منطقه آزاد ارس همگام با دولت با رویکرد حفاظت از محیط‌زیست

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بازدید از فازهای صنعتی منطقه آزاد ارس گفت: صنایع و پروژه های سبز اجرا شده در ارس بیانگر سیاست‌ها و رویکرد دولت در نهادینه سازی و توسعه محیط زیست پاک است. به گزارش اخبار آزاد مناطق، عیسی کلانتری در جریان بازدید از ارس گفت: رشد […]

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در بازدید از فازهای صنعتی منطقه آزاد ارس گفت: صنایع و پروژه های سبز اجرا شده در ارس بیانگر سیاست‌ها و رویکرد دولت در نهادینه سازی و توسعه محیط زیست پاک است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، عیسی کلانتری در جریان بازدید از ارس گفت: رشد و پیشرفت فعالیت‌های اقتصادی در ارس با محوریت صنایع پاک و احداث پروژه‌های سبز ازجمله تصفیه‌خانه صنعتی و مدرن، بیانگر رویکرد دولت در حفاظت از محیط زیست طی سال‌های اخیر است.

کلانتری ضمن اعلام آمادگی برای تامین اراضی مورد نیاز جهت احداث پارک حیات وحش در محدوده جلفا اظهار داشت: با وجود گونه‌های مختلف حیات وحش و نزدیکی منطقه آزاد ارس به مناطق حفاظت شده، راه‌اندازی پارک حیات وحش کمک موثری در جذب گردشگران داخلی و خارجی به ارس خواهد بود.

شایان ذکر است طبق آخرین سرشماری هزار و ۵۰۰راس انواع گونه‌های حیوانی حفاظت شده در جلفا وجود دارد که با راه‌اندازی پارک ملی حیات وحش این تعداد افزایش یافته و امکان شکار مجاز نیز فراهم خواهد شد.

یکی از مزیت‌های پارک ملی، جلوگیری از انقراض گونه‌های نادر حیات وحش و فرآهم شدن امکان جذب توریسم علاقه‌مند به محیط زیست و حیات وحش می‌باشد. میزان اشتغال‌زایی و درآمد حاصل از پارک ملی را قابل توجه اعلام کرد و گفت: پارک‌های ملی یکی از مصداق‌های اکوتوریسم و استفاده از منابع طبیعی، محیط‌زیست و گونه‌های حیات وحش در راستای بهبود گردشگری و اقتصاد مناطق خاص یا کل یک کشور هستند.

یادآور می‌شود، سال قبل ۱۳هزار و ۵۹۱هکتار از اراضی حفاظت محیط‌زیست در محدوده منطقه آزاد ارس آزادسازی شد. این اراضی، شامل بیش از ۱۱هزار و ۱۶۲هکتار متعلق به پناهگاه حیات وحش کیامکی آذربایجان‌شرقی و دو هزار و ۴۲۹هکتار از اراضی منطقه حفاظت شده مراکان آذربایجان‌غربی می‌شود.