مشاور رئیس‌جمهور مطرح کرد:

مناطق آزاد غرب کشور؛ ظرفیتی برای اتصال ایران به مدیترانه

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: طی 8سال دولت تدبیر و امید، 403هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد کشور سرمایه‌گذاری انجام شده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، حمیدرضا مومنی امروز چهارشنبه (۲۳تیرماه) در نشستی با حضور مسئولان و فعالان اقتصادی استان کردستان در مرز بین‌المللی باشماق مریوان گفت: علاوه بر میزان سرمایه‌گذاری انجام شده هم‌اکنون ۳۰۷هزار میلیارد تومان پروژه هم در مناطق آزاد کشور در دست اجرا است که بالای ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی دارند و نزدیک به ۷۱۰هزار میلیارد تومان مجموعا کار در مناطق آزاد انجام شده است.

وی با اعلام این که در این مدت برای بیش از ۱۰۰هزار نفر اشتغال پایدار و مستقیم در مناطق آزاد ایجاد شده است، اضافه کرد: در حوزه زیرساخت هم اقدامات اساسی انجام شده که در توسعه این مناطق بسیار تاثیرگذار بوده است. عملکرد دولت آقای روحانی را در مناطق آزاد زمانی که با دولت‌های گذشته مقایسه می‌کنیم، کاملا قابل دفاع است و پیشرفت‌ها در این حوزه به خوبی مشخص است. قشم که زمانی واردکننده برق بود، امروز ۱۱۰۰مگاوات برق تولید کرده است. با نگاه به گذشته شاهد هستیم که قشم پیش از این حتی یک مگاوات نیز برق تولید نمی‌کرد‌‌.

مومنی افزود: مناطق آزاد در عرصه اقتصادی توانستند جایگاه واقعی خود را پیدا کنند و علی‌رغم مشکلات زیادی که در سر راه آنها وجود داشت طی سه سال اخیر تراز تجاری این مناطق مثبت شده است. ما دیگر نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و ضرورت دارد با بررسی کارشناسی مسیر صحیح را در پیش گیریم.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان این که فراز و نشیب‌های زیادی را در مناطق آزاد نسل اول و دوم پشت سر گذاشتیم و شناخت کامل از نقاط قوت و ضعف این مناطق حاصل شده است، گفت: هفت منطقه آزاد که به تازگی مصوب شده‌اند و از آنها به عنوان نسل سوم این مناطق نام برده می‌شود متفاوت از مناطق قدیمی ایجاد، اداره و مدیریت خواهند شد.

مومنی با اشاره به این که در مناطق آزاد جدید دیگر اشتباهات و نقاط ضعف مناطق قدیمی تکرار نخواهد شد، یادآور شد: همزمان با تصویب اساسنامه مناطق آزاد جدید طرح جامع آنها که متشکل از شناسنامه و نیاز اصلی زیرساخت‌ها و چشم‌انداز این مناطق است، تهیه و مصوب می‌شود.

وی یکی از نقاط ضعف مناطق آزاد قدیمی را اداره آنها براساس سلیقه مدیران عامل آن دانست و تصریح کرد: در پنج منطقه آزاد کشور که به آب‌های آزاد دسترسی دارند هنوز زبان مشترکی در خصوص سهم آنها از اقتصاد دریامحور ایجاد نشده که این مهم به دلیل نبود سند و چشم‌انداز در این راستا است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان این که برای مناطق آزاد جدید در حال طراحی ساختار سازمانی نوینی هستیم، گفت: نهایت تعداد پرسنل در مناطق آزاد جدید حداکثر ۲۵نفر است و دولت هم فقط ناظر و سیاستگذار بوده و اجرا برعهده بخش خصوصی است‌‌.

مومنی خاطرنشان کرد: ما در مناطق آزاد باید به فکر ۱۰سال آینده باشیم و از امروز آن چه را که ۱۰سال دیگر نیاز دارند برای آنها آماده سازیم. باید آماده‌سازی‌ها تسریع شود تا بخش خصوصی به سرعت کار خود را آغاز کند. انتظار از بخش خصوصی برای ساخت زیرساخت‌ها منطقی نیست و این وظیفه حاکمیت است‌‌.

وی افزود: ما به دنبال ایجاد یک ساز و کار جدید متشکل از بانک‌های خصوصی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بازار سرمایه و پول هستیم و جلسه‌ای با ۱۸بانک خصوصی نیز در همین راستا برگزار کرده‌ایم، ظرفیت‌های لازم هم برای همکاری در بانه و مریوان شناسایی شده است. این کنسرسیوم مورد استقبال قرار گرفته است و این روند را نیز ادامه خواهیم داد. ما به دنبال این هستیم از این طریق بخش خصوصی را در مناطق آزاد دخیل کنیم. ارزیابی‌ها در حال انجام است و پس از بهره‌برداری باید همگان طبق نقشه جامع پیش روند و همه مدیران موظف هستند از این چارچوب پیروی کند.

مشاور رئیس‌جمهور ادامه داد: منطقه آزاد قشم به عنوان معین منطقه آزاد بانه-‌مریوان مشخص شده است و به دنبال این هستیم که از تجربیات قشم در این منطقه آزاد تازه تاسیس استفاده شود. باید ظرفیت بالقوه استان کردستان را عملیاتی و اجرایی کنیم. این ظرفیت وجود دارد که اگر ۴منطقه آزاد غرب کشور راه‌اندازی شوند بتوانیم به آب‌های آزاد مدیترانه از طریق همسایگان غربی نیز متصل شویم. با استفاده از منطقه آزاد اروند نیز می‌توانیم از جنوب تا شمال عراق را به عنوان بازار هدف خود قرار دهیم و تلاش می‌شود تا تداخلی در کار مناطق آزاد ایجاد نشود.

 

منطقه آزاد بانه -مریوان از موقعیت اقتصادی و جغرافیایی مناسبی برخوردار است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان هم در این نشست گفت: منطقه آزاد بانه و مریوان به واسطه دارا بودن موقعیت مناسب اقتصادی و جغرافیایی یکی از توانمندترین مناطق اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

خالد جعفری با اشاره به اینکه تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان در شورایعالی مناطق آزاد کشور خبر خوشی برای تسریع روند توسعه پایدار استان خواهد بود، افزود: وجود منایع آبی و منابع طبیعی خدادادی و نیز نیروی انسانی توسعه‌محور موجب به وجود آمدن بستر لازم برای رشد و بالندگی اقتصادی استان کردستان شده است.

جعفری با بیان اینکه مردم استان برای ایجاد شرایط توسعه منطقه آزاد تجاری بانه و مریوان تلاش خواهند کرد، گفت: ایجاد شهرک صنعتی مشترک با اقلیم کردستان عراق برای افزایش تعاملات اقتصادی و صنعتی از دیگر نیازهای ضروری در این منطقه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان در پایان بر لزوم ارائه خدمات و زیرساخت‌های مورد نیاز و مشوق‌های سرمایه‌گذاری دولت در این منطقه تاکید کرد.

گفتنی است؛ حمیدرضا مومنی مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و هیات همراه صبح امروز (چهارشنبه ۲۳تیرماه) از طریق فرودگاه سنندج وارد کردستان شد.

بازدید از محدوده منطقه آزاد بانه-‌مریوان و بازدید از مرز باشماق، واحد صنعتی ژینانوش، منطقه ویژه اقتصادی بانه، مرز سیرانبند و بازدید از شهرک صنعتی بانه و مجتمع‌های تجاری این شهرستان از برنامه‌های این سفر است.