رئیس پژوهشگاه مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی خبر داد:

موزه‌های شخصی در جزیره قشم ثبت رسمی می‌شوند

موزه‌های شخصی جزیره به همت مدیریت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم ساماندهی شده و به ثبت رسمی می‌رسد.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، رئیس پژوهشگاه مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در برنامه بازدید از موزه‌های شخصی جزیره با اشاره به اهمیت حفظ میراث فرهنگی برجای مانده از نیاکان این سرزمین اظهار کرد: راه‌اندازی موزه‌های شخصی در روستاها، حرکت فرهنگی ارزشمندی است که شایسته تقدیر است.

علیرضا حسن‌زاده ادامه داد: نمایش رخدادهای تاریخی، رویدادهای مذهبی و معرفی آیین و سنن این خطه در کنار نمایش وسایل، اشیاء و ابزار قدیمی مورد استفاده توسط پیشینیان جزیره، می‌تواند جذابیت بازدید از موزه‌ها را برای گردشگران افزایش دهد.

وی بر ضرورت اجرای نمایش‌های محلی و قصه‌گویی در این موزه‌ها تاکید کرد و گفت: این برنامه‌ها می‌تواند موزه‌های محلی را به اماکنی زنده و پربازدید تبدیل کرده و به غنای نقش فرهنگی-‌هویتی آنها بیافزاید.

رئیس پژوهشگاه مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به تنوع غذاها و آداب خاص این منطقه عنوان کرد: این تنوع، بخشی از هویت جزیره محسوب می‌شود که با تمرکز بیشتر بوم‌گردی‌ها به این سبک غذایی و پذیرایی، می‌توان چرخه اقتصاد جوامع محلی را با چرخه میراث فرهنگی و گردشگری گره زد.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم نیز بیان کرد: موزه‌های شخصی قشم که به همت اهالی جزیره راه‌اندازی و گردآوری شده، بیانگر داشته‌های تاریخی این مرز و بوم است و ثبت رسمی آنها، به حفظ این آثار کمک بیشتری خواهد کرد.

شهرکی افزود: در آینده‌ای نزدیک شاهد افتتاح چندین موزه دیگر در روستاهای قشم خواهیم بود.