معصومه آقاپورعلیشاهی عضو هیات‌‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در منطقه آزاد چابهار: مناطق آزاد، شش‌های تنفسی اقتصاد ایران در شرایط بحرانی تحریم

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سفر به منطقه آزاد چابهار و بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی منطقه، در نشستی با حضور دکتر عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نمایندگان شورای هماهنگی مناطق آزاد، اعضای اتاق بازرگانی، تجار و فعالین […]

معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر و عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در سفر به منطقه آزاد چابهار و بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی، تجاری و تولیدی منطقه، در نشستی با حضور دکتر عبدالرحیم کردی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، نمایندگان شورای هماهنگی مناطق آزاد، اعضای اتاق بازرگانی، تجار و فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان سطح منطقه آزاد و نمایندگان درخصوص مشکلات فعالین اقتصادی ازجمله ثبت سفارش در مناطق آزاد، امور گمرکی، مباحث تخصیص ارز به تجار و… به بحث و تبادل نظر پرداخت.

در این نشست، آقاپورعلیشاهی پس از شنیدن صحبت‌ها و دغدغه‌های فعالین اقتصادی بیان داشت: از فعالین اقتصادی در همه مناطق انتظار داریم تا پیشنهادات و راهکارهای خود را در جهت برون‌رفت از شرایط رکود اقتصادی به گوش مسئولین و نمایندگان محترم مجلس حوزه انتخابیه خود برسانند، چراکه نقطه بی‌تفاوتی، نقطه نابودی است.

وی درخصوص موضوع مالیات در مناطق آزاد که این روزها به یکی از مهم‌ترین چالش‌های فعالین اقتصادی این مناطق بدل شده است، اظهار داشت: حتما با هماهنگی آقای دکتر کردی، از چند نفر از فعالین اقتصادی منطقه آزاد چابهار به نمایندگی از همه فعالین منطقه دعوت می‌شود در جلسه‌ای که دکتر تقوی‌نژاد هم در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور دارند، تشریف آورده و حضورا مشکلات و تنگناهای موضوع مالیات در مناطق آزاد را برای ایشان بیان کنند و قطعا هماهنگی انجام خواهیم داد که معاونین سازمان امور مالیاتی سفری به منطقه آزاد چابهار داشته باشند و از نزدیک پای صحبت فعالین و سرمایه‌های واقعی مناطق آزاد بنشینند و امیدوارم که با هم‌اندیشی که به این واسطه ایجاد می‌شود، بتوانیم مشکلات این حوزه را در مناطق آزاد رفع نماییم.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد نیز بیان کرد: بنده می‌توانم این خبر خوش را به شما بدهم که ما تلاش‌های بسیار زیادی را در کمیسیون متبوع خود جهت اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام داده‌ایم و انشاالله تا دو یا سه هفته آینده وارد صحن علنی مجلس می‌شود و با توجه به اصلاحیه این موضوع، مناطق آزاد را از این قانون معاف خواهند شد که امیدواریم که این اتفاق نقش بسیار مثبتی در مسیر توسعه در مناطق آزاد کشور داشته باشد.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی درخصوص نشست با دکتر رحمانی، وزیر صمت در کمیسیون اقتصادی گفت: در جلسه‌ای که با آقای دکتر رحمانی وزیر محترم صمت در کمیسیون خواهیم داشت، از جناب آقای کردی، مدیرعامل محترم سازمان منطقه آزاد چابهار نیز دعوت به عمل می‌آوریم که در این جلسه حضور داشته باشند، تا با هم‌اندیشی بیشتر بتوانیم مشکلات در حوزه زیرساخت را در منطقه رفع نماییم. همچنین درمورد مشکلات در مسیر واردات برنج باید حتما یک جلسه با آقای دکتر بخشبندی، قائم مقام آقای دکتر حجتی وزیر محترم کشاورزی داشته باشیم تا بتوانیم با کمک و مساعدت وزارت کشاورزی مشکل واردات برنج را در منطقه آزاد چابهار رفع کنیم و از دیدگاه من باید وزارت جهاد به صورت مستقیم به این موضوع ورود کند تا بتوان این مشکل را حل نمود؛ بی‌تردید محصولات حوزه کشاورزی به شکل صددرصد در اختیار وزارت کشاورزی است و مشکلاتی که در سامانه ثبت محصولات داریم باید از کانال این وزارت مرتفع گردد.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درمورد مشکلات به وجود آمده درخصوص تخصیص ارز به فعالین و تولیدکنندگان در مناطق آزاد بیان کرد: باید نشستی با مسئولین بانک مرکزی و وزارت صمت درخصوص رفع این مشکل هماهنگ کنیم تا به صورت مستقیم در جریان مسائل فوق قرار گیرند و بتوانند راهکارهایی برای رفع آن طراحی و اجرا کنند.

وی درباره موانع و مشکلات موجود در بورس کالا جهت تامین مواد پتروشیمی برای واحدهای تولیدی در مناطق آزاد گفت: در این خصوص هم اعتقاد داریم که این شرایط، شرایط بسیار خاصی است و بنده در این باره ‌با آقای محمدی رئیس محترم بورس کالا صحبت نموده‌ام و یکی از شرایط خوبی که در چند روز آینده اعلام خواهد شد، این است که ما به صورت کلی ظرفیت ثبت سفارش در بورس را حذف نماییم، یعنی آن شخصی که ۵۰۰کیلو درخواست دارد توان ثبت سفارش در بورس کالا را داشته باشد و آن شخصی هم که ۲۰هزار تن نیاز دارد هم بتواند ثبت خود را انجام دهد و به ترتیب اولویت دریافت کند و قطعا کنترل مصرف تولیدکنندگان از طریق فیش برق واحدهای تولیدی قابل بررسی و رصد است. در مورد سازمان بورس، در جلسه‌ای که با دوستان داشته‌ایم، تاکید نمودیم که هدف این بود که به واسطه بورس نظارت را قوی‌تر کنیم، اما در عمل دست و پای همه تولیدکنندگان را بسته‌ایم و امیدوارم با این دستورالعمل جدید درخصوص عدم سقف برای دریافت سهمیه، شاهد حذف دلالان در مسیر مواد اولیه پتروشیمی در کشور باشیم.

وی درخصوص مسائل و مشکلات حوزه خودرو بیان داشت: باید باور داشته باشیم که ارزش پول کشور در حدود دو‌سوم کاهش پیدا کرده است و اگر بخواهیم از خودرو خارجی در کشور استفاده نماییم، در این صورت طبقه متوسط و ضعیف از این صنعت حذف خواهند شد، در حالی که اکثر جمعیت کشور طبقه متوسط است و بی‌تردید افراد ثروتمند عمده مصرف‌کننده می‌شود و این قشر در حال حاضر هم در تامین خودروهای خارجی خود مشکلی ندارد. در مورد کیفیت پایین خودروهای داخلی متاسفانه تا زمانی که کشور از انحصار خودرو خارج نشود، کماکان این مشکل را خواهیم داشت و دولت هم همچنان با این موضوع دست به گریبان است؛ اگر صنعت خودرو را آزاد کنیم، با این جمعیت بیست هزار نفره در خطوط تولید خودرو در کشور چه کاری باید کرد؟! متاسفانه با توجه به اینکه کشور در شرایط بحرانی است، نمی‌توان این حجم نیروی انسانی را در صنایع دیگر جذب کرد و این خود به یک مشکل بزرگ و ادامه‌دار در این صنعت برای دولت بدل شده است و بنده اعتقاد دارم تا زمانی که نتوانیم در صنعت خودرو آزادسازی را انجام دهیم، این معضل گریبانگیر همه خواهد بود.

معصومه آقاپورعلیشاهی درمورد چند نرخی بودن ارز در کشور و تبعات به وجود آمده پیرامون این مسئله گفت: بحث دو نرخی شدن ارز توسط آقای رحمانی در هیات دولت هم بیان شده، ملت ایران تجربه دو نرخی بودن ارز را بارها و بارها داشته‌اند، سال۷۶، سال‌۸۴ و سال‌۹۱؛ ایران بلد است که با دو نرخی بودن ارز راهکارهای خود را اجرا کند، اما چهار نرخی بودن را اصلا بلد نیستیم و بالطبع بازار هم تجربه این موضوع را ندارد و این مشکلات زیادی را در کشور ایجاد کرده است. باید اجازه دهیم که بازار به یک نرخ تعادل در ارز برسد؛ در کشور به هیچ عنوان زیرساخت لازم برای چند نرخی بودن ارز نداریم و بهترین راهکار دو نرخی بودن آن است؛ یک نرخ بازار آزاد و یک نرخ هم برای تامین مایحتاج اساسی کشور و تفکر بنده این است که این مهم در کشور به زودی اجرایی خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه ارز خانگی در کشور به بیش از ۳۰میلیارد دلار رسیده و باید ارز خانگی وارد چرخه اقتصادی شود؛ در غیر این صورت اقتصاد کشور فلج خواهد شد.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص نرخ سرمایه‌گذاری خارجی در کشور بیان داشت: برای اولین بار یک مصوبه توسط رئیس‌جمهور در طول چهل سال اخیر مصوب شده که هر شخصی ۲۵۰هزار دلار در کشور سرمایه‌گذاری کند، اقامت ۵ساله اخذ خواهد کرد، که این اقدام برای اولین بار در شهریورماه سال جاری در کشور تایید شد. در مجلس نیز تصویب شد که هر توریست خارجی، به هنگام ورود و خروج از کشور مهر ورود و خروج را در پاسپورت خود دریافت نکند و در برگه مخصوصی این تردد ثبت می‌شود که برای آنها مشکلی به وجود نیاید.

آقاپورعلشاهی درباره یکی از مشکلات اساسی تولیدکنندگان در کشور اظهار کرد: یکی از مواردی که برای تولیدکنندگان ایجاد مشکل نموده، ماده‌۱۳ و بحث قیمت پیشنهادی است؛ در حال حاضر ملاک محاسبه قیمت پیشنهادی که بر صورت و مخرج محاسبه می‌شود، مخرجش ارز ۴۲۰۰تومانی است و صورت آن هم قیمت اعلامی فعال اقتصادی است که در پایان قیمت پیشنهادی محاسبه می‌شود. در حال حاضر در کمیسیون اعلام کرده‌ایم که اولا نرخ ۴۲۰۰تومانی باید حذف شود و باید بر پایه قیمت سایت نیما و یا بازار آزاد ارز محاسبه شود و قیمت صورت کسر هم باید خوداظهاری باشد؛ این اتفاق اگر در‌ کشور رخ دهد، صادرات بسیار رونق خواهد گرفت.

وی افزود: من از دکتر کردی درخواست دارم که حتما یه گروه به نمایندگی فعالین اقتصادی منطقه آزاد چابهار به مجلس تشریف بیاورند و روند کار را نزدیک ملاحظه فرمایند و با تصور خود از مجلس و واقعیت تطابق دهند. بنده همیشه این اصرار دارم که باید فعالین اقتصادی در مجلس حضور پیدا کنند و از نزدیک ببینند که چه اتفاقی درخصوص تصویب مصوبات رخ می‌دهد؛ همان میزان که یک مسئول می‌آید و مشکلات شما را از نزدیک می‌بیند، شما هم باید بیایید و مسئولین خود را پیدا کنید و دردل خود را به صورت مستقیم با آنها بیان کنید. توصیه من به شما این است که در انتخاب نماینده خود بسیار دقت نظر داشته باشید و سعی کنید افرادی را برای ورود به مجلس انتخاب کنید که بتواند ارتباطات شما را با مسئولین کشوری قوی‌تر کند تا بتوانید مشکلات و مسائل خود را به گوش آنان برسانید. به واقع مسائل کشور قومی‌گرایی نیست.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص نقش مناطق آزاد در اقتصاد کشور بیان داشت: من بارها در مصاحبه‌های خود بیان داشته‌ام که مناطق آزاد شش‌های تنفسی اقتصاد ایران در شرایط بحرانی تحریم هستند و اطمینان دارم که منطقه آزاد چابهار می‌تواند نقش بسیار پررنگی را در این شرایط ایفا کند. بنده از فعالین اقتصادی منطقه خواهش دارم که حتما در این مورد همراه باشند؛ بی‌تردید زمانی دولت به نتیجه می‌رسد که شما همراه‌هان خوبی هستید و نه صرفا نقادان خوب در کشور.

وی درباره ظرفیت‌های جامعه محلی در منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: مهم‌ترین اهرم در توسعه اقتصادی، امکان ارتباط برقرار کردن با کشورهای همسایه است، بنده به شخصه این موضوع را در بازدید میدانی که از منطقه داشتم، دیدم که یک کودک ۱۰ساله در چابهار زبان هندی، پاکستانی و هم بلوچ را در کنار زبان فارسی می‌تواند صحبت کند. توجه داشته باشیم که وقتی که یک نفر به چهار زبان صحبت می‌کند، فقط یک نفر نیست، او چهار نفر است و این ظرفیت بزرگی است که شما در بخش ارتباطات دارید و می‌توان از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درخصوص ظرفیت‌های گردشگری منطقه آزاد چابهار گفت: از دیدگاه من چابهار واقعا بهشت گمشده است و ظرفیت‌های بسیار عظیمی در حوزه گردشگری دارد و با توجه به امتیاز خروج از تحریمی که برای بندر چابهار ایجاد شده، می‌توان از این فرصت بزرگ استفاده و بهره زیادی برد و بنده به شما قول می‌دهم که در مسیر توسعه گردشگری منطقه آزاد چابهار با دکتر مونسان ریاست محترم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت نمایم.

نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی در پایان، درباره مشکلات اقتصادی کشور بیان داشت: از دیدگاه من باید سه قیام در کشور انجام پذیرد، یک قیام بخش دولتی که از تصدی‌گری دست بردارد؛ دوم قیام بخش خصوصی که باید باور کند در کنار دولت در مسیر توسعه اقتصادی حضور پررنگ‌تری داشته باشد و سوم قیام بخش بروکراسی که حذف قانون‌های دست و پاگیر موجود در دولت است، که با مدیریت جناب آقای دکتر کردی این موضوع سوم در چابهار به خوبی مدیریت شده و نسبت به مناطق دیگر کمتر این مشکل را مشاهده می‌کنیم و بی‌تردید تدابیر ایشان در ‌این مسیر بسیار تاثیرگذار بوده است.