منطقه آزاد چابهار عزم جدی برای ساماندهی روستای تیس دارد

مشاور رئیس جمهوری و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد چابهار با برنامه ریزی ها و اختصاص اعتبارات لازم عزم جدی برای ساماندهی روستای تیس این شهرستان دارد. به گزارش مناطق آزاد، مرتضی بانک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار افزود: یکی از مشکلات مردم در روستای […]

مشاور رئیس جمهوری و دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: منطقه آزاد چابهار با برنامه ریزی ها و اختصاص اعتبارات لازم عزم جدی برای ساماندهی روستای تیس این شهرستان دارد.

به گزارش مناطق آزاد، مرتضی بانک روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در چابهار افزود: یکی از مشکلات مردم در روستای تیس بی آبی بوده که منطقه آزاد چابهار در گام نخست برای آبرسانی آن اقدام کرده است.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور گفت: آبرسانی به روستای تیس بعد از سالها آغاز شده است و امروز نخستین خانوار این روستا از آب لوله کشی بهره مند شد.

وی افزود: بزودی آسفالت معابر، جدول گذاری و بهسازی این روستا با بازگشایی معابر انجام می شود و این روستا به یک مکان مناسب برای زندگی و تفریح و گردش تبدیل خواهد شد.

مرتضی بانک ادامه داد: در فاز نخست آبرسانی به روستای تیس هزار و۶۰۰ متر انشعابات فرعی و هزار و۲۰۰ متر طول انشعابات اصلی اجرا می شود.

مشاور رییس جمهور افزود: هم اینک ۷۵۰ میلیون ‌تومان برای آغاز فاز نخست عملیات آبرسانی اختصاص پیدا کرده است که ۲۰۰ خانوار از آب لوله کشی بهره مند می شوند.

مرتضی بانک به حل مشکلات فضای آموزشی، بهداشتی و تکمیل طرح هادی روستای تیس اشاره کرد و گفت: در آینده ای نزدیک شاهد توسعه و ساماندهی روستای تیس خواهیم بود.

امام جمعه روستای تیس نیز گفت: روستای تاریخی و ساحلی تیس در محدوده منطقه آزاد نباید با کمبود فضای آموزشی، آب، برق، نبود آسفالت معابر و اشتغال رو به رو باشد.

مولوی محمدنور حسنی افزود: انتظارات زیادی از دبیرشورایعالی مناطق آزاد برای ساماندهی و توسعه زیرساخت های روستای تیس داریم.

وی از همت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد و سایر مدیران این سازمان برای آغاز عملیات اجرایی آسفالت معابر و آبرسانی به این روستا قدردانی کرد.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: روستای تیس به‌ عنوان تنها روستای محدوده منطقه آزاد چابهار سالها برای ساماندهی آن وقت کشی و کار چندانی برای توسعه و ایجاد امکانات آموزشی، بهسازی معابر، آبرسانی و برقرسانی انجام نشده است.

حمیدالله بلیده ‌ای افزود: این روستا ۶ هزار و ۳۴۸ نفر جمعیت در قالب هزار و ۵۲۶ خانوار دارد که با تانکر آبرسانی سیار می شود.

بلیده ای ادامه داد: بعد از گذشت بیش از ۲۴ سال از تاسیس منطقه آزاد چابهار خوشبختانه با مساعدت و پیگیری شبانه روزی مدیریت جدید اجرای خط انتقال آب با انشعابات فرعی و اصلی بطول ۵۰ کیلومتر و حجم مخزن سه هزار مترمکعبی از اسفند سال گذشته آغاز شده است.

وی افزود: ۷۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای توسعه و ساماندهی زیرساخت های روستای تیس در سالجاری پیش بینی شده است.

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: اعتبارات در نظر گرفته شده برای زیباسازی، ساخت بوستان، آسفالت، جدول گذاری، پیاده رو سازی، بازگشایی معابر، تهیه طرح جامع و تفصیلی روستا، حل مشکلات بهداشتی، آموزشی، آبرسانی و برقرسانی هزینه می شود.

بلیده ای افزود: ساخت خانه بهداشت و پایگاه اورژانس، ساخت کتابخانه، اجرای خط انتقال و شبکه توزیع آب، انجام مطالعات مربوط به شبکه جمع آوری فاضلاب و تصفیه خانه از جمله کارهای پیش بینی شده برای اجرا در این روستاست.

وی گفت: سازمان منطقه آزاد چابهار با همت بلند برای ساماندهی و توسعه روستای تیس اقدامات لازم را آغاز کرده و در آینده ای نزدیک این روستا مشکلی در بحث فضای آموزشی، امکانات ورزشی، توسعه برق، آبرسانی و آسفالت معابر نخواهد داشت.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: روستای تیس باید به یکی از بهترین مناطق تفریحی و گردشگری این شهرستان تبدیل شود و ساکنان آن هیچ مشکلی در بحث آب، آموزش، برق و آسفالت معابر نداشته باشند.

گفتنی است؛ مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی روز سه شنبه وارد چابهار شد و مورد استقبال مسئولان محلی و قشرهای مختلف مردم قرار گرفت.

مرتضی بانک در این سفر ۲ روزه علاوه ‌بر افتتاح و کلنگ‌ زنی برخی طرح های بزرگ ملی، در نشست های تخصصی با فعالان اقتصادی و مدیران سازمان منطقه آزاد چابهار آخرین مشکلات و مسائل این منطقه را مورد بررسی قرار می دهد.منطقه آزاد چابهار با گستره ۱۴ هزار هکتار از سال ۱۳۷۳ با مصوبه مجلس شورای اسلامی راه اندازی شده است.شهرستان ۲۸۳ هزار نفری چابهار در کرانه دریای عمان(مکران) به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.