌ترین مراکز ترانزیتی و استراتژیک کشور است، گفت: این منطقه شریان حیاتی اقتصاد و تجارت ایران است و به عنوان بازوی کمکی اقتصاد کشور نقش ایفاد می کند.

مرتضی بانک در سفر به منطقه آزاد ماکو تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این منطقه در ترانزیت و لجستیک، احداث پارک یا شهرک لجستیک در برنامه‌های توسعه‌ای سازمان قرار گیرد.

 

توسعه صادرات و جذب گردشگر، راه عبور مناطق آزاد از چالش‌های اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور تسهیل تردد و ترانزیت در این منطقه را پراهمیت خواند و اظهار داشت: اقدامات زیرساختی خوبی در دولت تدبیر و امید انجام گرفته و باید تمام پروژه‌های نیمه‌تمام تا ۶ماهه اول سال‌۹۸ به اتمام برسد.

بانک با اذعان بر اینکه امسال سال پرفراز و نشیت با وجود نوسانات ارزی برای دولت و مردم است، افزود: تمرکز روی توسعه صادرات و جذب گردشگر تنها راه حل عبور از چالش‌های موجود اقتصادی در مناطق آزاد است.

مشاور رئیس‌جمهور از اهتمام دولت برای رفع موانع فعالیت‌های صنعتی و تولیدی خبر داد و تصریح کرد: قبول داریم که مشکلاتی در حوزه تولید و اقتصاد وجود دارد، ولی با درایت و تبدیل تهدیدات به فرصت می‌توان به مشکلات فائق آمد.

 

چشم‌انداز تعریف شده برای آینده ماکو توسعه بخش و هوشمندانه است

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، اهداف راهبردی و چشم‌انداز تبیین شده برای چند سال آینده در سازمان منطقه آزاد ماکو را توسعه بخش و هوشمندانه خواند و افزود: برنامه محوری و حرکت توسعه‌ای بر روی اصول با استفاده از دانش بومی می‌تواند نتایج به مراتب مطلوب‌تر را داشته باشد.

وی جذب سرمایه‌گذار و گردشگر را مهم‌ترین رسالت مناطق آزاد عنوان کرد و افزود: فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد را باید غنیمت شمرد، چراکه بسترها باید برای جذب سرمایه‌گذار  فراهم شده و با توجه به ظرفیت‌های گردشگری، این حوزه مهم نیز در اولویت قرار گیرد.

 

راه‌اندازی پنجره واحد خدماتی در مناطق آزاد یک اقدام زیرساختی است

مشاور رئیس‌جمهور راه‌اندازی پنجره واحد خدماتی، تقویت استارتاپ‌ها و استفاده از خدمات الکترونیکی نوین را یک اقدام زیرساختی خواند و گفت: دسترسی یکسان سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی از خدمات الکترونیکی، کاهش موانع و بروکراسی اداری و تسهیل در تجارت ازجمله مزایای اجرای این طرح بود.

 

لزوم تعریف منابع جدید برای درآمدزایی در مناطق آزاد

مرتضی بانک با تاکید بر اینکه باید منابع جدیدی را برای درآمدزایی در مناطق آزاد تعریف کنیم، تاکید کرد: تکیه بر درآمدزایی از عوارض گمرکی برای منطقه آزاد اصلا درست نیست و هیات مدیره جدید باید به دنبال تامین منابع جدید برای افزایش درآمد و اتمام پروژه‌های عمرانی باشد.