در دیدار عیسی فرهادی با معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مطرح شد:

منطقه آزاد انزلی، مرکز ثقل همکاری‌های دانش‌بنیان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا

در راستای اجرای شعار سال‌۱۴۰۱ «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، عیسی فرهادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری دیدار کرده و درخصوص سازوکارهای بازتعریف و توسعه همکاری‌های دوجانبه به تبادل‌نظر پرداختند.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در این دیدار با ارائه تحلیلی از ظرفیت‌ها و امکانات موجود در منطقه متبوع خود در حوزه‌های ترانزیتی، گردشگری، توانمندی‌های تولیدی-صنعتی و فعالیت‌های دانش‌بنیان، اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۱شرکت دانش‌بنیان در منطقه آزاد انزلی در زمینه‌های فناوری اطلاعات و کسب وکارهای نوین؛ تولیدکننده دستگاه عیب‌یاب خودرو؛ فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی؛ تولیدکننده لوازم آزمایشگاهی و پرینترهای سه‌بعدی؛ طراح و ساخت جت‌پرینترهای صنعتی و دستگاه‌های آنالایزر و کنترل‌کننده آنلاین آب مشغول به فعالیت می‌باشند.

عیسی فرهادی با اشاره به اهمیت اتصال این منطقه به خط ریل سراسری و نقش آن در توسعه فعالیت‌های ترانزیتی، خواستار گسترش همکاری فی مابین با محوریت حمایت از شرکت‌های نوآور، فناور و دانش‌بنیان شد و افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوب ارتباطی با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و به‌ویژه روسیه، این منطقه می‌تواند به مرکز همکاری‌ها با اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حوزه‌های دانش‌بنیان، تبدیل شود.

همچنین، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست با تصریح بر آشنایی خود با ظرفیت‌های بندر انزلی و منطقه آزاد انزلی در حوزه‌های دانش‌بنیان و کسب و کارهای نوین، تصریح کرد: فرصت‌های خوبی جهت همکاری دو‌جانبه در زمینه حمایت از شرکت‌های نوین در زمینه تجاری‌سازی محصولات فناوری وجود دارد و این مهم با توجه به توانمندی‌های موجود در منطقه آزاد انزلی قابل پیگیری و همکاری است.

سورنا ستاری با اعلام موافقت برای بازتعریف و اجرای توافق‌نامه منعقده با سازمان منطقه آزاد انزلی، اظهار داشت: با تعیین سازوکار و سرفصل‌های همکاری براساس توانمندی‌های دوطرف، می‌توان ظرفیت مناسبی جهت حضور برندهای فعال در بخش نرم‌افزاری و کسب و کارهای اینترنتی را در منطقه آزاد انزلی فراهم نمود.

شایان ذکر است هم‌اکنون حدود یکصد شرکت نوآور و فناور در منطقه آزاد انزلی مشغول به فعالیت می‌باشند و این سازمان در مسیر حمایت از فعالیت‌های دانش‌پایه، رویداد نوآوری، فناوری هوانوردی کشور را با سازمان صنایع هوایی در دست اقدام دارد.

گفتنی است، در این دیدار که معاونین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و مشاور مدیرعامل و مسئول دفتر تهران سازمان منطقه آزاد انزلی حضور داشتند، مقرر شد دوطرف درخصوص عملیاتی‌سازی مباحث مطروحه و مورد توافق با یکدیگر تعاملات بیشتری داشته باشند.