رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خبر داد:

معافیت مالیاتی مناطق آزاد در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع سیاست و استراتژی کشور درباره اخذ مالیات یا معافیت مالیاتی مناطق آزاد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، الیاس حضرتی در تشریح نشست دیروز (دوشنبه ۱۵مهرماه) این کمیسیون، افزود: در نشست این کمیسیون با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و رئیس سازمان امور مالیاتی، مواد ارجاعی لایحه مالیات بر ارزش افزوده از صحن علنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت: یکی از مواد ارجاعی به کمیسیون اقتصادی مجلس، ماده‌۹ این لایحه درباره معافیت‌های مالیاتی بود؛ جمعی از اعضای کمیسیون معتقدند که باید از بخش‌های مختلف و ذکر شده در لایحه ازجمله مناطق آزاد حمایت صورت گرفته و این بخش‌ها باید شامل معافیت مالیاتی شوند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اما تعدای دیگر از اعضای کمیسیون، معتقدند که تمام معافیت‌های مالیات بر ارزش افزوده باید لغو شود تا درآمدهای مالیاتی برای کشور افزایش یابد، حال اگر دولت به دنبال حمایت از بخشی است، می‌تواند به صورت مستقیم از آن حمایت مالی کند تا آنکه بخواهیم در قالب حمایت، بخش‌ها را از مالیات معاف کنیم.

حضرتی تصریح کرد: در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس، موضوع سیاست و استراتژی کشور درباره اخذ مالیات یا معافیت مالیاتی مناطق آزاد بحث و بررسی شد، در این رابطه این سوال مطرح شد که آیا باید مانند سالیان گذشته، سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای مناطق آزاد اعمال شود.

او افزود: براساس آمارهای ارائه شده از سوی مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این مناطق تاکنون توانسته‌اند حدود ۲۵۰هزار شغل ایجاد کرده و در جهت توسعه و حمایت از تولید و صنایع کشور اقدام کنند.

حضرتی گفت: همچنین این موضوع و رویکرد مطرح شد که باید در قانون مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد، مالیات اخذ شده و پس از واریز به خزانه، اعتبارات در همان مناطق یا کشور هزینه شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اهمیت مواد ارجاعی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، مقرر شد که در نشست روز آینده این کمیسیون، با حضور مسئولان مربوطه این مواد مورد بررسی دقیق‌تر قرار بگیرد.