مناطق ویژه اقتصادی، یکی از اهرم‌های مهم و توانمند اقتصاد کشور هستند/ عملکرد موفق و استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها در مناطق ویژه اقتصادی

مشاور رئیس‌جمهور، مناطق ویژه اقتصادی را یکی از اهرم‌های مهم و توانمند اقتصاد کشور به ویژه در بخش تولید و صنعت دانست و بر لزوم تمرکز سرمایه‌گذاری های بخش خصوصی در این مناطق تاکید کرد. به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور در «نشست هم‌اندیشی مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور»، مناطق ویژه […]

مشاور رئیس‌جمهور، مناطق ویژه اقتصادی را یکی از اهرم‌های مهم و توانمند اقتصاد کشور به ویژه در بخش تولید و صنعت دانست و بر لزوم تمرکز سرمایه‌گذاری های بخش خصوصی در این مناطق تاکید کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور در «نشست هم‌اندیشی مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی کشور»، مناطق ویژه اقتصادی را در راس بنگاه‌های اقتصادی کشور دانست و گفت: شما به عنوان رئیس بنگاه‌های اقتصادی باید مدام در جریان مسائل اقتصادی و سیاسی کشور باشید و در جهت‌دهی، جهت‌گیری و همچنین سیاستگذاری در این زمینه نقش داشته باشید.

وی به صادرات ۱۱۰میلیارد دلاری کالا طی پنج ساله گذشته در مناطق ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود: مناطق ویژه اقتصادی در کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند؛ این آمار نشان‌دهنده عملکرد موفق این مناطق در زمینه توسعه اقتصادی کشور و استفاده مطلوب از ظرفیت‌ها است.

بانک با اشاره به میزان ۴۰درصدی صادرات کالا از مناطق ویژه اقتصادی گفت: میزان صادات کالا از مناطق ویژه اقتصادی طی شش ماهه اول سال‌۹۷ حدود ۱۱میلیارد دلار و میزان شاغلین در این مناطق حدود ۱۹۰هزار نفر هستند که در بخش‌های صنعتی و خدماتی فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: وضعیت اقتصادی کشور در شرایط بحرانی است. به همین منظور نظام جدیدی در تبادلات اقتصادی کشور ایجاد شده است.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: در زمان استانداری بنده در استان کرمان پیشنهاد ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و ارگ جدید بم داده شد که امروزه ازجمله مناطق موفق کشور به شمار می‌آیند.

وی ادامه داد: خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم به جایگاه و اهمیت مناطق آزاد و ویژه اقتصادی آگاه هستند؛ پس این مناطق به عنوان بنگاه‌های اقتصادی باید به دنبال راه‌های جدید برای ارتباط با سرمایه‌گذاران و بازرگانان باشند.

مرتضی بانک هم‌چنین به ایجاد «صندوق حمایت و ضمانت سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و واحدهای کسب و کار مناطق آزاد تجاری-‌صنعتی و ویژه اقتصادی» اشاره کرد و گفت: تاسیس این صندوق باعث ایجاد ظرفیت‌های جدید اقتصادی شده و ضوابط سهل و وصول‌تری را برای فعالیت‌های اقتصادی فراهم شده و مشارکت بیشتری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایجاد کرده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان از اقدامات و عملکرد مدیران مناطق ویژه اقتصادی تقدیر کرد و افزود: با همه سختی‌ها و مشکلات موجود، شما موفق بوده‌اید و این افتخار بزرگی برای شما محسوب می‌شود.

بنا به این گزارش، در ابتدای این نشست اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گزارشی از اقدامات این معاونت و طراحی و استقرار سامانه معاملات اعتباری با عنوان سککوک (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار)، همچنین تشریح ساز و کار اجرایی پلتفرم و نحوه تعامل فعالان اقتصادی با آن ارائه کرد.

مدیران مناطق ویژه اقتصادی نیز در حضور دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بیان مسائل و مشکلات این مناطق پرداختند. همچنین مقرر شد این نشست به صورت فصلی برگزار شود.

در این نشست که با هدف بحث و تبادل نظر در مورد مسائل و مشکلات مناطق ویژه اقتصادی و تبیین برنامه و اهداف کلان برای سال‌۱۳۹۸ برگزار شد، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور، علیرضا جعفری‌هرندی معاون توسعه مدیریت، اکبر افتخاری معاون تولید، صادرات و فناوری، جعفر آهنگران مدیر هماهنگی مناطق ویژه اقتصادی، مدیران و کارشناسان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور و مدیران عامل مناطق ویژه اقتصادی حضور داشتند.