مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

منطقه آزاد اروند، راهی برای برون‌رفت از مشکلات اجتماعی و اقتصادی منطقه

مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند گفت: از آذرماه سال‌96 تا اسفندماه سال‌98 با آزاد شدن ورود اتباع خارجی بدون روادید به منطقه، چهار میلیون و 500هزار نفر گردشگر وارد منطقه آزاد اروند شدند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، اسماعیل زمانی اظهار کرد: منطقه آزاد اروند در جهت بازسازی شهر‌های آبادان و خرمشهر تشکیل شد، کار در شرایط سختی آغاز گردید به طوری که محور‌های اقتصادی این دو شهرستان پس از جنگ از بین رفته بود و تاسیس منطقه آزاد اروند راهی برای برون‌رفت از مشکلات اجتماعی و اقتصادی منطقه بود.

وی افزود: بودجه زیرساخت‌ها هیچ‌گاه در منطقه آزاد اروند کافی نبوده است؛ بودجه این سازمان در هشت سال گذشته ۳۵هزار میلیارد ریال بود و این در حالی است که برای رفع مشکل مشکلات آب و فاضلاب این دو شهرستان ۵۰هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

زمانی بیان کرد: پس از جنگ تحمیلی در ابتدا باید زیرساخت‌ها در آبادان و خرمشهر ایجاد می‌شد تا هزینه‌های منطقه آزاد اروند صرف کارهای عمرانی در این منطقه نمی‌گردید.

مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت: مجموع درآمد منطقه آزاد اروند در هفت سال گذشته ۳۰هزار میلیارد ریال بوده که ۷۰درصد این درآمد صرف اجرای طرح‌های عمرانی و ۳۰درصد نیز صرف هزینه‌های جاری شده است.

وی، یکی از مزیت های منطقه آزاد اروند را معافیت مالیاتی و گمرکی بیان کرد و افزود: این معافیت‌ها برای ورود کالا برای صنایع و واحدهای تولیدی در کل شهرهای آبادان و خرمشهر از مزیت‌های منطقه آزاد اروند است.

زمانی گفت: منطقه آزاد اروند در یک محدوده گمرکی است و هر کالایی وارد این محدوده شود قاچاق نیست؛ ولی متاسفانه ما تاکنون نتوانستیم  مجوز ورود کالا به منطقه آزاد اروند را اعمال کنیم.

مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند، ورود اتباع عراقی بدون روادید به منطقه آزاد اروند را از دیگر مزیت‌های این منطقه دانست و گفت: از آذرماه سال‌۹۶ تا اسفندماه‌۹۸، بیش از ۴میلیون و پانصدهزار گردشگر خارجی به منطقه آزاد اروند وارد شدند که ۹۵درصد آنها عراقی بودند.

وی افزود: ورود گردشگران خارجی به منطقه آزاد اروند ضمن وارد کردن ارز، بیش از ۱۰هزار فرصت شغلی برای اهالی این منطقه ایجاد نمود.

مدیرعامل پیشین سازمان منطقه آزاد اروند در پایان یادآور شد: در این مدت با ورود گردشگران خارجی، بیش از یک میلیارد دلار صادرات مسافری عمدتا تولیدات داخلی از منطقه آزاد اروند انجام شده است.