سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم مطرح کرد:

مطالبه‌گری واقعی، راه‌حل اصلی مشکلات امروز جامعه است

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مطالبه‌گری یک واژه مقدس است که با توجه به قدرت بالای آن، متاسفانه شاهد هستیم که سوء‌استفاده از عنوان مطالبه‌گری در فضاهای مختلف به‌ویژه در فضای مجازی گسترش پیدا کرده است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الاسلام محمدسعید آخوندی در نشست دبیران مجامع مطالبه‌گری استان هرمزگان اظهار کرد: جامعه ما می‌خواهد به رشد دست پیدا کند، اما معصوم نیست و احتمال خطا وجود دارد و این وظیفه مطالبه‌گران واقعی است که نقش چشم‌ها و عیون جامعه را ایفا کنند.

وی ادامه داد: اگر نقش و جایگاه مطالبه‌گران واقعی را عیون جامعه اسلامی دانستیم، مراقبت‌های ما بیشتر خواهد شد و احتمال خطا در اجتماع کاهش پیدا می‌کند.

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر لزوم فعالیت گروهی و تشکیلاتی برای به نتیجه رسیدن مطالبه‌گری، افزود: فعالیت گروهی از این نظر حائز اهمیت است که پشت هر تشکیلاتی یک هیات اندیشه‌ورز وجود دارد که به دنبال رفع کمبودها است.

به گفته حجت‌الاسلام آخوندی؛ مطالبه‌گری حقیقی مافوق جریان‌های سیاسی است و البته نباید از همان ابتدا در همه مسائل تند و تیر و با نگاه حذفی جلو رفت؛ معنای مطالبه‌گری رفع مسائل و مشکلات در کشور است.

وی در ادامه، قاچاق را یکی از معضلات بزرگ موجود در این منطقه دانست و تصریح کرد: چرا باید قاچاق در سطح جزیره قشم وجود داشته باشد؟ چه می‌شود که یک نفر جان خود و مردم را برای دریافت هزینه بسیار کوچک را به خطر می‌اندازند؟

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم اظهار کرد: موضوع مقابله با قاچاق در جزیره قشم باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و مجمع مطالبه‌گران می‌تواند درخصوص موضوع قاچاق به‌ویژه قاچاق سوخت راهکار ارائه کند.

حجت‌الاسلام آخوندی با بیان اینکه مطالبه‌گران‌ می‌توانند کمک بزرگی برای تصمیم‌گیران باشند، اذعان داشت: مطالبه‌گری واقعی باید در تمامی عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و اعتقادی مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم در پایان خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری حقیقی یکی از راه‌حل‌های اصلی برای مشکلات امروز جامعه است و زمانی که به دور از حاشیه‌سازی و هوچی‌گری باشد، می‌تواند به رفع کمبودها و حل مشکلات کمک کند.

 

امام جمعه اهل سنت قشم:

مطالبه‌گری صحیح، موجب آرامش و امنیت جامعه

همچنین، امام جمعه اهل سنت قشم در این جلسه اظهار کرد: مطالبه‌گری واقعی، اتفاق و جریان مبارکی است که ریشه در تربیت و فرهنگ اسلامی دارد و حضرت امام حسین‌(ع) را می‌توان یکی از بزرگترین مطالبه‌گران تاریخ دانست.

شیخ عبدالرحیم خطیبی ادامه داد: مطالبه‌گری از مسیر درست با بیان مشکلات، موجب رفع کمبودها و احقاق حقوق مردم در حوزه‌های مختلف می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز آسایش، آرامش و امنیت در جامعه باشد.

وی ادامه داد: زمانی که مطالبه‌گری جای درگیری و حاشیه‌سازی بگیرد و تعامل جایگزین تقابل شود، با همکاری تمامی بخش‌ها می‌توانیم به دور از حواشی برای رفع مشکلات موجود تلاش کنیم.

امام جمعه اهل سنت قشم اضافه کرد: اگر به دنبال تحقق مطالبات هستیم، باید حل مشکلات را با دعا از خداوند طلب کرد و سپس با حرکت در صراط مستقیم و مسیر درست، برای به نتیجه رسیدن آنها تلاش نمود.

به گفته شیخ خطیبی؛ خداوند متعال همچنین بندگان خود را از زیر بار ظلم رفتن منع کرده است و رفع کمبودها و حل مشکلات و جلوگیری از کم‌کاری مسئولان ظلمی است که باید برای حل آن مطالبه‌گری کرد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مطالبه‌گری باید بلندپروازی واقع‌بینانه داشته باشیم، افزود: گاهی اوقات مطالبه‌گری‌ها منطبق بر خیال‌پردازی می‌شود و این یکی از آسیب‌های مطالبه‌گری بدون هدف است.

امام جمعه اهل سنت قشم در پایان با تاکید بر اینکه نباید افراد پرخاشگر وارد حوزه مطالبه‌گری شوند، خاطرنشان کرد: مطالبات مردم باید احصاء شود و با رعایت اولویت‌ها، اخلاق و طبق اصول مطالبه‌گری، مسائل را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کرد.

 

فرمانده سپاه ناحیه قشم:

مطالبه‌گری باید دور از حواشی باشد

فرمانده سپاه ناحیه قشم نیز در این جلسه گفت: مطالبه‌گر حقیقی باید بدون حاشیه‌آفرینی، با دلیل و منطق به بیان ضعف‌ها و آسیب‌های موجود بپردازد.

سرهنگ حجت امیری‌کیا ادامه داد: مطالبه‌گری با هدف حل مشکلات و بهبود وضعیت زمانی به نتیجه خواهد رسید که تمامی گروه‌های اجتماعی و سازمان‌ها و نهادها به دنبال حل واقعی مسائل و مشکلات باشیم.

وی با اشاره به تفاوت مطالبه‌گری با حاشیه‌سازی در فضای مجازی افزود: مطالبه‌گری و حق‌خواهی ریشه در تربیت و فرهنگ اسلامی ما دارد و باید میان مطالبه‌گری هدفمند با گروه‌هایی که در فضای مجازی بدون مدرک تنها به دنبال سوء‌استفاده و تخریب هستند، تفاوت قائل شد.

فرمانده سپاه ناحیه قشم در پایان موضوع تامین آب برای تمام نقاط جزیره را یکی از مطالبات جدی و به حق مردم قشم دانست و خاطرنشان کرد: خوشبختانه با صحبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی منطقه آزاد قشم در آینده نزدیک این مشکل حل می‌شود.

 

دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان قشم:

سازمان منطقه آزاد قشم، پیشگام رفع مطالبات مردمی

دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان قشم نیز در این جلسه گفت: خوشبختانه شهرستان قشم یکی از شهرستان‌های سرآمد و پیشرو استان هرمزگان در حوزه مطالبه‌گری است.

عبدالرحیم رضوانی با اشاره به نقش سازنده تریبون‌های نماز جمعه شیعه و اهل تسنن در حوزه مطابه‌گری قشم، افزود: خوشبختانه امامان جمعه همواره در خطبه‌های خود موضوع ترویج فرهنگ صحیح مطالبه‌گری را مدنظر قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: خوشبختانه طی ماه‌های گذشته شاهد هستیم که سازمان منطقه آزاد قشم به یکی از سازمان‌ها و بخش‌های پیشگام در راستای رفع مطالبات مردمی جزیره تبدیل شده است.

دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان قشم اظهار کرد: بهسازی وضعیت جاده‌های قشم یکی از مطالبات قدیمی جزیره‌نشینان است که در ماه‌های گذشته با آغاز عملیات عمرانی چندین پروژه عمرانی عظیم شاهد برنامه‌ریزی برای رفع این مسئله هستیم.

رضوانی در ادامه موضوع آب را هم یکی دیگر از مطالبات مردم جزیره قشم دانست و گفت: به نظر می‌رسد با تدبیر خوب پیش‌بینی شده از سوی سازمان منطقه آزاد قشم، این مسئله نیز در آینده نزدیک با همکاری سایر بخش‌ها مرتفع خواهد شد.

دبیر مجمع مطالبه‌گران شهرستان قشم در پایان گفت: با تعامل و همکاری مختلف دستگاه‌های مختلف می‌توان ضمن ترویج فرهنگ مطالبه‌گری صحیح، بهتر به بیان مطالبات واقعی مردم و کمبودها پرداخت و برای رفع مشکلات تلاش کرد.