نمین در نقشه منطقه آزاد اردبیل قرار گرفت

به گزارش خبرنگار مناطق آزاد در استان اردبیل، نمین تنها شهرستان استان اردبیل است که دارای امتیاز منطقه ویژه اقتصادی است. منطقه آزاد تجاری اقتصادی در برخی از امتیازات  با مناطق ویژه اقتصادی تفاوتهایی دارد. در کشور ۷ #منطقه_آزاد به شرح ذیل وجود دارد: ۱-کیش ۲-قشم ۳-اروند ۴-انزلی ۵-ارس ۶-ماکو ۷-چابهار فرق اصلی مناطق آزاد […]

به گزارش خبرنگار مناطق آزاد در استان اردبیل، نمین تنها شهرستان استان اردبیل است که دارای امتیاز منطقه ویژه اقتصادی است.

منطقه آزاد تجاری اقتصادی در برخی از امتیازات  با مناطق ویژه اقتصادی تفاوتهایی دارد.

در کشور ۷ #منطقه_آزاد به شرح ذیل وجود دارد:

۱-کیش ۲-قشم ۳-اروند ۴-انزلی ۵-ارس ۶-ماکو ۷-چابهار

فرق اصلی مناطق آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در این است که متولی زیر ساخت، آماده سازی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد با دولت است ولی بسترسازی و سرمایه گذاری در مناطق ویژه با بخش خصوصی است و دولت در راه اندازی آن نقشی ندارد.

در کشور بالغ بر ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی توسط مجلس تصویب شده است ولی اغلب آنها بدلیل عدم مکان یابی مناسب و نبود سرمایه گذار   بلاتکلیف و راکد مانده اند.

خوشبختانه شرکت “شاهد” وابسته به بنیاد شهید متولی و مجری  منطقه ویژه اقتصادی_نمین است و فاز یک آن از سوی شرکت در حال آماده سازی است که بدلیل فضای مناسب و واقع شدن  نمین در منطقه استراتژیکی و نزدیکی به بزرگراه و فرودگاه و ایستگاه راه آهن و دریا و مرز مشترک در حدود ۶۰ کیلومتر با جمهوری آذربایجان، منطقه ویژه اقتصادی نمین می تواند در سالهای آتی شکوفایی خود را داشته و رشد بهتری نسبت به دیگر مناطق ویژه اقتصادی ایران داشته باشد.

بنا بر این گزارش برخورداری از امتیاز منطقه آزاد تجاری-اقتصادی به مراتب بیشتر موجب پیشرفت شهرستان  نمین می شود و اهالی شهرستان  نمین در آینده می توانند از امتیازات منطقه آزاد بهره مند گردند.

بدین طریق صنعت گردشگری نمین پیشرفت روزافزونی خواهد کرد و شاهد ارزآوری و حضور پرشمار گردشگران دیگر کشورها بدلیل لغو روادید و تسهیل حضور گردشگران خارجی در منطقه نمین خواهیم بود.

به موجب وجود برخی از معافیتهای مالیاتی و گمرگی صنایع و کارخانجات محدوده نمین توسعه خواهند یافت.

تجارت و داد و ستد در منطقه افزایش یافته و بازارچه مرزی  میناآباد مجددا فعال خواهد شد. و این امر در نهایت موجب اشتغالزایی مردمان آن ناحیه می شود.

خاطر نشان می گردد در اصلاحیه نقشه منطقه آزاد تجاری صنعتی اردبیل،  نمین با دارا بودن مرز مشترک با جمهوری آذربایجان در کنار مناطق مرزی گرمی، بیله سوار و پارس آباد در  منطقه آزاد اردبیل قرار گرفت که در انتظار تصویب نهایی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در ماههای آتی است.

البته ناگفته‌نماند برخی از نماینده های مجلس که منتقد ایجاد منطقه آزاد جدید هستند و اغلب برای مناطق مرکزی و صنعتی کشور می باشند و با ادله به اینکه تصویب مناطق آزاد تجاری جدید موجب افزایش واردات و کند شدن چرخ اقتصادی کارخانجات مرکزی کشور می شود مانع بزرگی برای تصویب آن بوده و برخی دیگر بدلیل مسائل رقابتی و اقتصادی و تاثیرات تاسیس منطقه آزاد اردبیل بر دیگر مناطق آزاد همجوار منتقد تصویب آن می باشند و برخی نیز به علت هزینه بر بودن تاسیس مناطق آزاد بر دولت که متولی راه اندازی زیرساخت و امکانات آن است با آن مخالفت می کنند که در این ارتباط، اتحاد و رایزنی منسجم نمایندگان استان اردبیل با دیگر نماینده های خانه ملت را می طلبد و می توان با همت و تلاش جمعی مسئولان امر به تصویب نهایی منطقه آزاد اردبیل در مجلس امید بست.

صابر شهبازعلیزاده – خبرنگاران مناطق آزاد -اردبیل