گزارشی از عملکرد و اقدامات سازمان منطقه آزاد چابهار در سال1400:

منطقه آزاد چابهار؛ سرزمین سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت فرا‌منطقه‌ای

منطقه آزاد چابهار، یکی از سه منطقه آزاد اولیه تشکیل شده در ایران است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی و استراتژیک، نه تنها در ایران و خاورمیانه، بلکه موردتوجه تمامی کشورهای دنیا قرار گرفته است.

به گزارش اخبار مناطق آزاد، این منطقه آزاد، آرمیده بر سواحل طلایی مکران، در پسکرانه دریای عمان و اقیانوس هند، دارای ظرفیت‌های بی‌بدیل و منحصربه‌فردی در بخش‌های ترانزیت، تولید بالاخص در حوزه صنایع بالادستی ازجمله فولاد و پتروشیمی، صادرات، گردشگری و ده‌ها مورد دیگر می‌باشد که تمامی این موضوعات، چابهار را در جایگاه مناطق خاص دنیا قرار داده است.

طی سال‌های اخیر خصوصا در سال۱۴۰۰، سازمان منطقه آزاد چابهار، اهتمام ویژه‌ای در حوزه عمرانی و زیربنایی در جهت توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در راستای جذب بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به خرج داد و توانست تحولات عظیمی را در این منطقه رقم بزند.

در گزارش پیش‌روی، بخشی از اقدامات و دستاوردهای سازمان منطقه آزاد چابهار در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را ملاحظه می‌فرمایید.

 

اقدامات حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار

سازمان منطقه آزاد چابهار، اولین سازمان در میان سازمان‌های مناطق آزاد است که توجه ویژه مسئولیت اجتماعی را در دستورکار خود قرار داده است، مسئولیتی که در دو سطح سازمان منطقه آزاد و بنگاه‌های اقتصادی که در محدوده آن فعالیت می‌کنند، مطرح می‌شود و در همین راستا سند مسئولیت اجتماعی منطقه را تدوین نموده است.

سازمان منطقه آزاد چابهار در ابعاد چهارگانه کارکنان، مشتریان، محیط زیست و جامعه محلی پیش‌قدم شده تا در گام بعدی زیرمجموعه‌های آن به تبعیت از سازمان‌، مسئولیت اجتماعی خویش را در حوزه‌های مربوطه به انجام برسانند.

باید تاکید داشت که ۶پروژه فرهنگی‌، ۴پروژه محیط زیست، ۵پروژه‌ای جامعه‌محور‌، ۲۵پروژه گردشگری، ۶۶ پروژه اجتماعی در دستورکار سازمان منطقه آزاد چابهار قرار داشت. توسعه زیرساخت‌ها‌، احداث خانه فرهنگ و هنر کمالان، احداث ۵کتابخانه روستایی از پروژه‌های مهم فرهنگی در منطقه ازاد چابهار بوده است.

پروژه‌های اجتماعی نیز شامل احداث و تکمیل ۲۰باب مدرسه با ۱۲۷کلاس درس، خانه امید روستایی‌، عملیات اجرایی مجتمع بزرگ آموزش شهید حسین علیمرادی، عملیات اجرایی تعداد ۳مجتمع خوابگاه دانش‌آموزی، احداث دو مرکز جامع سلامت، مشارکت در احداث بیمارستان ۵۴۰تختخوابی شهرستان چابهار، احداث استادیوم ۴۰۰۰نفری کریکت، ۱۸پروژه چمن مصنوعی مینی‌فوتبال روستایی است که هر کدام تا حدود قابل‌توجهی پیشرفت در کار پروژه‌ای داشته‌اند‌.

اما پروژه‌های گردشگری نیز شامل احداث مجموعه گردشگری شناگاه، احداث مجموعه گردشگری لیپار، پروژه دریایی سواحل مکران پردیسان، احداث مجموعه تفریحات دریایی مارینا چابهار، توسعه بوم‌گردی، مرمت و احیای بناهای تاریخی ساختمان گمرک قدیم‌، قلعه و باغ تیس، اجرای مجتمع‌های خدماتی و بهداشتی روستاهای ساحلی گردشگرپذیر‌، طراحی‌، بهسازی‌، توسعه و تجهیز سایت موج‌سواری رمین می‌باشد که این پروژه‌ها نیز درصد قابل‌توجهی از آنها در یکسال گذشته عملیاتی شده است‌‌.

پروژه‌های محیط زیست نیز شامل سنگواره نهنگ، سایت پرنده‌نگری روستای گواتر و حفاظت از محیط زیست طبیعی و دریایی می‌باشد‌‌.

پروژه‌های جامعه‌محور نیز در منطقه آزاد چابهار قابل‌توجه است؛ آبرسانی به روستای تیس، اجرای خط انتقال آب به ۱۴روستای محدوده مرزی ریمدان، احداث کمربندی شهید کلانتری و احداث شبکه توزیع برق ‌از آن‌جمله است.

اما طاهره شهرکی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار در گفت‌وگویی کوتاه، گزارشی از فعالیت‌های معاونت متبوع خود را ارائه داد.

وی گفت: حوزه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری که بخش مهمی از فعالیت‌های نه تنها سازمان‌های مناطق آزاد، بلکه بخش مهمی از فعالیت‌های مهم همه دولت‌ها محسوب می‌شود، درواقع حوزه‌ای است که همه کشورها در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای آنکه آینده مناسب‌تر و زیباتری برای شهروندان خودشان خلق کنند‌.

شهرکی افزود: در این حوزه است که با بدنه شهروندان هر جغرافیا و یا هر منطقه و کشوری درگیر می‌شویم و با جوامع محلی سروکار خواهیم داشت. اساسا توسعه اتفاقی نمی‌افتد مگر توسعه جامعه محلی که آن هم با توسعه فرهنگی و اجتماعی و ایجاد اشتغال‌زایی خانگی روستایی و یا شهری فراهم شود؛ به همین دلیل برای ما این بخش بسیار حائز اهمیت است‌. با استراتژی مشخص و با شناسایی همه نقاط قوت و ضعف و تهدیدها و پتانسیل‌های سواحل مکران در یکسال اخیر در معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار، در حوزه‌های چون اجتماعی، سلامت، ورزش و جوانان‌، محیط زیست‌، کار و اشتغال‌، توسعه روستایی‌، هنر‌، فرهنگ گردشگری‌، صنایع دستی و زنان و همچنین آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی‌هایی صورت دادیم تا در توسعه زیرساخت‌ها و فعالیت‌ها  اقداماتی را با کمک جامعه محلی و بعد دستگاه‌های حمایتی‌، سازمان‌های مردم‌نهاد و در نهایت سازمان و همکاران سازمانی اقداماتی انجام گیرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: موضوعی که برای ما مهم است و در سیاست‌های خودمان هم به‌کار برده‌ایم، درگیر کردن همه ذی‌نفعان در مباحث این چند حوزه بوده است؛ یعنی اگر در حوزه آموزش و پرورش ورود داشته‌ایم، سعی کردیم از درگیر کردن خانواده‌ها، دهیارها، آموزش و پروش، نوسازی مدارس و خیرین و خود سازمان منطقه آزاد استفاده و تقریبا این زنجیره را به هم متصل کنیم که البته در کنار آن اقدامات جاری نیز انجام شده است‌.

 

عملکرد عمرانی سازمان منطقه آزاد چابهار در سال‌۱۴۰۰

عملکرد عمرانی منطقه آزاد چابهار در سال‌۱۴۰۰ نیز قابل‌توجه بوده است. از تهیه طرح جامع منطقه آزاد و شروع پروژه‌های بزرگی همچون احداث بزرگراه چابهار-کنارک و پروژه‌های ساحلی و احداث جاده کمربندی شهید کلانتری گرفته تا تصفیه‌خانه فاضلاب، اجرای شبکه آب به روستای تیس، آب‌رسانی به ریمدان و ۱۴روستای مسیر، آماده‌سازی اراضی مسکونی، احداث زیرساخت‌های گردشگری و چندین پروژه مهم دیگر که منطقه آزاد چابهار را در سال‌۱۴۰۰ به کارگاه پروژه‌های زیربنایی تبدیل کرده است.

نکته قابل‌توجه در انتخاب پروژه‌های عمرانی، تنوع پروژه‌ها است؛ چراکه صرفا به پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی پرداخته نشده است، بلکه پروژه‌های عام‌المنفعه همانند ساخت مدارس در روستاهای اطراف و همجوار، زمین‌های چمن روستایی، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت موردتوجه قرار گرفته است.

از سوی دیگر، تقویت زیرساخت‌های شهری و خدمات‌رسانی به جامعه محلی نیز در کانون توجه برنامه‌ریزی‌های عمرانی در سال‌۱۴۰۰ بوده است. طرح آب‌رسانی به روستای تیس به طول ۴۳کیلومتر و تعداد ۳۰۰۰انشعاب و همچنین آب‌رسانی به منطقه ویژه ریمدان و ۱۴روستای مسیر به طول ۵۷کیلومتر باعث خدمات‌رسانی به جوامع محلی و عمران و آبادانی آن می‌شود.

نقطه منفصل ریمدان که در مرز ایران و پاکستان واقع شده و در سال‌۹۸ به محدوده منطقه آزاد چابهار افزوده شده است که در گام نخست اقتصاد شهرستان دشتیاری و در ادامه چابهار را متحول خواهد نمود. طرح جامع و تفصیلی این منطقه در سال‌۱۴۰۰ تهیه و در فاز اول ۱۶۰هکتار از اراضی آن در حال آماده‌سازی و فضاهای اداری و مسکونی موردنیاز درحال ساخت می‌باشند. پیش‌بینی می‌شود با اتمام این فاز، فعالیت‌های اولویت‌دار تجاری و سپس فعالیت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی شروع شوند.

در سال‌۱۴۰۰ تعداد ۱۷پروژه به ارزش ۲۵٫۳۹۸میلیارد تومان درحال اجرا است که ظرف ۳سال آینده به تناوب به بهره‌برداری خواهند رسید. با تکمیل این پروژه‌ها که در بخش‌های مختلف زیرساختی در جریان هستند، تحول بزرگی در شاخص‌های زیرساختی منطقه آزاد چابهار اتفاق خواهد افتاد‌‌‎.

از دیگر پروژه‌های مهم در سال‌۱۴۰۰، قرارداد تامین آب شرب به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای زیربنایی بر‌اساس برنامه‌های کوتاه‌مدت از طریق انعقاد قرارداد خرید تضمینی آب به میزان ۵۰۰۰مترمکعب در روز تا پایان نیمه سال‌۱۴۰۱ قابل تامین خواهد بود.

همچنین، پروژه آماده‌سازی اراضی مسکونی به مبلغ ۱۵۵۰میلیارد تومان که تشریفات قراردادی آن انجام شده است؛ با ابلاغ قرارداد و شروع عملیات اجرایی که به همراه طراحی شهری مناسب صورت گرفته، کیفیت زندگی در این منطقه را متحول خواهد نمود.

تصفیه‌خانه فاضلاب به عنوان اولین تصفیه‌خانه محدوده منطقه آزاد چابهار به ظرفیت ۲۰۰۰مترمکعب در روز با مشارکت بخش خصوصی به روش بی.‌او‌.تی. تا پایان اسفند‌ماه‌۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

اهداف و اقدامات و برنامه‌های اصلی از زبان مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار

نصرالله ابراهیمی مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار، در دوره مسئولیت خود بر این نکته مهم تاکید داشته که مدیریت یکپارچه، الزام قانونی مناطق آزاد است و دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در مناطق آزاد به حکم قانون باید در همه اقدامات‌شان تحت اشراف و مدیریت سازمان منطقه آزاد به‌عنوان نماینده دولت باشند.

وی در شروع کار دیدگاه‌های مدیریت جدید را بیان و ابراز امیدواری کرد که با نگاه و اندیشه‌ای بلند، نه صرفا برای مجموعه منطقه آزاد، بلکه در راستای یک نگاه ملی و فراملی برای کمک به اقتصاد کشور از حیث قانون و فلسفه وجودی مناطق آزاد، باید بتوان گام‌های موثری برداشت.

معاون توسعه مدیریت و منابع دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار، به موضوع هماهنگی دستگاه‌های دولتی مستقر در مناطق آزاد نیز پرداخت و تاکید داشت که در این حوزه شکافی وجود دارد و آن هم اجرا نشدن کامل ماده‌۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور است. در این ماده قانونی آمده است: «مدیران مناطق آزاد به نمایندگی از سوی دولت، بالاترین مقام منطقه به شمار می‌روند و تمامی وظایف و اختیارات و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی دولتی مستقر در مناطق آزاد، به استثنای نهادهای امنیتی و دفاعی، برعهده آنها است».

ابراهیمی تاکید دارد که این قانون به‌‌گونه‌ای گویا و شفاف است که عنوان می‌کند؛ تمامی وظایف، اختیارات، مسئولیت‌ها و هر آنچه در دستگاه‌های اجرایی مستقر در مناطق آزاد به استثنای نهادهای امنیتی و دفاعی و حوزه دفتر مقام معظم رهبری، برعهده مدیرعامل سازمان منطقه آزاد است.

طبق اظهارات مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار؛ هر دستگاهی بگوید ما از این قانون پیروی نمی‌کنیم، تخطی، تخلف و در نهایت عدم اجرای نص صریح قانون می‌تواند ارتکاب احتمالی جرم را برای خاطی به دنبال داشته باشد.

طبق گفته وی؛ حتی اجرای مقررات خاص هر دستگاه در منطقه آزاد، باید تحت مدیریت نماینده دولت در منطقه باشد.

ابراهیمی معتقد است که در این خصوص باید آگاهی‌بخشی شود و اگر دستگاهی آگاهی دارد و از قانون تخطی می‌کند، دستگاه‌های نظارتی و مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات باید به این موضوع ورود کنند و به دستگاه متخلف تذکر دهند که چرا قانون را رعایت نمی‌کنند و چرا خودمختار عمل می‌کنند.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید دارد که منطقه اصلا چنین تخلفاتی را نمی‌پذیرد؛ چراکه در قانون به این موضوع تصریح شده است.

 

چابهار؛ شاهراه و کریدور تجارتی دنیا

ابراهیمی همچنین بر این موضوع تاکید دارد که چابهار به عنوان شاهراه و کریدور تجارتی دنیا است و باید از این ظرفیت و موقعیت جغرافیایی راهبردی به خوبی استفاده کرد تا بتواند در رونق اقتصادی و صادرات کشور نقش‌آفرین باشد.

طبق اظهارات مسئول اداره منطقه آزاد چابهار باید بررسی کرد که چه عوامل تاثیرگذاری می‌تواند چندین برابر وضعیت موجود، پای سرمایه‌گذاران داخلی به‌ویژه خارجی را به این منطقه باز نماید و چه عواملی می‌تواند کمک کند تا شاهد یک جهش از شرایط موجود به شرایط مطلوب بود.

وی معتقد است که در تمامی کشورهای دنیا اگر قرار باشد یک اتفاق خوبی در حوزه رونق اقتصادی شکل بگیرد، حتی در حوزه تعاملات و هم‌پیوندی سیاسی، به ترمیم و زیرساخت ارتباطی و مواصلاتی با دنیا نیاز است.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های ارتباطی می‌تواند ارتباطات زیرساختی باشد، بیان داشت که در حوزه ارتباطات زیرساختی، حوزه دریا به عنوان یک محور ارتباطی مناطق با دنیا به شمار می‌رود و ایجاد یک خط کشتیرانی مستقل از طریق اسکله در منطقه آزاد چابهار، می‌تواند یک فعال اقتصادی را با هزینه کمتری به بازارهای جهانی وصل کند؛ اما این موضوعی است که تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

طبق اظهارات مسئول اداره منطقه آزاد چابهار، سه کریدور اصلی جهان که دو مورد آن به چابهار متصل است که شامل کریدورهای شمال-‌جنوب، دروازه ابریشم در مسیر چین و استان‌های هند و بن‌قاسم تا چابهار و دیگری کریدور شرقی و غربی از چابهار تا آذربایجان شرقی تا مرز ترکیه و خط ریلی به موازات آن هم می‌تواند در کنار این مسیر ایفای نقش کند و اگر توزیع عادلانه و متوازن در حوزه زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز، جاده، تلفن، فیبر نوری به صورت یکسان و توزیع عادلانه منابع اتفاق بیفتد، شاهد یک هماهنگی در رشد اقتصادی کلان مناطق آزاد تجارت ایران خواهیم بود.

این مقام مسئول معتقد است که در این فرآیند شاید کمتر به حوزه علم و پژوهش در حل معضلات ‌و مسائل منطقه توجه شده است و یا عدم ورود مراکز دانشگاهی و یا نبود تقاضا و مطالبه‌گری مدیران مناطق از این مراکز به عنوان ارکان تصمیم‌ساز با مرجعیت علمی برای پیشرفت ارتباطی و رشد اقتصادی وجود داشته است.

مسئول اداره منطقه آزاد چابهار به اهمیت ارتباطات اجتماعی نیز اشاره‌ای داشت.

طبق گفته وی؛ اگر زیرساخت گردشگری در کنار سایر امور به صورت متوازن رقم می‌خورد، قطعا تعاملات اجتماعی مناطق داخلی و خارجی را در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی با مردم بهبود می‌بخشید و این رویکرد ارتقا پیدا می‌کرد.

به گفته ابراهیمی، تعامل و هم‌پیوندی اقتصادی توسط بخش خصوصی می‌تواند تعامل و هم‌پیوندی سیاسی دنیا را برقرار کند و توجه به آن در مناطق آزاد یک اصل است.

اما طبق اظهارات مسئول اداره منطقه آزاد چابهار؛ بخش خصوصی با هم‌پیوندی اقتصادی می‌تواند پُل ارتباطی تعاملات دیپلماسی سیاسی بین مناطق آزاد کشورهای هدف باشد. وقتی اقتصاد مناطق به هم پیوند بخورد، در مسائل سیاسی هم گشایش حاصل خواهد شد، پس باید اشرافیت و گستره اقتصادی را با نگاه، تفکر، تسهیل‌گری و حمایت‌هایمان بالا ببریم و دیدگاه ما در حوزه اقتصاد، از این منظر است.

وی اشاره‌ای هم به مباحث قانونگذاری کرد.

ابراهیمی در حوزه تقنینی پیشنهاد داد که تصمیمات و اتفاقاتی که قرار است رقم بخورد، باید حتما متناسب با اقتصاد جهانی باشد و هیچ قانونی را نمی‌توان بدون نگاه و توجه به تعاملات اقتصادی دنیا با کشور و منطقه وضع کرد؛ چراکه نبود چنین توجهی باعث ایجاد تعارضات حقوقی و اجرایی آتی برای فعالان اقتصادی و مسئولین امر می‌شود و در روند تعاملات اقتصادی اختلال و حتی انسداد در امور ایجاد می‌کند.

طبق گفته مسئول اداره منطقه آزاد چابهار، ارتباطات به عنوان محور اصلی، مولفه و رکن پیشرفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.

این مقام مسئول با طرح این موضوع که بخش خصوصی در این حوزه‌ها می‌تواند کمک کند، از فعالان اقتصادی خواست که در کنار همفکری و تعامل و اصلاح رویه‌های قبلی و تعارضات و مشکلات، طرح‌های نوآورانه ارائه کنند که هم اجرایی باشد و هم تحول اقتصادی ایجاد کند .

وی با تاکید بر اینکه عملگرایی شرط همکاری است، بر این موضوع تاکید کرد که منطقه آزاد چابهار می‌خواهد به صورت عملیاتی کار کند و در این مسیر صرفا به گفتمان بسنده نشود؛ یعنی طرحی ارائه شود که مبنا و توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، طرحی که سهم خود را در میزان افزایش جی‌دی‌پی (تولید ناخالص داخلی کشور) نشان دهد.

به گفته ابراهیمی، سازمان منطقه آزاد به عنوان نماینده دولت باید تسهیل‌گری را فراهم کند، نظارت و حمایت داشته باشد و موانع را بردارد وگرنه دولت به تنهایی و با اکتفا به بودجه دولتی نمی‌تواند مجری حوزه اقتصاد باشد و همه این موضوعات باید در کنار هم به صورت هماهنگ ایجاد شود و حمایت‌های امنیتی، قضایی و دولتی برای احساس آرامش و امنیت فعالان اقتصادی فراهم شود و با فعالیت‌های جدید و نوآورانه بتوان سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کرد.

مسئول اداره منطقه آزاد چابهار اشاره‌ای هم به موضوع مالیات بر ارزش افزوده داشت.

طبق گفته وی؛ تنها مزیت و تشویق برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد، این است که متمایز با فعالان اقتصادی سرزمین اصلی باشند و این تمایز باید در نوع قانونگذاری و نحوه نگاه مدیران اجرایی و نظارتی در حوزه های مختلف لحاظ شود.

ابراهیمی تاکید دارد که تفاوت و تمایز به معنای اجرا نکردن قانون نیست، بلکه منظور، یک برتری و ایجاد جاذبه و انگیزه برای فعالان اقتصادی مناطق آزاد است که باعث می‌شود افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در این مناطق باشند.

مسئول اداره منطقه آزاد چابهار همچنین تصریح کرد که اجرای قانون در تمامی حوزه‌ها ازجمله واگذاری زمین، اجرای طرح جامع، توجه به آمایش سرزمین و پیوست فرهنگی در تمامی طرح‌ها از اهم موضوعات در ایجاد انضباط‌بخشی و توسعه متوازن و متعادل در منطقه است.

 

چابهار؛ سرزمین سرمایه‌گذاری و تولید و تجارت

اما در بهمن‌ماه سال جاری، به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با حضور نصرالله ابراهیمی مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونان و مدیران و اعضای شورای شهر چابهار با اعتبار یکهزار و ۱۳۶میلیارد ریال در پیکره صنعتی منطقه آزاد افتتاح شد.

در این پروژه‌ها ۲۰۰نفر به صورت مستقیم مشغول به‌کار شدند. این طرح‌ها در حوزه‌هایی همچون بسته‌بندی مواد غذایی و فرآوری برنج، تولید قوطی چای و کارخانه تولید فریم عینک بودند که با حضور مدیران شهرستان و مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار به بهره‌برداری رسیدند.

این طرح‌ها در کنار ایجاد اشتغال جامعه محلی، موجب جلوگیری از خروج ارز و کاهش هزینه‌های تولید می‌شوند. گفتنی است، حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان طرح‌های اختصاصی در بخش خصوصی منطقه آزاد چابهار درحال اجرا است که در چشم‌انداز هفت ساله آینده می‌تواند سالانه بیش از چهار میلیارد دلار آورده در حوزه صادرات و تولید برای منطقه به ارمغان آورد، ضمن اینکه اشتغالی بیش از ۲۰هزار نفر را به دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است، در این بازده زمانی یکساله راسته‌بازار و گذر دائمی که با عرضه تولیدات هنری فاخر بانوان بلوچ، عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی و هنرهای سنتی جنوب شرق کشور را به خود اختصاص داده است با حضور نصرالله ابراهیمی مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار و جمعی از هنرمندان، مدیران و مردم چابهار افتتاح شد.

مسئول اداره منطقه آزاد چابهار اذعان داشت که توسعه بوم‌گردی و تسهیلات تفریحی، ورزشی، گردشگری در محدوده سواحل چابهار، از مهم‌ترین مزیت برای رونق اقتصادی در منطقه آزاد چابهار است که کمتر به این مقوله پرداخته شده است‌‌.

طبق اظهارات ابراهیمی؛ ایران یک کشور بزرگ و استراتژیک و منطقه چابهار نیز ایفاگر نقش ویژه در این جایگاه است، به همین دلیل نگاه ما به این منطقه، یک نگاه استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است. در بعد هم‌پیوندی اقتصادی با کشورهایی همچون چین، هند، پاکستان، افغانستان، عمان و از شمال هم با کشور روسیه روابط متعادلی وجود دارد. البته که کشور فنلاند در اتحادیه اروپا با روسیه و چین روابط تجاری دارد و این نقطه قوتی برای استفاده از ظرفیت بخش خصوصی کشورهای ایران، چین، روسیه و فنلاند به شمار می‌رود.

به گفته وی، می‌توانیم براساس سند همکاری‌های دوجانبه ایران و فنلاند، بسیاری از زیرساخت‌های اقتصادی منطقه در حوزه‌های بنادر، پتروشیمی، انرژی، فولاد، تجهیزات و ماشین‌آلات مخصوصا در حوزه احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، برقی و بادی شرایطی را فراهم کنیم که بخش خصوصی حضور فعالی داشته باشد.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار تاکید دارد که طبق قوانین جاری مصوب کشور در مناطق آزاد ازجمله چابهار معافیت ۲۰ساله مالیاتی و گمرکی و همچنین تسهیل در فرآیندهای سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و صادرات وجود دارد که این بزرگ‌ترین تشویق در راستای جذب فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌شمار می‌رود.

ابراهیمی ضمن اشاره بر اینکه چابهار سرزمین سرمایه‌گذاری و تولید و تجارت به شمار می‌رود، بر این نکته تاکید دارد که توسعه زیرساخت در حوزه دریا اولویت اصلی در کنار سایر زیرساخت‌های منطقه آزاد چابهار است.

طبق اظهارات وی؛ اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان منطقه آزاد چابهار تکمیل زیر‌ساخت‌های ارتباطی و با اهمیت‌ترین آن تجهیز و احداث زیرساخت‌های مورد نیاز در حوزه دریا است؛ چراکه حوزه دریا، بنادر و کشتیرانی به واسطه ارتباط با آب‌های آزاد با دو کشور بزرگ چین و هند و کشورهای همسایه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ابراهیمی تصریح کرد که از پتانسیل شرکت‌های هندی در تکمیل زیرساخت حوزه کشتیرانی و دریا استقبال می‌کنیم تا بتوان ظرفیت تبادل و ارتباط در صادرات و ترانزیت را افزایش داد.

مسئول اداره سازمان منطقه آزاد چابهار برای هرگونه تفاهم‌نامه و یادداشت تفاهمی که بین بخش خصوصی چابهار در چارچوب سیاست های جمهوری اسلامی از طریق ای‌پی‌جی‌ال برقرار شود، اعلام آمادگی کرد تا به شرط حمایت تا به نتیجه برسد.

وی درخصوص راهکاری توسعه سرمایه‌گذاری و رفع موانع تاکید کرد که عوامل تاثیرگذار در فقرزدایی و ایجاد اشتغال پایدار، تولید و صادرات و اتکا به درون است؛ در چابهار با اقدام اجتماعی می‌توان عوامل بازدارنده در حوزه سرمایه‌گذاری را زدود.

طبق گفته ابراهیمی؛ ساماندهی روستاهای داخل محدوده و توجه ویژه به اجرای تقسیمات کشوری، صدور اسناد مالکیت و هویت‌بخشی به روستاها و ایجاد نظم و تسهیل‌گری برای احداث سرپناه برای مردمان روستاها، مهم‌ترین عامل در جذب سرمایه‌گذار خارجی و داخلی به شمار می‌رود و امید و اعتماد را در دل مردم افزایش می‌دهد‌‌.