رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان اظهار داشت:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و عمان، فرصت‌های خوب توسعه همکاری‌های دو کشور

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان گفت: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فرصت‌های خوب توسعه همکاری‌های کشورها محسوب می‌شوند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، جمال رازقی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و تعاملات اقتصادی با کشور عمان افزود: با توجه به زیرساخت‌های مناسب اقتصادی، حمل‌ونقل و لجستیک فراهم شده و همچنین تلاش و جدیت فعالان اقتصادی بخش خصوصی، میزان صادرات و مراودات تجاری دو کشور ایران و عمان براساس آمار ۱۲ماهه گمرک جمهوری اسلامی ایران، در سال‌۱۴۰۱ نسبت به سال‌۱۴۰۰ رشد ۵۲درصدی را تجربه کرد.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و عمان فرصت‌های خوب توسعه همکاری‌های دو کشور محسوب می‌شوند، اظهار کرد: کشور عمان دارای سه منطقه آزاد به نام‌های صحار، صلاله و المزیونه و دو منطقه ویژه اقتصادی الدقم و مزرعه دانش عمان است که با توجه به مزیت‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری که در این مناطق وجود دارد، از استقبال خوب سرمایه‌گذاران خارجی برخوردار است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان ادامه داد: مالکیت صددرصد سرمایه‌گذاران خارجی شرکت‌ها در هر دو منطقه آزاد و ویژه اقتصادی، همچنین عدم‌نیاز به حداقل سرمایه اولیه در مناطق آزاد عمان، قیمت پایین زمین، وجود حداقل تعرفه‌های ترجیهی و عوارض گمرکی در این مناطق موجب استقبال و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور شده است.

رازقی تاکید کرد: فرصت همکاری‌های مشترک در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با عمان طی تفاهم‌نامه اخیر ریل‌گذاری شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عمان در پایان با اشاره به مزایا و معافیت‌های قانونی موجود در مناطق آزاد، زیرساخت‌‌های مناسب و موقعیت جغرافیایی آنها که در همجواری سواحل جنوبی کشور و کشورهای همسایه قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان خارجی با استفاده از مواد اولیه نسبتا ارزان‌قیمت، بسته‌بندی نهایی محصولات خود را در کشور عمان انجام می‌دهند. با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، ایجاد مناطق آزاد مشترک می‌تواند به کاهش اثرات تحریم‌ها کمک کند و رونق اقتصادی برای ما به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است، اخیرا در جریان سفر رسمی آقای «هیثم بن‌طارق آل سعید» سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، تفاهم‌نامه همکاری بین مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و عمان توسط «حجت‌الله عبدالملکی» مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی ایران و «قیس بن‌محمد الیوسف» وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان امضاء شد.