در نشست مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اعضای اتاق بازرگانی استان هرمزگان مطرح شد:

منطقه آزاد قشم، دروازه توسعه اقتصاد داخلی و خارجی کشور

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اعضای اتاق بازرگانی استان هرمزگان دیدار کرد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، در این نشست که با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، معاونین و مدیران این سازمان با اعضای اتاق بازرگانی استان هرمزگان برگزار شد، محورهای گسترش فعالیت‌های اقتصادی داخلی و خارجی  و نقش جزیره قشم در توسعه درآمدهای استان هرمزگان، مورد بررسی قرار گرفت.

حمیدرضا مومنی با استقبال از حضور اعضای اتاق بازرگانی استان هرمزگان، از آمادگی منطقه آزاد قشم برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین این منطقه آزاد و استان خبر داد و بیان داشت: قشم با داشتن دو اسکله حمل و نقل دریایی، دو شهرک صنعتی و تسهیلات یک منطقه آزاد، درگاهی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی و تجاری در بخش صادرات به داخل و خارج کشور است.

وی افزود: استفاده از ظرفیت قشم در مسیر توسعه اقتصادی استان به واسطه اتاق بازرگانی به توانمندسازی و حضور پررنگ بخش خصوصی کمک کرده و موجب افزایش بهره‌وری از ظرفیت کشورهای همسایه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر لزوم حضور اتاق بازرگانی در قشم گفت: این منطقه آزاد می‌تواند الگویی برای پیاده‌سازی طرح‌های تعاملی با بخش خصوصی بوده و به عنوان تسهیلگر، به پیشرفت کارها توسط بخش خصوصی کمک کند.

مومنی بر لزوم همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و اتاق بازرگانی هرمزگان تاکید کرد و ادامه داد: این دو بخش باید در قالب یک تیم و به صورت مشترک برای توسعه اقتصادی استان گام بردارند.

وی با اشاره به مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد گفت: معافیت مالیاتی، آزادی مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی تا سقف ۱۰۰درصد، معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی بخشی از این امتیازات است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: ایجاد زمینه مناسب برای تنظیم بازارکار از طریق حضور فعال سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی و خارجی در بازارهای جهانی و منطقه‌ای در راه کسب درآمدهای ارزی نیز یکی دیگر از وظایف مناطق آزاد است که سرمایه‌گذاری در این مناطق را توجیه‌پذیر می‌کند.

موسی بدیعی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس، نیز با اشاره به تاریخ فعالیت‌های این مجموعه گفت: ۸۲سال از زمان تاسیس اتاق بازرگانی استان هرمزگان می‌گذرد و این مجموعه یکی از باسابقه‌ترین اتاق‌های بازرگانی کشور است.

وی خواستار ارتقاء سطح خدمات اتاق بازرگانی استان در قشم شد و ادامه داد: در حال حاضر اعضای این اتاق ۱۵۰نفر هستند که با برنامه‌ریزی برای همکاری بیشتر با منطقه آزاد قشم و تاسیس دفتری در این منطقه، این تعداد را به ۵۰۰نفر افزایش خواهیم داد.

بدیعی، از راه‌اندازی پایگاه مرکزی اتاق بازرگانی استان در منطقه آزاد قشم به عنوان ظرفیتی ارزنده برای تعاملات با هیات‌های خارجی یاد کرد و بیان داشت: قشم، قطبی ارزشمند برای گسترش ارتباطات استان هرمزگان با کشورهای خارجی است و باید به پایلوت توسعه روابط اقتصادی در سطح استان تبدیل شود.

گفتنی است، براساس ادبیات توسعه اقتصادی، تجارت آزاد یکی از عوامل عمده تاثیرگذار بر رشد اقتصادی است و از این رو، نقش مناطق آزاد تجاری-صنعتی در راستای توسعه تجارت به ویژه در حوزه صادرات به خارج از کشور و  ارزآوری بسیار حائز اهمیت است.

استان هرمزگان با داشتن دو منطقه آزاد تجاری-صنعتی و ظرفیت ارزنده حمل و نقل دریایی با کمترین هزینه، یکی از بزرگ‌ترین درگاه‌های صادرات تولیدات کشور به خارج است.

سیاست‌های منطقه آزاد قشم در راستای فرامین مقام معظم رهبری و کمک به رونق تولید ملی باعث شده تا این منطقه با فراهم کردن مزیت‌های نسبی برای بخش خصوصی و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در صنایع مختلفی همچون؛ حمل نفت، گاز و انرژی، گردشگری و حمل و نقل دریایی بستری ایمن برای توسعه صنایع تولیدی و درآمدزایی درون و برون مرزی باشد.

گفتنی است، این نشست مشترک با حضور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران این سازمان و موسی بدیعی دبیرکل اتاق بازرگانی استان هرمزگان، حمید طیبی عضو هیات نمایندگان، حسن روحانی تازیانی نایب رئیس اول و محمد آشینه خزانه‌دار اتاق بازرگانی استان برگزار شد.