مصمم به تمرکز در پروژه‌های نو دریایی هستیم

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نوزدهمین همایش صنایع دریایی: مصمم به تمرکز در پروژه‌های نو دریایی هستیم ‌محمدابراهیم انصاری لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نوزدهمین همایش صنایع دریایی کشور که با حضور دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، رئیس سازمان صنایع دریایی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، سفیر هلند […]

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نوزدهمین همایش صنایع دریایی:

مصمم به تمرکز در پروژه‌های نو دریایی هستیم

‌محمدابراهیم انصاری لاری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در نوزدهمین همایش صنایع دریایی کشور که با حضور دریادار خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش، رئیس سازمان صنایع دریایی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، سفیر هلند در ایران، جمعی از نمایندگان مجلس و فعالان صنایع دریایی در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار شد، با اشاره به لزوم بهره‌برداری اقتصادی از ظرفیت‌های دریا گفت: کشور ما با وجود داشتن ۵٨٠٠کیلومتر خط ساحلی در جنوب و شمال، از یک غفلت تاریخی نسبت به دریا رنج می‌برد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تاکید کرد: ما هنوز به معنای واقعی بر دریا مسلط نیستیم؛ این موضوع غیر از آشنایی و بهره‌‌برداری موردی از دریاست. ما بر دریا اقتدار داریم و امنیت دریا به یمن اقتدار نیروهای نظامی ارتش و سپاه پاسداران برقرار است، اما تسلط بر دریا به معنای بهره‌‌برداری اصولی و علمی از همه داشته‌ها و نعمت‌های دریا با توجه به ملاحظات زیستی و حفظ محیط زیست دریایی است.

انصاری لاری گفت: در جزیره کیش مصمم هستیم که بر پروژه‌های نو و جدید در حوزه دریایی تمرکز کرده و به استفاده حداکثری از این ذخیره دریایی بپردازیم؛ در این مسیر به همفکری و همیاری همه فعالان عرصه صنایع دریایی نیاز داریم.

 

سهم کم کشور از اقتصاد دریا

وی افزود: کشور ما با وجود ١٧استان دریایی و ساحلی، پیوند عمیقی با اقتصاد، فرهنگ و تمدن دریا ندارد. اگر اقتصاد مرتبط با صنایع نفت و گاز دریا را از این موضوع جدا کنیم سهم اقتصاد کشور از دریا بسیار کم است.

انصاری لاری گفت: از ١٠شهر مهم کشور، هیچ کدام کنار دریا نیستند و هر چه به دریا نزدیکتر می‌شویم رنگ نازیبای فقر و محرومیت شهرها و آبادی‌ها بیشتر می‌شود؛ در حالی که بنادر در همه دنیا پیشانی اصلی کشورها هستند و از رونق و توسعه بنادر هر کشور می‌توان وضعیت اقتصادی و توسعه آن کشور را ارزیابی کرد. در حالی‌که این موضوع در کشور ما متفاوت است و دیدن بنادر کشور ما باعث قضاوت نادرست درخصوص توسعه یافتگی ایران می‌شود.

 

غفلت از ظرفیت دریا در کیش

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه با بیان اینکه اهمیت یک جزیره از یک سو به وجود توده خاک سر برآورده از دل آب و از سویی دریایی است که آن توده خاک را احاطه کرده، گفت: توجه اغراق‌آمیز به این توده خشکی ما را از دریا و ظرفیت‌های آن غافل می‌کند؛ این اتفاقی است که در جزیره کیش هم افتاده و باعث شده از سویی زمین پرارزش جزیره زیر بار سرمایه‌‌گذاری‌های بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هدف و ناتمام بماند و از سویی از این دریای وسیع و زیبا استفاده نکنیم. این غفلت، عدم توجه به توسعه تفریحات دریایی، سفرهای دریایی، ورزش‌های دریایی، حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی را به همراه داشته است.

 

توجه به گردشگری دریایی در قطعنامه پایانی

انصاری لاری در پایان توجه به گردشگری دریایی را یکی از ضرورت‌های امروز کشور ما بر شمرد و پیشنهاد کرد: در قطعنامه پایانی همایش این موضوع مورد توجه قرار گیرد و از سویی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور نیز جایگاه ویژه اداری برای گردشگری دریایی در ساختار خود قرار دهد.

وی تاکید کرد حمایت از این بخش موجب توسعه گردشگری دریایی می‌شود تا به عنوان دستاورد ارزشمند این همایش، توسعه اقتصادی متکی بر گردشگری دریایی برای کشور به ارمغان بیاید.