مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در مراسم افتتاحیه طرح‌های توسعه‌ای توسط رئیس‌جمهور:

نقش محوری منطقه آزاد انزلی در توسعه مبادلات تجاری با اوراسیا و کشورهای حاشیه خزر

رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و مشکلات ناشی از کرونا، ۱۸پروژه زیرساختی و تولیدی با حجم سرمایه‌گذاری ۸۱۷۵میلیارد ریالی بخش خصوصی در منطقه آزاد انزلی در مدار تولید و خدمات قرار می‌گیرند.

به گزارش اخبار آزاد مناطق، محمدولی روزبهان در مراسم افتتاحیه طرح‌های زیرساختی و تولیدی منطقه آزاد انزلی که از سوی دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار  داشت: منطقه آزاد انزلی با موقعیت ژئوپلتیک، و دو بندر بزرگ انزلی و کاسپین و زیرساخت‌های صنعتی، گردشگری و تجاری؛ نقش محوری در مبادلات تجاری کشورهای اوراسیا و کشورهای حاشیه دریای خزر دارد و کریدورهای عبوری از این منطقه همچون کریدور چین، قزاقستان، انزلی و کریدور شمال-‌جنوب، نقش هاب توسعه هرچه بیشتر صادرات مجدد و تامین کالاهای اساسی کشور را برای این منطقه به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان متبوع او در سال جهش تولید علی‌رغم فشار گسترده تحریم‌های ظالمانه، شیوع بیماری کووید‌۱۹؛ علاوه بر فعال‌سازی برخی از واحدهای راکد، عملیات اجرایی طرح عظیم شهرک صنعتی شماره‌۳ با ظرفیت بیش از دویست واحد صنعتی و با برآورد اشتغال‌زایی بیش از ۴هزار نفر را نیز آغاز نموده، افزود: با راه‌اندازی سومین شهرک صنعتی، ظرفیت صنعتی منطقه دو برابر می‌شود.

رئیس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی، حجم صادرات و صادرات مجدد این منطقه در نه ماهه نخست سال جاری را حدود ۱۵۰میلیون دلار و با افزایش ۷درصدی نسبت به عملکرد سال گذشته اعلام کرد و اذعان داشت: در همین مدت میزان سرمایه‌گذاری داخلی محقق شده با رشد ۶۸درصدی، از مرز ۱۶۰۰۰میلیارد ریال گذشته و سرمایه‌گذاری خارجی تحقق یافته نیز با رشد ۳۱درصدی به ۵۳میلیون دلار رسیده است.

روزبهان تصریح کرد: همه ۱۸طرح سرمایه‌گذاری با ظرفیت بخش خصوصی و میزان سرمایه‌ای بیش از ۸۱۷۵میلیارد ریال و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۴۶۸نفر در بخش‌های بندری، صنعتی، مسکونی و گردشگری با دستور شما به بهره‌برداری می‌‌رسند.

وی با اشاره دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تکمیل مجتمع بندری کاسپین و اتصال راه‌آهن سراسری، در جریان بازدید از منطقه آزاد تجاری-‌صنعتی انزلی به عنوان دو برنامه محوری این منطقه، اضافه کرد: پروژه اصلی برنامه افتتاحیه امروز در راستای تکمیل زیرساخت‌های بنادر منطقه مربوط به بهره‌برداری از پست اسکله شماره‌۱۳ مجتمع بندری کاسپین و امکانات پسکرانه مشتمل انبارهای سرپوشیده و روباز، به مساحت ۱۵هزار مترمربع، مخزن روغن ۷هزار تنی اختصاص یافته است.

روزبهان افزود: با بهره‌برداری از این اسکله، تعداد اسکله‌های فعال مجتمع بندری کاسپین به ۴پست افزایش یافته و این در حالی است که هم‌اکنون ساخت ۳پست اسکله دیگر نیز در دست اقدام می‌باشد.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در پایان با اشاره به افتتاح مخازن روغن ۶هزار تن در مجتمع بندری انزلی تصریح کرد: علاوه بر این، ۱۰واحد تولیدی در حوزه صنایع الکترونیک، نساجی، پوشاک، کاغذ، پلاستیک و… نیز در مدار تولید قرار می‌گیرند و سه مجتمع مسکونی و اقامتی با ظرفیت ۲۸۵واحد به همراه فاز اول یک مجتمع تجاری-‌خدماتی به بهره‌برداری خواهند رسید.

گفتنی است، در این مراسم استاندار گیلان و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان حضور داشتند.