دبیر شورايعالی مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اظهار داشت:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، درگاه‌های اصلی برونگرایی اقتصادی کشور

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورايعالی مناطق آزاد تجاري-‌صنعتي و ويژه اقتصادي تصریح کرد: نفع منطقه آزاد اروند به یک جهت بسیار راهبردی به عمده مردم ایران می‌رسد.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، حجت‌الله عبدالملکی که در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به بُعد معنوی و فرهنگی این منطقه آزاد به جهت وجود یادمان‌های شهدا و جنگ تحمیلی و مسیر عبور میلیون‌ها زائر اباعبدالله(ع) در ایام اربعین حسینی، گفت: منطقه آزاد نیز برای خدمت‌رسانی به این جمعیت که میلیون‌ها نفر را شامل می‌شود، باید فعالیت‌های ویژه‌ای صورت دهد و علاوه‌بر آن باید برنامه‌های اقتصادی را پیش ببرد به نحوی که هم مردم منطقه و هم مردم ایران احساس کنند که وجود این منطقه روی معیشت ایشان موثر است.

وی با اشاره به بند‌۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و نقش پررنگ مناطق آزاد در اقتصاد کشور  تصریح کرد: در قانون چگونگی اداره مناطق آزاد، علاوه‌بر سیاست‎‌‌های تبیین شده، عمران و آبادانی منطقه هم دیده شده است.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ادبیات اقتصادی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند، اما آیا به آن جایگاه ترسیم شده رسیده‌اند یا خیر؟ که باید گفت در آن مسیر حرکت کرده اما تا رسیدن به مقصد فاصله قابل‌توجهی وجود دارند؛ لذا باید در گام دوم انقلاب اسلامی یک حرکت شتابنده‌تر در راستای تحقق آن اهداف داشته باشیم.

عبدالملکی با بیان اینکه بر‌اساس اسناد بالادستی اقتصاد مقاومتی، دو رویکرد اساسی را به عنوان راهبردهای مناطق آزاد تنظیم کرده‌ایم و ذیل هرکدام تعدادی سیاست در نظر گرفته شده که درحال پیگیری است، گفت: راهبرد نخست ما مردمی کردن مناطق آزاد است.

وی با بیان اینکه اروند پرجمعیت‌ترین منطقه آزاد کشور است که شامل خرمشهر‌، آبادان و جزیره مینو است، عنوان کرد: همه مردم ایران به شهروندان این دو شهر، دلبستگی دارند و برایشان عزیز هستند و بنابراین رسیدگی به وضعیت اقتصاد، معیشت، بهداشت و آموزش ایشان همانطور که در قانون ذکر شده، دغدغه ما خواهد بود و با جدیت همچون گذشته و با شتاب بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: توجه به همه مردم ایران، موردتوجه ما است و با توجه به اینکه همه مناطق آزاد کشور متعلق به همه مردم ایران هستند، همه مردم باید از وجود این مناطق منتفع شوند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه همزمان جهانی‌سازی مناطق آزاد را نیز پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، یکی از درگاه‌های اصلی برونگرایی اقتصادی کشور، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هستند که ظرفیت کافی برای اینکه وارد اقتصاد جهانی شوند، در اختیار دارند.

وی با تشریح سیاست‌های ذیل این راهبرد، اضافه کرد: تکمیل زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقتصاد بین‌الملل، ایجاد مناطق آزاد مشترک یا متناظر با کشورهای دیگر، جذب سرمایه‌گذار خارجی، ایجاد الگوهای اقتصادی جدید و مبتنی بر ادبیات اسلامی و انقلابی (اقتصاد مقاومتی) ازجمله بندهای این راهبرد خواهند بود.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه، ایران یکی از سودآورترین نقاط جهان برای سرمایه‌گذاری است که هزینه‌های تولید و صنعت در آن بسیار پایین است، گفت: در این زمینه دو مشکل وجود دارد که یکی دیوانسالاری سخت اداری و بخشی دیگر ضوابط و مقررات داخل منطقه است که باید مقررات‌زدایی و ضابطه‌زدایی در این خصوص صورت پذیرد و در این خصوص اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام گیرد‌.

عبدالملکی با بیان اینکه مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد اروند در تراز بین‌الملل فعالیت داشته و انتظار داریم این اطلاع‌رسانی در سطح بین‌المللی صورت پذیرد، افزود: کارآمدی، انقلابی بودن، تخصص، توانمندی و مردمی بودن ازجمله معیارهای انتخاب آقای زارعی است.

وی با اشاره با درخواست‌های چندباره مدیرعامل سابق سازمان منطقه آزاد اروند مبنی‌بر تحویل این کرسی به یک فرد جوان‌تر، ادامه داد: این تغییر به خواست آقای اسکندری بوده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی تصریح کرد: آقای علی زارعی اهل خوزستان، انقلابی، کارآمد و با وجود ۴۱سال سن، سابقه درخشانی دارند که افتخارات بسیار بزرگی برای کشورمان آفرید و یک شخصیت تراز ملی است .

عبدالملکی افزود: ما اصرار داریم مدیرانی که برای مناطق آزاد به‌کار گمارده می‌شوند، حتما در تراز ملی باشند؛ چراکه قرار است کار را در سطح ملی و بین‌المللی پیش برده شود و آقای زارعی در موسسات، شرکت‌های اقتصادی و سازمان‌های دیگر بسیار موفق بودند و تحقیقات بسیاری جدی در این باره صورت گرفت که هم با معیارهای انقلابی و هم کارآمدی، تخصص و توانمندی موردنظر ما سازگار بود.

وی با اشاره به بحث انتصابات در مناطق آزاد کشور، بیان داشت: در گذشته، ریاست جمهوری انتصابات را به دبیر شورایعالی تفویض می‌کردند که در ادامه یک اشکال قانونی مطرح شد که براساس رأی دیوان، این مسئولیت به یکی از وزرا تفویض شود که این موضوع به وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی، محول شد؛ اما همچنان همانند گذشته، فرآیند انتخاب مدیران، از طریق دبیرخانه پیگیری می‌شود و مدیرعامل به پیشنهاد دبیرخانه و سپس تایید رئیس‌جمهور منصوب می‌گردد.

مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: عده‌ای گمان کردند که این تفویض اختیار برای تضعیف و یا تنزل جایگاه دبیرخانه است که چنین نیست و تنها منع و مشکل قانونی در این خصوص برطرف شده است و الحمدلله مشکل برطرف شده و دبیرخانه با تعامل و همدلی بیشتر با دستگاه‌ها در سطح ملی مشغول فعالیت است.

گفتنی است، در این مراسم از زحمات «محمدرضا اسکندری» در زمان تصدی مدیرعاملی منطقه آزاد اروند تجلیل و «علی زارعی» به‌عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان، معارفه شد.