معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند اظهار داشت:

منطقه آزاد اروند، قطب صادرات فولاد و شیلات در میان مناطق آزاد

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: میزان صادرات محصولات تولیدی منطقه آزاد اروند در سال گذشته، بیش از 220میلیون دلار بوده است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، سیدعلی موسوی با حضور در سیمای مرکز آبادان و  برنامه «نوروز اروند» ضمن تاکید بر اتخاذ تدابیر لازم جهت عینیت بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری در راستای نامگذاری سال جهش تولید، گفت: سال گذشته ۱۲راهبرد را برای رونق تولید مشخص نمودیم که ماحصل آن فعال شدن ۱۰واحد راکد تولیدی بود که توانست جمع واحدهای فعال تولیدی منطقه را به عدد‌۱۸۰ برساند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نیز که به فرمایش مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شد؛ همزمان با اولین روز اداری طی نشستی با صاحب نظران، روسای کارخانجات، کارشناسان و مدیران متخصص، ۲۰راهبرد را برای جهش تولید تعیین کردیم و امیدواریم با اجرای این ۲۰راهبرد نسبت به سال گذشته که رونق تولید بود، وضعیت صنعت در منطقه آزاد اروند بهتر شود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه امروز وضعیت مطلوبی در بخش صنعت داریم، اظهار داشت: مصداق این حرف را در این روزهای کرونا‌زده که کل کشور درگیرش است، می‌توان دید‌؛ ما تنها منطقه‌ای هستیم که مواد ضدعفونی کننده، الکل، ماسک و مواد شوینده مورد نیازمان را در خود منطقه تولید کرده و علاوه بر رفع نیاز شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، شادگان و دیگر نقاط استان، سایرمناطق آزاد دیگر را نیز تغذیه می‌کنیم.

موسوی شروع سال‌۱۳۹۹ را هر چند ناخوشایند خواند، اما ابراز امیدواری کرد که دیگر ایام سال نیکو باشد؛ چراکه برنامه‌های خوبی برای جهش تولید در نظر دارند.

وی با اشاره به چند مورد از شاخص‌های ۲۰راهبرد منطقه آزاد اروند، تصریح کرد: ازجمله راهبردهای مهمی که در برنامه‌هایمان داریم، تقویت صنایع دانش‌بنیان و های‌تک، تشکیل کارگروه جهش تولید جهت تسهیل در تولید با هماهنگی اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های اصناف، ارتباط با دانشگاه و دانشجویان مرکز نوآوری برای پیدا کردن ایده‌های خوب و تحقق جهش تولید خواهد بود.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند، تشکیل میزهای صنعت، کارگروه احیای شیلات و کشاورزی با توجه به پتانسیلی که در منطقه وجود دارد، از دیگر اقدامات این معاونت در سال جهش تولید عنوان کرد و گفت: یکی از برنامه‌های مهم این است واحدهای تولیدی که پیشرفت فیزیکی‌شان بالای ۴۰درصد است را شناسایی و با استفاده از منابع داخلی، استانی و ملی از آنها حمایت کرده که تا پایان سال‌۹۹ به بهره‌برداری برسند و شاهد اشتغال و جهش تولید در منطقه باشیم.

موسوی خاطرنشان کرد: سال گذشته برنامه‌هایی را تدوین نمودیم تا بتوانیم جذب ۲هزار میلیارد سرمایه‌گذاری را داشته باشیم و خوشبختانه طی آماری که تا پایان اسفند‌ماه سال گذشته به دست آوردیم، ۲هزار و پانزده میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری داخلی داشته‌ایم.

وی افزود: برای جذب دو سرمایه‌گذار خارجی نیز برنامه‌ریزی کرده بودیم که توانستیم هر دو را جذب و شاهد فعالیت‌شان در بخش شیمیایی و صنایع های‌تک باشیم.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند در توضیح برنامه‌های این معاونت در بخش صادرات طی سال گذشته، گفت: در صادرات برنامه داشتیم که در بخش فولاد، شیلات و مواد شیمیایی جزء قطب های صادراتی شویم که خوشبختانه توانستیم  تنها در بخش فولاد ۳۰میلیون دلار صادرات داشتیم باشیم.

وی ادامه داد: سال گذشته همچنین در بخش مواد شیمیایی ۷۰میلیون دلار، در بخش شیلات بالای ۷۵میلیون دلار و مجموعا بیش از ۲۲۰میلیون دلار تولیدات منطقه خودمان را صادر نمودیم و علاوه بر آن توانستیم یک میلیارد دلار هم تولیدات سرزمین اصلی را از طریق منطقه آزاد اروند صادر کنیم.

موسوی با اشاره به این موضوع که رویکردمان اینگونه بوده که علاوه بر واردات مایحتاج مردم از خارج کشور و سایر استان‌ها، در خود منطقه نیز تولیداتی جهت چرخش اقتصاد و ایجاد اشتغال داشته باشیم، یاد‌آور شد: همواره رویکرد ما بر این بود که مایحتاج عمومی مردم را علاوه بر اینکه از استان و خارج از استان تامین می کنیم؛ خودمان نیز تولیداتی داشته باشیم. برای نمونه در حال حاضر برنج  و چای را در منطقه فرآوری و بسته‌بندی می‌کنیم، روغن‌کشی ورامین را نیز در منطقه داریم که به صورت فله تولید می‌شود و کشتارگاه صنعتی که می‌تواند گوشت مورد نیاز مردم منطقه را تامین کند.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد اروند با تاکید براینکه در حال حاضر و با وجود شیوع ویروس کرنا و قرنطینه شدن شهرستان‌های منطقه هیچ کمبودی در اقلام اساسی و مورد نیاز مردم وجود ندارد، اظهار نمود: این تضمین را به مردم می‌دهیم که کمبود هیچ کالایی را در منطقه نخواهیم داشت و با تدابیری که اندیشیده شد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز مجددا بازگشایی شدند؛ هر چند توصیه می‌شود با توجه به اینکه ازدحام در فروشگاه‌ها برای سلامتی مردم مضر است، تا آنجایی که می‌شود مایحتاج خود را از مغازه‌های محلی خریداری کنید و کمتر در فروشگاه‌هایی که ازدحام جمعیت در آن است، حضور پیدا کنید تا به یاری خدا دست در دست هم این ویروس را شکست دهیم و بتوانیم در ادامه روزهای سال، ایام خوبی داشته باشیم.