در نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با سرکنسول روسیه تاکید شد:

منطقه آزاد انزلی، فرصتی کم‌نظیر برای همکاری‌های چندجانبه اقتصادی بین‌المللی

«آندری وادوف» سرکنسول روسیه در رشت، به مناسبت آغاز سال جدید شمسی و نوروز، در دیدار با علی اوسط اکبری مقدم رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، درخصوص راهکارهای توسعه مناسبات دو کشور و همکاری‌ها بر بستر اتحادیه اقتصادی اوراسیا به بحث و تبادل‌نظر پرداخت.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست با بیان اینکه مهم‌ترین استراتژی دولت جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد منطقه آزاد انزلی، بر توسعه همکاری‌های منطقه‌ای به ویژه با کشور روسیه بنا نهاده شده است، به تشریح فرصت‌ها، مزیت‌ها و زیرساخت‌های موجود در نخستین منطقه آزاد شمال کشور پرداخت.

علی اوسط اکبری مقدم اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی دارای دو مجتمع بندری انزلی و کاسپین بوده، که هم‌اکنون چهار پست اسکله فعال در کاسپین و دو پست درحال احداث می باشد که قطعا با اتصال به خط ریلی که مورد تاکید رئیس‌جمهور ایران است، تا پایان سال شاهد وصل شدن این منطقه به بنادر جنوبی و تکمیل زیرساخت‌های کریدور شمال-جنوب خواهیم بود.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان متبوع خود درخصوص فعال‌سازی دو کریدور چین، قزاستان، ایران و شمال-جنوب، حجم همکاری‌های دو کشور را متناسب با مناسبات سیاسی، سابقه تاریخی و ظرفیت‌های دو کشور قلمداد نکرد و افزود: منطقه آزاد انزلی فرصت کم‌نظیری برای همکاری‌های چندجانبه اقتصادی بین‌المللی می‌باشد و بر این اساس توجه به تولیدات دانش‌بنیان و محصولاتی که از قابلیت صادرات به بازار اوراسیا و روسیه برخوردار می‌باشند، در اولویت برنامه‌های راهبردی این سازمان قرار گرفته است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی از استقبال و تمایل فعالین اقتصادی ایران برای توسعه مراودات با طرف روسی خبر داد و رویکرد سازمان متبوع خود را بهره‌گیری از ظرفیت‌های هم‌افزایی اتاق‌های بازرگانی، وزارت امور خارجه و سفیر ایران در روسیه و فعالین بخش خصوصی به منظور جذب تولیدات داخلی جهت صدور به بازار روسیه و ترانزیت کالا به آن کشور عنوان کرد و خواستار همکاری بیش از پیش کنسولگری روسیه در مسیر معرفی و حضور سرمایه‌گذاران روسی در این منطقه شد.

همچنین، سرکنسول روسیه در رشت با تشریح تحولات صورت گرفته در زیرساخت‌های موجود منطقه آزاد انزلی تاکید نمود: سطح منطقه آزاد انزلی نسبت به سه سال قبل بسیار ارتقاء پیدا کرده است.

«آندری وادوف» افزود: سابقه تاریخی، مواضع مشترک در عرصه سیاست بین‌المللی، عزم جدی روسای جمهور دو کشور و زمینه‌های ناشی از همکاری در بستر اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کریدور شمال-جنوب؛ فرصت‌ها و مزیت‌های لازم جهت توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور را فراهم نموده است.

سرکنسول روسیه در رشت با بیان اینکه اقدامات لازم جهت معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد انزلی به عنوان دروازه ورود به ایران را در دستورکار قرار می‌دهم، خاطرنشان کرد: شرایط بین‌المللی ناشی از یکجانبه‌گرایی‌های امریکا و تحریم‌های دو کشور، فرصت مغتنمی جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه را پدید آورده و در این مسیر باید از مزایای مناطق آزاد یکدیگر به‌ویژه منطقه آزاد انزلی و منطقه ویژه اقتصادی لوتوس آستراخان بیشتر بهره برد.

گفتنی است، در  این دیدار که معاونین سازمان منطقه آزاد انزلی به همراه عضو هیات رئیسه اتاق ایران و روسیه و اعضای کنسولگری روسیه در رشت حضور داشتند؛ طرفین در زمینه مسائل موردعلاقه فعالین اقتصادی درخصوص سرمایه‌گذاری در کشورهای طرف مقابل به تبادل‌نظر پرداختند.