سعید محمد در جمع کارآفرینان و تولیدکنندگان کشور مطرح کرد:

مناطق آزاد، الگویی برای اقتصاد بدون نفت در ایران

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: مناطق آزاد ما خودگردان هستند و ردیف بودجه در بودجه سالیانه دولت ندارند؛ به همین دلیل می‌تواند مدل و الگوی خوبی از اقتصاد بدون نفت و بدون وابستگی به بودجه دولت باشند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، سعید محمد با حضور در نشست با تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور اظهار داشت: از ابتدای امسال به طور منظم جلساتی با کارآفرینان و تولید‌کنندگان برگزار می‌شود، که از طریق این جلسات مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری آنها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بررسی و رفع خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه مناطق آزاد مبتنی بر بخش خصوصی است که در زمینه توسعه کشور هم نقش موثری دارد و به خوبی با بدنه دولتی شکل گرفته است. ۲۵۰۰واحد صنعتی و ۵۰۰هزار نفر در این مناطق مشغول به فعالیت هستند. این موضوع الگوی خوبی برای تعامل میان بدنه دولت است که با بخش خصوصی شکل گرفته و باید تقویت گردد و به سرزمین اصلی تسری پیدا کند.

مشاور رئیس‌جمهور اظهار کرد: کلیه امور گمرکی، ارزی، ثبت شرکت‌ها و… در دبیرخانه شورایعالی از طریق سامانه‌های خدمات الکترونیک درحال انجام است و به دنبال تبیین این امورات به دولت هستیم.

سعید محمد به دیدگاه غلطی که نسبت به عملکرد مناطق آزاد وجود دارد اشاره کرد و افزود: در مجموعه حکمرانی کشور دید درستی درخصوص مجموعه مناطق آزاد وجود ندارد و این موضوع باعث عدم رونق و رشد اقتصادی در این مناطق شده است. تلاش کردیم فضای ذهنی کشور را نسبت به مناطق آزاد تغییر دهیم، هماهنگی‌ها و احکام جدید صادره دولت پیرو فرهنگ‌سازی است که در حکمرانی کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: در کشورهای اطراف ما رقابت سنگینی برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد؛ در کشور امارات ۵۰سال معافیت مالیاتی، همچنین ترکیه و گرجستان با مشوق‌هایی که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند، به مراتب موفق‌تر از کشور ما عمل کرده‌اند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی افزود: آماری که در انتهای سال گذشته گرفته شد، نشان داد برچسبی که به مناطق زده می‌شود که این مناطق محل واردات کالا هستند، رو‌به بهبود است. برای اولین بار طی سه‌دهه گذشته که مناطق آزاد در کشور فعال هستند، موفق شدیم تراز تجاری مناطق را متعادل‌سازی نماییم.

سعید محمد گفت: سال گذشته ۳۶هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده در مناطق آزاد کشور صورت پذیرفت، در سه‌ماهه ابتدای سال نیز قریب به ۶هزار میلیاردتومان سرمایه‌گذاری در این مناطق انجام شده است.

وی افزود: در زمینه بانک آفشور و بورس بین‌الملل هم اقدامات خوبی در مناطق آزاد کشور صورت گرفته، در مصاحبه‌ای که آقای پور‌ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس داشتند، نوید راه‌اندازی بورس بین‌الملل تا یک‌ماه آینده را دادند.

 

به دنبال بازگشت اقتدار از دست رفته مناطق آزاد کشور هستیم

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی ایجاد Subzone در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را راهکاری برای رفع موانع موجود در مناطق آزاد کشور برشمرد و تصریح کرد: در نظر داریم با توجه به مشکلاتی که در مناطق با آنها مواجه هستیم، برای هر منطقه محدوده‌ای به عنوان Subzone تعریف کنیم که قابلیت محصور شدن و کنترول فیزیکی داشته باشد و هر Subzone برای صنایع پیشران در منطقه تعریف گردد. با این راهکار زمینه برای حضور کارآفرینان و تولیدکنندگانی که علاقه‌مند به فعالیت در صنایع پیشران هستند، فراهم می‌شود.

گفتنی است، در ادامه این نشست نیز پیشران‌های اقتصادی و کارآفرینان به بیان مشکلات و موانع فعالیت‌های تولیدی خود در مناطق آزاد پرداختند.