معاون وزیر راه و شهرسازی: ظرفیت بنادر آمادگی مقابله با تحریم‌ها را دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دشمن درصدد اعمال تحریم‌هاست اما ظرفیت ۲۳۰میلیون تنی بنادر کشور امکان مقابله با تحریم‌ها را دارد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمد راستاد در نشست تخصصی نقش پدافند غیرعامل در حمل و نقل دریایی گفت: کشورهایی که هیچ‌گاه بروز تهدید عملی در شرایط […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دشمن درصدد اعمال تحریم‌هاست اما ظرفیت ۲۳۰میلیون تنی بنادر کشور امکان مقابله با تحریم‌ها را دارد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمد راستاد در نشست تخصصی نقش پدافند غیرعامل در حمل و نقل دریایی گفت: کشورهایی که هیچ‌گاه بروز تهدید عملی در شرایط غیرعادی نداشته‌اند، بنادر خود را برای این شرایط آماده کرده‌اند، بنابراین ما در ایران که شرایط سختی را در گذشته در حوزه حمل و نقل دریایی تجربه کرده‌ایم که نمونه آن تخریب کامل بندر خرمشهر در روزهای نخست جنگ تحمیلی است، باید زیرساخت‌های بنادر را برای این موقعیت‌ها آماده کنیم. در زمان جنگ تحمیلی و پس از تخریب بندر خرمشهر، کشور آمادگی تامین زیرساخت‌های جدید بندری را نداشت و در نتیجه از بنادر کوچک در زمان‌های سخت استفاده کردیم تا زمانی که بندر شهید رجایی توسعه یافت. همچنین در این دوره جنگ تحمیلی، اسکله‌های بندر چابهار، کمک شایانی به تامین مایحتاج ا ساسی کشور کرد.

راستاد با تاکید بر اینکه باید در شرایط سخت پیش روی صنعت دریایی، آماده باشیم و سناریوهای مختلفی را برای این امر تعریف کنیم، اظهار داشت: طرح‌های پدافند غیرعامل نمی‌توانند طرح‌های ساکن و بدون بازنگری و بروزرسانی تعریف شوند؛ چراکه شرایط به طور پیوسته در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه وابستگی ما به بنادر کشور بسته به ترافیک دریایی پیوسته تغییر می‌کند، گفت: باید سناریوهای جایگزین در زمان بحران داشته باشیم. برای این شرایط باید بدانیم که از چه زیرساخت‌هایی و به چه صورتی بهره ببریم. این نکته‌ای است که بنادر شمالی و جنوبی کشور باید مدنظر داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: همانگونه که برای مقابله با بحران‌های زیست محیطی دریایی، تجهیزات خاص، طرح های جایگزین و تمرینات مستمر و زمان‌بندی مقابله با بحران زیست محیطی داریم، باید برای پدافند غیرعامل نیز اینگونه باشیم. به عبارت دیگر، هم طرح‌های ابتدایی که به طور مستمر احتیاج به بروز‌رسانی دارند، تعریف شود و هم تجهیزات بنادر و تمرین و ارزیابی مقابله با شرایط بحرانی تعریف شده باشد.

مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی گفت: شرایط امنیت پایدار حاکم بر کشور یک مزیت برای حمل و نقل دریایی است، اما ممکن است ما را از توجه به زیرساخت‌های پدافند غیرعامل غافل کند.

راستاد با تاکید بر اینکه توان مقابله با شرایط اضطراری در بنادر را داریم، گفت: مثال بارز تهدید غیرعامل وضعیتی است که کمابیش با آن مواجهیم. دشمن با اعمال تحریم‌های ظالمانه درصدد ایجاد محدودیت است اما با تلاشی که خواهیم داشت و با استفاده از ظرفیت ۲۳۰میلیون تنی بنادر کشور، پاسخگوی نیازهای بندری کشور خواهیم بود.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، ایران یکی از بزرگترین ناوگان دریایی نفتی و غیرنفتی دنیا را دارد و از پس تحریم‌ها به خوبی برمی‌آید.