معاون امور بندری سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد:

منطقه آزاد انزلی؛ دروازه تجارت دریایی ایران با اتحادیه اوراسیا

معاون امور بندری و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: استفاده از مزیت‌های اتحادیه اوراسیا در شرایط تحریم برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید در کشور راهگشا است.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، امین افقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی با داشتن ظرفیت‌های بندر کاسپین و بندر انزلی که در محدوده این منطقه قرار دارند، دروازه تجارت دریایی ایران به اورسیا محسوب می‌شود، اظهار داشت: استفاده از مزیت‌های اتحادیه اوراسیا در شرایط تحریم برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید در کشور راهگشا است.

وی، استفاده از مزیت‌های اوراسیا در شرایط تحریم را فرصتی برای تامین مواد اولیه واحد‌های تولیدی و کالا‌های اساسی کشور تلقی کرد ابراز نمود: در این شرایط، ضمن تامین نیاز کشور، موجبات رونق و توسعه مبادلات تجاری با کشور‌های حاشیه خزر فراهم می‌شود.

افقی، انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی، حضور در اجلاس‌ها و کمیسیون‌های اقتصادی مشترک با کشور‌های حاشیه دریای خزر و اوراسیا را مورد اشاره قرار داد و گفت: منطقه آزاد انزلی برنامه‌ها و فعالیت‌های زیادی را در جهت ظرفیت‌سازی برای همکاری‌های تجاری با کشورهای اوراسیا انجام می‌دهد.

معاون امور بندری سازمان منطقه آزاد انزلی، برگزاری نشست‌های تخصصی با سفیران کشور‌های عضو اوراسیا و میزبانی از همایش بین‌المللی اوراسیا و نقش ژیوپلیتیک مناطق آزاد در مهرماه امسال را از رئوس برنامه‌های این حوزه اعلام کرد و افزود: در ابتدای امسال، میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر انزلی ۱۵۳هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۱درصد رشد داشت.

افقی، آمار مربوط به واردات کالای غیر‌نفتی از بندر انزلی را نیز برشمرد و تصریح کرد: در فروردین امسال، ۱۳۲هزار تن کالای غیرنفتی با رشد ۱۰۰درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل از این طریق وارد شد که از این مقدار ۱۱۰هزار تن آن کالای اساسی (غلات) بود.

وی یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های بندر کاسپین را احداث چهار پست اسکله و تمامی انبارها، مخازن و سیلو‌های پسکرانه آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام کرد و بیان داشت: توسعه زیرساخت‌های بندر کاسپین ازجمله اولویت‌های سازمان منطقه آزاد انزلی محسوب می‌شود و برای عملیاتی شدن آن برنامه‌ریزی می‌کند.

معاون امور بندری و عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی، نامگذاری سال‌۱۳۹۹ توسط مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: طبق برنامه، احداث واحد‌های تولیدی در پسکرانه مجتمع بندری کاسپین به عنوان بندر نسل سوم در دستورکار سازمان است تا ضمن تکمیل زنجیره ارزش، موجبات کاهش قیمت تمام‌شده تولید داخل نیز از طریق آن فراهم شود.