صادرات نخستین محموله صنایع دستی بانوان قشمی:

معرفی برند جزیره قشم به بازارهای بین‌المللی توسط بانوان بومی

نخستین محموله صنایع دستی قشم ازجمله کیف‌های گلابتون‌دوزی شده و زیورآلات سنتی بانوان روستاهای نقاشه، کوشه، کاروان و کووه‌ای قشم به کشور آلمان صادر شد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در ۶ماه نخست سال جاری هفت هزار و ۶۵۰یورو محصولات صنایع دستی منطقه آزاد قشم صادر شد. همچنین تا پایان امسال، ۱۳کارگاه صنایع دستی با محوریت آموزش تولیدات صادرات‌محور در روستاهای قشم برگزار خواهد شد. این کارگاه‌ها با هدف معرفی برند جزیره قشم به بازارهای بین‌المللی و تقویت چرخه ارزآوری کشور توسط بانوان در دست انجام است.

بر این اساس، بانوان قشمی در این دوره‌ها با تولید استاندارد و فروش محصولاتی مانند کیف‌های پارچه‌ای، دستبند، گوشواره، پابند، گردنبند و پیشبند سوزن‌دوزی شده آشنا می‌شوند. بانوان جزیره قشم با فعالیت در حوزه تولیدات صادرات محور می توانند نقش خود را در ارزآوری به کشور ارتقا دهند.

پیش‌بینی می‌شود از محل فروش صنایع دستی تا پایان سال بیش از هشت هزار یورو برای جزیره ارزآوری داشته باشد که برای گام نخست مطلوب ارزیابی می‌شود.

گفتنی است، تاکنون پنج دوره آموزشی در بخش صنایع دستی شامل دوخت لباس محلی، زیورآلات سنتی، بسته‌بندی محصولات، گلابتون‌دوزی و دوخت عروسک‌های سنتی خلاق برگزار شده است.

بانوان از شهرهای قشم، درگهان و سوزا و روستاهای چاهو شرقی، دَرَکو، گامبرون، طَبل، هفت‌ رَنگو، کوشه، کاروان، نَقاشه، زیرانگ، شیب‌دراز، دیرستان، مِسِن، رَمچاه، کووه‌ای و لافت در این مراسم شرکت کرده‌اند.

لازم به ذکر است، هشت دوره طراحی و دوخت کیف‌های پارچه‌ای، طراحی محصولات کاربردی رزین، طراحی سنتی، طراحی لباس، تولیدات و تراش صدف، خوس‌دوزی، مبانی رنگ ‌شناسی، شناخت انواع پارچه نیز تاپایان سال جاری برگزار می‌شود.