با تصویب کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی صورت گرفت:

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

سخنگوی‌ کمیسیون تلفیق بودجه‌۱۴۰۱ گفت: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که در سال آینده مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شوند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد به نقل از ایسنا، رحیم زارع در توضیح مصوبات صبح امروز کمیسیون تلفیق بودجه‌۱۴۰۱ اظهار داشت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که به منظور حمایت از تولید، کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و اصناف تا مبلغ ۱۰۰میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین ۵درصد مالیاتشان نسبت به قانون مالیات‌های مستقیم کمتر خواهد شد.

وی افزود: معافیت مالیاتی صادرکنندگانی که شامل معافیت های مالیاتی بودند درصورتی ادامه پیدا می‌کند که ارز حاصل از صادرات برگردد.

زارع اضافه کرد: در سال‌۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی، عوارض ‌دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته براساس الگوی مصرف فقط برای یک بار معاف هستند.

وی همچنین اذعان نمود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد تا نسبت به واگذاری مجوزهای معادن تعطیل در اختیار خود در قالب شرکت‌های سهامی عام طرح از طریق بازار سرمایه اقدام کند. همچنین وزارت صنعت چهارماه پس از اجرای این قانون مجوز کلیه معادن تعطیل که بیش از یکسال از تعطیلی آنها می‌گذرد را به صورت خودکار لغو می‌کند. گزارش آن باید حداکثر تا ۶ماه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه شود. آیین‌نامه اجرایی این بند نیز ظرف یک‌ماه با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تایید شورای عالی بورس باید تدوین و اجرایی شود.

زارع ادامه داد: به موجب موافقت نمایندگان با الحاق جزء‌۵ به بند‌(ق) تبصره‌۶، حداکثر فرصت رفع تعهد ارزی کالاها و تجهیزات مورد استفاده در پروژه های خدمات فنی و مهندسی یک سال پس از دریافت صورت وضعیت تایید شده، توسط سازمان توسعه تجارت است.

وی اظهار کرد: پیشنهاد کمیسیون فرهنگی نیز به تصویب رسید که به موجب آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف می‌شود از طریق شرکت‌های خودروسازی ایران خودرو و سایپا از محل تولید محصولات ملی خود نسبت به فروش خودرو به جانبازان بالای ۲۵درصد دارای محدودیت‌های جسمی و حرکتی و جانبازان ۵۰درصد تا ۷۰درصد و فرزندان شهدا با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران با تقسیط ۵ساله و کارمزد ۴درصد اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین وزارت نیرو مکلف شد به منظور کاهش هدررفت آب در شبکه‌های توزیع و خطوط انتقال آب شرب از طریق نشت‌یابی و رفع نشت و همچنین رفع انشعابات غیرمجاز با استفاده از ساز و کار بیع متقابل با مشارکت بخش غیردولتی منابع آبی اعم از آب یا پساب معادل صرفه‌جویی شده از طریق اصلاح شبکه‌های توزیع را در اختیار سرمایه‌گذار و در محل مصرف جهت استفاده در مصارف صنعت اختصاص دهد.