مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت:

منطقه آزاد قشم، سرزمین فرصت‌های ناب

یک هزار و 500کیلومتر زمینی که از دل آب‌های نیلگون خلیج‌ فارس سر برآورده با یک هزار و 500دلیل برای سفر، گردش و شاید هم ماندگار شدن برای آغاز یک کار و زندگی جدید، آن‌ هم با یک هزار و 500فرصت متنوع برای علاقه‌مندان به گستره وسیعی از صنایع مختلف.

و اما این خاک محصور شده در دل آب که در اصلاحی دیگر جزیره خوانده می‌شود، قشم است. جزیره عجایب هفتگانه خلیج‌ فارس، سرزمینی با فرصت‌های طلایی برای سرمایه‌گذاری، مروارید خلیج و دلفینی پرهیجان که بر امواج این خلیج درست در معبری استراتژیک و تنگه‌ای راهبردی محکم ایستاده و با تمام شوری که برای غوطه‌ور شدن در اعماق آب‌های دریا دارد، اراده‌اش بر این قرارگرفته که محلی باشد برای آرامش و زندگی ۱۵۰هزار تن از مردم کشور و مکانی باشد برای معرفی هدایای خداوند به مخلوق خود در قالب دریا و ساحل، ماسه و باد، تاریخ و هنر، صید و صیادی و‌…

سوای همه زیبایی‌های خدادادی، قشم سرزمین فرصت‌های ناب همچنان ناپیدایی است که شما را به خود می‌خواند تا با کشف ظرفیت‌هایش، چرخ اقتصاد خانواده و کشور را بچرخانید و در کوران تحریم‌ها و تهدیدها، فرصت‌ها را از دل پرسخاوتش بیرون بکشید.

سال‌۱۳۶۹ بود که قشم در کنار دو منطقه دیگر رفت که تبدیل به منطقه‌ای آزاد با ویژگی‌هایی شود که توسط قانون‌گذار با هدف توسعه، عمران و آبادانی، گسترش تولیدات و صادرات انتخاب ‌شده بود.

حالا منطقه آزادی بود با ۳۰۰کیلومتر وسعت که بقیه آن چند سال بعد به‌ عنوان منطقه ویژه اقتصادی معرفی شد و با مدیریت دکتر شمس اردکانی بالاخره متولد شد. تلاش‌های بسیاری برای امکان‌سنجی و ظرفیت‌یابی این منطقه با مشارکت مشاوران داخلی و خارجی از قبیل سوئکو، KPNG و جایکا صورت گرفت تا طرح جامعی برای تحول و توسعه این جزیره برنامه‌ریزی شود. دوره‌ای محوریت قشم بر بستر صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، دوره‌ای گردشگری و در مواقعی هم صنایع سنگین انتخاب شد تا راه را برای ورود سرمایه‌گذاران تسهیل کرده، به ارتقاء جزیره و در نهایت کشور منجر شود؛ اما در بیش از دو دهه از عمر سازمان منطقه آزاد قشم، جامعیت رشد و نمو جزیره به آهستگی، گاهی بر نعل و گاهی بر میخ ادامه پیدا کرد تا برسد به سالی که یک ثبات مدیریتی را تجربه کند و در سایه این تثبیت بتواند داشته‌های واقعی خود را نشان دهد و تبدیل شود به قشمی شکوفا در گستره متنوعی از صنعت‌ها.

برای درک بهتر چگونگی این شکوفایی با حمیدرضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که ۵سال است سکان این کشتی خفته در دل خلیج را در دستان خود دارد، به گفت‌وگو نشستیم که در ذیل می‌خوانید.

 

طراحی طرحی جامع، بر پایه ظرفیت‌های جغرافیایی منطقه آزاد قشم

حمیدرضا مومنی که در اسفند‌ماه سال‌۱۳۹۳ در پی فراز و فرودهای بسیاری که منطقه آزاد قشم برای پیدا کردن یک راهبر از سر گذرانده بود، به دستور دولت وقت مسئولیت ریاست هیات مدیره و مدیریت عاملی این سازمان را برعهده‌ گرفت و تاکنون در این جایگاه به ارائه خدمات شایسته‌ای به مردم منطقه و کشور پرداخته است.

وی با اشاره به طرح جامع قشم که آن را محصول ارزیابی و بازبینی چندین طرح دیگر می‌داند، معتقد است دلیل شکوفایی قشم در سال‌های اخیر، تمرکز بر داشته‌ها و توانایی‌های جغرافیایی، تاریخی، ذخایر و در نهایت تکیه ‌بر جامعه بومی و محلی جزیره است.

این مقام عالی، ضمن برشمردن ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم می‌گوید: بخش‌بندی قشم براساس داشته‌هایش ما را مجاب کرد که محوریت توسعه آن را باید بر مبنای این ظرفیت‌ها پایه‌ریزی کنیم و با نگاهی به ۵سال گذشته درمی‌یابیم که سیاست راهبردی درستی در پیش‌گرفته‌ایم. توسعه قشم در حوزه‌های مختلفی همچون صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، شیلات، صنایع تولیدی محصولات صادرات‌محور و در نهایت گردشگری در ابعاد مختلف تخصصی آن‌ که با خود بی‌نیازی جزیره برای تامین بسیاری از اقلام را از داخل و خارج کشور به همراه داشته، مهاجرت معکوس در روستاها و نرخ بیکاری بسیار پایین این منطقه نسبت به‌ کل کشور شاهدی بر این مدعا است.

مومنی ادامه می‌دهد: اگر به تفکیک به حوزه‌های مختلفی که قشم در آنها موفقیت‌های ملی و بین‌المللی کسب کرده، نگاهی بیندازیم، شاید درک بهتری از دلیل این تمرکز بر توانمندی‌های منطقه حاصل شود.

 

منطقه آزاد قشم هاب انرژی کشور

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به ظرفیت‌های جزیره در حوزه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی می‌افزاید: برخورداری از ۱۷میدان‌ هیدروکربنی، قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و مسیر تردد هواپیماها و کشتی‌ها در خلیج ‌فارس، اتصال به شبکه سراسر برق، دسترسی به بازار‌های داخل و بازار‌های کشور‌های آسیای میانه و هم‌مرز بودن با کشورهای حاشیه خلیج ‌فارس باعث می‌شود تا این منطقه ظرفیت تبدیل‌ شدن به بزرگ‌ترین مرکز ذخیره‌سازی و صادرات محصولات نفت، گاز و پتروشیمی کشور را داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون به‌ عنوان یکی از قطب‌های انرژی کشور شناخته شود.

بنابراین انتخاب ما، محور قرار دادن این صنعت به ‌عنوان یکی از پله‌های موفقیت جزیره بود. در سال‌۱۳۹۴ فقط حدود ۲هزار و ۴۵۷میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این حوزه داشتیم، اما با پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای توسعه زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری، بیش از ۱۰میلیارد دلار در ۵حوزه پالایشگاه، پتروشیمی، نیروگاه، ذخیره‌سازی و سوخت‌رسانی توانستیم امسال به‌ صورت رسمی قشم را به‌ عنوان هاب انرژی کشور معرفی کنیم. موافقت وزارت نفت برای ایجاد ۴پالایشگاه با خوراک نفت سنگین و فوق سنگین در قشم با رقم سرمایه‌گذاری ۴هزار میلیارد ریال، نشان از آینده توسعه‌ای جزیره با تمرکز بر این صنعت استراتژیک دارد. نخستین واحد پالایشگاهی در این حوزه، در سال‌۱۳۹۵ عملیات احداث برای تولید ۷۰هزار بشکه قیر در دو فاز ۳۵هزار بشکه‌ای را آغاز کرده که فاز نخست با سرمایه‌گذاری ۱۹هزار میلیارد ریالی و پیشرفت فیزیکی ۷۰درصدی به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

با توجه به صدور مجوز ساخت ۵مجتمع پتروشیمی در منطقه آزاد قشم توسط وزارت نفت و صنایع پتروشیمی ایران و تصویب تخصیص روزانه ۵۰میلیون مترمکعب خوراک گاز برای این صنعت، در حال حاضر منطقه آزاد قشم به بهشت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی تبدیل ‌شده است. با راه‌اندازی این ۵واحد، سالانه ۱۰میلیون تُن محصولاتی مانند گاز متان، پروپیلن، متانول و محصولات پایین‌دستی تولید می‌شود که حجم بزرگی از اشتغال‌زایی برای کشور را به همراه خواهد داشت.

در ادامه فعالیت‌های این صنعت، نگاهی به موقعیت استراتژیک منطقه داشتیم که باعث شد وارد صنعتی به نام ذخیره‌سازی شویم. قرارگیری جزیره در شاهراه حمل‌ و نقلی، ما را بیش ‌از پیش راغب کرد تا در این حوزه وارد شویم و این‌گونه بود که فاز نخست واحد ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی با ظرفیت ۳.۲میلیون بشکه نفت خام با ظرفیت سرمایه‌گذاری ۲۱۷میلیون دلار، آماده بهره‌برداری شد. فاز دوم این طرح با ۶.۴میلیون بشکه نیز در حال اجراست. این سایت ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق خط انتقال به شبکه نفت سراسری کشور متصل می‌باشد.

اقدامات انجام‌ شده برای ایجاد یک واحد سوخت‌رسانی به کشتی‌های عبوری در خلیج ‌فارس با ظرفیت ۵۰هزار تن و سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۴۸۵میلیارد ریال که در مرحله بهره‌برداری قرار دارد نیز فعالیت دیگری در همین راستاست.

برای تامین واردات خوراک پالایشگاه‌های قشم و بارگیری فرآورده‌های نفتی صادراتی نیز ساخت یک اسکله نفتی با ظرفیت ۱۴.۵میلیون تُن در سال و ۵۳میلیون یورو سرمایه‌گذاری در سایت پالایشگاهی کاوه به اجرا درآمده است. همچنین در حال بررسی امکان احداث یک سایت سوخت‌رسانی با ظرفیت ۵۰۰هزار تُن به همراه تمامی طرح‌های جانبی مربوطه هستیم.

طرح ایجاد دو نیروگاه سیکل ترکیبی با توان تولید هر کدام ۵۰۰مگاوات برق و ۱۰۰هزار مترمکعب آب شیرین در روز، بخش دیگری از تلاش‌های سازمان منطقه آزاد قشم در راستای خودکفایی جزیره در بخش تامین انرژی است که به بهره‌برداری رسیده است.

به ‌منظور عمل به تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی در برابر جامعه و نسل‌های آینده نیز، در حوزه تولید انرژی پاک از منبع پایان‌ناپذیر خورشیدی، برای راه‌اندازی واحدهای تولید برق از انرژی خورشیدی برنامه‌ریزی کردیم. بر همین اساس، واحدی با توان تولید ۱۰مگاوات برق از انرژی خورشیدی در سال‌۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده و سه طرح نیروگاه خورشیدی دیگر با توان ۱۰، ۲۰ و ۴۰مگاوات را در دست اقدام داریم که محقق کننده سیاست‌های ما در حوزه توسعه جزیره بر مدار نفت و انرژی است.

 

شیلات منطقه آزاد قشم، ظرفیتی نهفته در موهبت خداوندی

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم به ظرفیت خدادادی خلیج ‌فارس که دورادور جزیره را محصور کرده و سالیان سال است که سخاوتمندانه خورد و خوراک و اقتصاد مردم را اداره می‌کند، اشاره‌ کرده و می‌افزاید: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای توسعه صنعت شیلات شاید یکی از بهترین راه‌ها برای توسعه اقتصاد پایدار در جزیره و ورود به عرصه بازارهای جهانی بود.

کیفیت مطلوب میگوی این آب‌ها، ما را بر آن داشت که با جذب سرمایه‌گذار در این حوزه از سال‌۱۳۹۶ دوباره مزارع پرورش میگوی جزیره را احیا کنیم؛ به‌گونه‌ای که ظرفیت تولید ۶۷۲تن تولید میگو در این سال را فقط بعد از ۲سال کار و تلاش به بیش از ۲هزار تن در سال‌۹۸ رساندیم. در حال حاضر یک هزار و ۴۵۴هکتار از اراضی جزیره به ۱۱پروژه پرورش میگو اختصاص ‌یافته که از این تعداد، چهار مزرعه با یک هزار و ۹۵۸میلیارد ریال سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده است. ۸۴۹نیروی بومی در این مزارع مشغول به کار هستند، همچنین با به بهره‌برداری رسیدن ۷پروژه در دست ‌ساخت، قشم توان تولید ۱۲هزار تُن میگو را به ‌صورت سالانه خواهد داشت که برای صنعت صادرات محصولات دریامحور کشور، ارزآوری بالایی به همراه دارد.

هر چند که به‌ واسطه ابتلای مزارع پرورشی به بیماری لکه سفید در استان‌های همجوار با خلیج ‌فارس آسیب بزرگی به کیفیت میگوهای تولیدی وارد شد، اما خوشبختانه به دلیل موقعیت خاص جزیره که در تنگه‌ای با چرخش مناسب آب واقع‌ شده و برخورداری از دما و تصفیه مطلوب آب، در مزارع ما هیچ بیماری گزارش نشده، اما سیاست صنعت شیلات این منطقه برای سال آتی پایداری در تولید، حفظ سلامتی محصولات و در ادامه برنامه‌ریزی برای افزایش تولید است.

صید و صیادی نیز از داشته‌های همین جزیره بود و تکیه ‌بر این توانمندی، نتایج خوبی برای اقتصاد و اشتغال جزیره به همراه داشته است و خوشحال هستم که بگویم بهره‌برداری از طرح پرورش میگو به روش متراکم برای نخستین بار در کشور در قشم و اخذ امتیاز واحد برتر کشور در زمینه تولید میگو توسط یکی از شرکت‌های تولیدی قشم از افتخارات ما است. در زمینه پرورش ماهی در قفس، تولید و فرآوری ماهی خشک و ایجاد زنجیره ارزش در این صنعت نیز تلاش‌های بسیاری شده است. عقد تفاهم‌نامه با بنیاد مستضعفان درخصوص ایجاد بزرگ‌ترین شهرک شیلاتی و چرخه تولید پرورش ماهی در قفس به ظرفیت ۵۰۰۰تن در سال با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری مستقیم توسط کشورهای نظیر چین در زمینه تولید و فرآوری ماهی خشک، سرمایه‌گذاری مستقیم توسط کشور فرانسه برای تولید بچه ماهی، سرمایه‌گذاری مستقیم توسط کشور مالزی برای تولید بچه ماهی سرخ و باراموندی بخشی از این دستاوردها است.

مومنی با نیم‌نگاهی به صنعت کشاورزی منطقه به‌ ویژه با توجه به بارش‌های رحمت الهی در دو سال گذشته، توسعه کشاورزی را نیز با تکیه ‌بر تکنولوژی روز و ساخت گلخانه‌ها منطقی می‌داند و ادامه می‌دهد: سابقه‌ای از کشاورزی و تولید تره‌بار در این منطقه وجود دارد، با این‌ حال چون آب، ماده‌ای گرانبها در یک جزیره محسوب می‌شود، سعی کردیم با ایجاد گلخانه‌هایی که با تکنولوژی‌های جهانی تجهیز شده باشد، در این زمینه نیز اقدام کنیم که البته به دلیل واقع‌ شدن قشم در منطقه‌ای حاره‌ای، بیشترین تمرکز ما برای تولید میوه‌های گرمسیری است. ایجاد گلخانه‌ای توسط شرکت سرمایه‌گذار چین و کره جنوبی در ۳۰۰هکتار که در فاز اول ۱۰۰هکتار آن به بهره‌برداری رسیده، واگذاری ۱۲.۵هکتار زمین برای احداث گلخانه توسط شرکت مپنای قشم، واگذاری ۵هکتار زمین جهت پرورش کاکتوس علوفه‌ای و واگذاری ۴۰هکتار زمین جهت پرورش گیاه آلوئه‌ورا به سرمایه‌گذاران علاقه‌مند، برداشتن قدم‌هایی جهت تحقق کشاورزی در قشم است. همچنین در حوزه دامپروری هم سعی کردیم با جذب سرمایه‌گذار، سایت قرنطینه و کشتارگاه صنعتی دام را با هدف تامین منابع گوشت کشور راه‌اندازی کنیم.

 

منطقه آزاد قشم، میراثی تمام‌نشدنی از منابع درآمدزا

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم بار دیگر با تاکید بر ظرفیت‌های پیدا و ناپیدای جزیره، از طبیعت خاص منطقه به‌ عنوان چشمه‌ای تمام‌نشدنی از موهبت‌های خداوندی که می‌تواند گرداننده نه ‌فقط اقتصاد جزیره و مردم آن‌، بلکه مردم کشور باشد، یاد می‌کند.

وی که دو سال پیگیر رفع نیازهای ژئوپارک قشم برای وارد شدن به عرصه بین‌الملل و یونسکو بود، از ژئوسایت‌های ۲۵گانه جزیره به ‌عنوان معجزاتی الهی یاد می‌کند که دست خالق برای بهره‌مندی مردم جزیره و کشور از درآمدی بی‌پایان خلق کرده تا با کشف، نگهداشت و معرفی آن به مردم دنیا، صنعت گردشگری را رشد داده و با بسط آن میان جهانیان، ارزآوری کشور را ارتقا دهند.

مومنی معتقد است که تبدیل کردن جزیره به یک منطقه هوشمند در گردشگری با توسعه بخش‌های تخصصی این صنعت، می‌تواند همچنان که در اقتصاد و اشتغال مردم جزیره موثر واقع ‌شده، در اقتصاد و اشتغال مردم کشور نیز تاثرگذار باشد.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد قشم می‌گوید: معرفی قشم در عرصه‌های بین‌المللی که با دریافت کارت سبز ژئوپارک جهانی قشم همراه بود، داشته‌های پنهانی از ظرفیت گردشگری قشم را برای ما آشکار کرد. توجه به همین پتانسیل‌ها موجب شد که صنعت گردشگری را هم به‌ عنوان یکی از محورهای توسعه در منطقه در نظر بگیریم. رشد اماکن تفریحی در حوزه ورزش‌ها و تفریحات دریایی و هوایی، رشد ساخت اماکن اقامتی و هتل‌ها، رشد کاشانه‌های مهمان (که مهاجرت معکوس را به همراه داشت)، رشد فروشگاه‌های سوغاتی و صنایع‌دستی که با خود اشتغال‌زایی برای بانوان خانه‌دار، بی‌سرپرست و بد سرپرست را به همراه داشت، رشد اسکله‌های تفریحی که اشتغال‌زا بوده برای جوانان بومی و… مثال‌هایی از درستی انتخاب ما برای توسعه گردشگری در این منطقه است.

مهم‌تر از همه، آغاز طرح استانداردسازی برای همه اماکن گردشگری در جزیره بود که با هدف ارتقاء خدمات به گردشگران به وقوع پیوست و ادامه دارد. در سال‌۹۴‌، ۴کلوپ تفریحات دریایی داشتم که در سال۹۸ به عدد‌۷ رسیده و این عددی که می‌گویم با در نظر گرفت استانداردهای کامل است؛ در سال‌۹۴ کلوپ تفریحات هوایی، فروشگاه دارای مجوز صنایع‌دستی، شناور تفریحی و کمپ پارک مجهزی نداشتیم، اما به لطف خدا و همکاری مجموعه در حال حاضر ۳کلوپ تفریحات هوایی و ۲فرودگاه رسمی، ۸فروشگاه صنایع‌دستی با مجوز، یک شناور تفریحی و ۱۲کمپ پارک مجهز داریم و چندتایی هم در دست احداث است. در حوزه هتل‌ها؛ هتل‌ آپارتمان‌ها، مهمان‌پذیرها، کاشانه‌های مهمان، سفره‌خانه‌ها و دفاتر مسافرتی نیز با استانداردسازی‌های صورت گرفته، شاهد تحولات بسیار خوبی در حوزه خدمات بودیم. تعدادی از هتل‌ها ستاره‌دار شدند، هتل ‌آپارتمان‌ها تبدیل به هتل و کیفیت خدمات در بخش‌های دیگر نیز افزایش‌ یافته است. قبل از سال‌۹۴ تنها یک کاشانه مهمان داشتیم که این تعداد در سال‌۹۴ به ۱۷عدد و در سال جاری به ۶۱مورد رسیده است.

در بخش میراث فرهنگی نیز خدمات زیادی به انجام رسیده، به ‌ویژه در بخش موزه و موزه‌داری. در سال‌۹۴ هیچ موزه‌ای برای شناخت تاریخ و فرهنگ جزیره وجود نداشت، اما حالا به همت مردم جزیره، ۶موزه شخصی و یک موزه مردم‌شناسی در لافت راه‌اندازی کرده‌ایم، همه اینها در کنار فعالیت‌های مرمتی آثار تاریخی جزیره با هدف حفظ و نگهداشت آن، برگزاری جشنواره‌ها و نشست‌های متعدد برای معرفی میراث ملموس و ناملموس قشم، آیین‌ها و موسیقی خاص این منطقه و… برگزاری دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی برای حفظ این میراث، توسعه و احیا صنایع‌دستی فراموش ‌شده، ثبت آثار بومی به‌ عنوان یک میراث ملی و جهانی، احیا ساخت بزرگ‌ترین صنعت دستی جهان یعنی لنج و کشتی‌های چوبی، ارائه تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی و برقرار کردن بیمه‌های این فعالان، شناسنامه‌دار کردن آثار، استفاده از دست سازه‌های بانوان قشم به ‌عنوان هدایایی که به مسئولان کشوری و جهانی اهدا می‌شود، حضور فعالان صنایع‌دستی در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی و موارد بسیاری که کمک کرد مردم جزیره خصوصا بانوان آن، هنر دست خود را به شیوه‌ای دیگر ببینند، به‌ عنوان یک درآمد که کمترین سرمایه اولیه را لازم دارد. حالا در جزیره چندین تعاونی داریم که توسط بانوان اداره می‌شوند و درآمد سرشاری را به خانه‌هایی می‌فرستند که از نعمت داشتن یک سرپرست محروم هستند.

 

صنایع تولیدی منطقه آزاد قشم، میانبری برای رفع نیاز کشور به واردات

مومنی به توسعه صنایع تولیدی در قشم در حوزه‌های مختلفی همچون پوشاک، آرایشی و بهداشتی، کشتی‌سازی، شناورسازی و… اشاره می‌کند و از محصولات این شرکت‌ها به‌ عنوان میانبری برای رفع نیاز کشور به واردات و افزایش‌دهنده صادرات یاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه می‌دهد: به ‌این‌ ترتیب سیاست‌های اجرایی منطقه آزاد قشم براساس طرح جامعی بازنویسی شد که بر پایه دارایی‌های خود منطقه بنا شده بود.

سعی کردیم با پرورش باورمندی منطقه به توانایی‌های خدادادی‌اش، به آن جهت دهیم تا به سودآوری برسد و در بخش بعدی، تلاش کردیم زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار و آبادانی منطقه را فراهم کنیم که از آن جمله می‌توان به اقدامات عمرانی انجام‌ شده در حوزه حمل ‌و نقل اشاره کرد. تا قبل از سال‌۹۴، ۲۰کیلومتر بزرگراه داشتیم که برای امسال رقم آن را به ۴۰کیلومتر بزرگراه و ۳۸کیلومتر آزادراه رساندیم. بهسازی و روکش آسفالت راه‌های اصلی غرب جزیره به طول ۱۴۰کیلومتر، آسفالت معابر شهری به طول ۵۰هزار مترمربع را کامل کردیم و با کمک بنیاد مسکن آسفالت، روشنایی، بلوار و فضای سبز حدود ۱۷روستا را کامل کردیم. ساخت برج مراقبت ۳۰متری و ساختمان تکنیکال بلاک فرودگاه که ۳هزار مترمربع وسعت دارد، رو به اتمام است. همچنین پروژه توسعه اسکله‌ها و لایروبی حوضچه بندر بهمن به طول ۳۷۰متر با یک رمپ رو-رو و انجام ۸۰۰هزار مترمربع لایروبی از دیگر اقدامات خدماتی بوده است. فقط در دهه مبارک فجر امسال با حضور دکتر بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، افتتاح ۱۷پروژه با ۲هزار و ۴۲۰میلیارد ریال و در بخش سرمایه‌گذاری ارزی، یک‌ میلیون و ۷۰۰هزار یورو اعتبار داشته‌ایم.

در بخش عمل به مسئولیت‌های اجتماعی ناشی از حضور سازمان منطقه آزاد در این جزیره، می‌توان به خدمات آبرسانی، مخابرات، تامین برق و توسعه آموزش‌ و پرورش و ارتقا بهداشت نیز اشاره کرد. در حوزه آبرسانی به روستاها که پیش از سال‌۹۴ فقط ۳روستا آب داشت، در سال‌۹۶ توانستیم همه روستاها به‌ جز ۳روستا را از نعمت آب بهره‌مند نماییم.

در حوزه بهداشت و درمان، آماده‌سازی و شروع به کار بیمارستان جی‌جیان جهت خدمت‌رسانی به روستاهای غرب جزیره، احداث خانه بهداشت و سلامت در ۱۱روستا و پروژه‌های مرتبط با بهداشت محیط ازجمله خرید و راه‌اندازی اتوبوس سیار سلامت، درمان رایگان روستاییان توسط گروه سیار پزشکی، تکمیل و تجهیز بیمارستان پیامبر اعظم(ص) قشم و تحویل آن به وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با هزینه‌ای بالغ‌بر یک هزار و ۴۰۰میلیارد ریال، افزایش تعداد مراکز اورژانس، داروخانه‌ها، پزشکان عمومی و تخصصی و افزایش تعداد تخت‌های بستری، فقط بخش‌هایی از اقدامات ما در راستای ارتقا سلامت مردم جزیره بوده است.

شاخص عملکردی ما در حوزه آموزش ‌و پرورش، افزایش تعداد مربیان و معلمان در مقاطع مختلف آموزشی، افزایش تعداد رشته‌های فنی، موسسات فنی و حرفه‌ای، تعداد جوایز در المپیادها، تعداد کلاس‌های هوشمندسازی شده، اجرا، مرمت و بازسازی و محوطه‌سازی مدارس ۱۵روستا با مساحت ۷۵۰۰مترمربع، احداث خانه معلم در ۱۱روستا با مساحت ۱۳۰۰مترمربع و افزایش فضاهای ورزشی بوده است. پرورش منابع انسانی جزیره را به کمک برگزاری دوره‌های آموزشی برای آمادگی کنکور را نیز باید بخشی از خدمات این سازمان با هدف توسعه سرمایه‌های انسانی در نظر گرفت.

مومنی به ‌عنوان سخن پایانی می‌گوید: در هر صورت ماندگاری بنده به ‌عنوان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم باعث شد تا هر روز بیشتر از روز قبل و متعهدتر به اجرای وظایف ذاتی یک منطقه آزاد بیندیشم و سعی کنم آنها را در راستای ارتقا زندگی مردم جزیره و بر اساس داشته‌های خودشان پرورش دهم و به کمک مدیران مجموعه، به اجرا دربیاورم. امیدوارم در ادامه راه به سایر برنامه‌هایی که تا سال‌۱۴۰۰ در نظر دارم، جامه عمل بپوشانم.

پدر معنوی جزیره، لقب دیگری است که بسیاری از مردم قشم، مومنی را با آن می‌شناسند و در ایام مختلفی و به بهانه‌های گوناگون به ‌واسطه تلاش‌هایش برای موفقیت این منطقه از وی تقدیر کرده‌اند.

این مرد بحران و روزهای سخت به گفته مدیرانش، تنها مدیرعاملی در تاریخ قشم است که بی‌هیچ خستگی آخر هفته‌ها را به بازدیدهای میدانی و بررسی مشکلات شرق تا غرب جزیره می‌گذراند و این عادتی است که باعث پیشرفت سریع‌تر پروژه‌های در دست اجرا شده است.